بلاتکلیفی شبکه نمایش خانگی و داستان نظارت بر آن ادامه دارد آتش‌بس یا آتش زیر خاکستر؟

گروه فرهنگ و هنر – چند ماهی است که منازعات بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما بر سر نظارت بر شبکه خانگی بالا گرفته است. حتی گفته می‌شد که پای مجلس هم به ماجرا باز شده است اما همچنان بلاتکلیفی نهاد نظارتی بر وی‌او‌دی‌ها ادامه دارد و فعالان این عرصه در سردرگمی هستند.
تاریخچه دعوا بر سر نظارت بر شبکه نمایش خانگی شاید به زمانی برگردد که شبکه نمایش خانگی توانست کم‌کم از برنامه‌های صدا و سیما پیشی بگیرد و مخاطبان، به دلیل کاهش کیفیت برنامه‌ها و خصوصا سریال‌های ساخته شده در این سازمان ترجیح دادند تا به سراغ پلتفرم دیگری که خط قرمزهای سلیقه‌ای و بی‌شمار صدا و سیما را ندارد، بروند. اما حالا چند ماهی است که با افزایش چشمگیر مخاطبان شبکه نمایش خانگی دعوا بر سر نظارتش بالا گرفته و روزی نیست که صنفی از اصناف سینما نامه‌ای ننویسند و نخواهند که نظارت بر این شبکه همچنان در دستان وزارت ارشاد باشد. چندی پیش بود که خانه سینما طی نامه‫ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست همراهی با صنوف سینمایی را مطرح کرد. در این نامه چنین آمده بود: «در جهان امروز که بنیان تمدنی آن «بر تصویر» قرار گرفته؛ هنر تصویرگری و تصویر‌سازی بلاشک یک هنر برتر است. ملت بی‌تصویر مثل آن است که زبانی از زبان‌های رایج دنیا را که مردم با آن سخن می‌گویند، نمی‌دانند. مدت‌هاست که همکاران خلاق و کارورز ما در اصناف سینمای ایران، کارشناسان و دوستداران فرهنگ و هنر کشور نگرانی‌های جدی و دردمندانه خود را از آشوبناکی فضای تولید در بسترهای تولید و نمایش خانگی و فضای مجازی به روش‌های گوناگون اعلام می‌کنند.
اتکای به قانون و رفتار قانونی اولین و ساده‌ترین روش حل معضلات است‌، ما از جنابعالی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم بر حاکمیت قانون و روش‌های قانونی مصرانه اقدام کنید و اجازه ندهید در ایامی که بحران کرونا هست و نیست پدیدآورندگان فرهنگی و هنری را در خطر قرار داده است و اکثریت عظیم همکاران ما با بحران بیکاری و بالتبع گرفتاری‌های معیشتی مواجه شده‌اند، رفتار فراقانونی و غیرکارشناسانه در زمینه نمایش خانگی و بسترهای جدید فراهم شده برای تولید را دچار بحران کند که به طور حتم در این مسیر حمایت‌های همه جانبه جامعه اصناف سینمایی کشور را نیز در کنار خود خواهید داشت». همچنین 28 صنف خانه سینما طی هفته‌های گذشته در بیانیه‌ای مشترک نسبت به حواشی به‌وجود آمده برای شبکه نمایش خانگی واکنش نشان دادند.
اما از سوی دیگر صدا و سیما هم در تلاش است تا بتواند وزنه خود را سنگین‌تر کند و با رایزنی با افرادی مانند نماینده‌های مجلس سعی دارد در نهایت برنده این کشمکش باشد. گرچه این موضوع تایید نشد تا جایی که حجت‌الاسلام حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس چندی پیش در در گفت‫و‫گویی درباره اینکه گفته می‌شود نمایندگان مجلس طرحی ارائه داده‌اند برای نظارت صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی و VOD و احتمال واگذاری شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما گفت: تا به امروز طرحی در این خصوص به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع داده نشده است بنابراین مباحثی که در این خصوص گفته می‌شود، صرفا گمانه‌زنی است. اینکه این موضوع به چه میزان صحیح است یا خیر بحث دیگری است. اصلا گاهی اوقات برخی موارد صرفا مسئله‌سازی نادرست است.


این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: امر واگذاری شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما یا اینکه این شبکه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، هنوز مورد بررسی کمیسیون فرهنگی قرار نگرفته است، در صورتی که قرار باشد این موضوع بررسی شود از صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس و از کمیسیون فرهنگی کارشناسان و نمایندگانی این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد و ضمن در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی امر تصمیمی منصفانه و عادلانه اتخاذ خواهد شد.
اما این نزاعی که صدا و سیما هم آغازگر آن است در نهایت به سود چه کسی است؟ امیر برادران، نویسنده و طنزپرداز که در سریال‌های تلویزیونی همچون «ساختمان پزشکان»، «در حاشیه» و «مسافران» به عنوان نویسنده حضور داشته و نویسنده سریال نمایش خانگی «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری نیز بوده است، درباره بلاتکلیفی سریال‌های شبکه نمایش خانگی و اختلاف بر سر نظارت و مدیریت شبکه خانگی، گفت: ‌بلاتکلیفی در هر حوزه‌ای موجب دلسردی و ناراحتی است. صداوسیما اگر توان و همت تولید دارد خودش باید قویتر کار کند. صداوسیما در پخش، ابزار قوی‫تر و مخاطب بیشتری برای ارائه برنامه‌هایش دارد. شبکه خانگی صنعت نوپایی است و باید اجازه دهند رشد کند.
او افزود: درست است که یکسری ممیزی‌ها وجود دارد که باید رعایت شود اما کارهای شبکه نمایش خانگی هم در همین کشور ساخته می‌شود و تفاوت‌های ریشه‌ای و ساختاری با برنامه‌های تلویزیون ندارد. این مقدار تفاوتی که وجود دارد آنقدر بزرگ نیست که بخواهند این رسانه را کاملا تحت پوشش گرفته و نظارتی‌اش کنند. می‌توان تذکر داد. در نهایت همه تحت نظارت یک سیستم مشغول کار هستیم. اگر در مواردی اختلاف سلیقه وجود دارد، می‌توان با تذکر حلش کرد. اینکه شبکه خانگی تحت پوشش صدا و سیما قرار بگیرد مثل این می‌ماند که یک تیم فوتبال را ببریم تحت پوشش و نظارت تیم رقیبش و بگوییم با قوانین این تیم کار کن! در این صورت قطعا تیمی که قدرت را در دست دارد، تیم رقیب را نابود می‫کند!
برادران با بیان اینکه برنده این مناقشه ۱۰۰ درصد ماهواره است، عنوان کرد: تعارف که نداریم. کسانی شبکه‌های ماهواره‌ای را می‌بینند که معمولا تمایل دیدن تلویزیون ندارند. وقتی سلیقه یک نفر تلویزیون نیست، اگر ببیند رسانه خانگی هم سریال‌هایش تلویزیونی شده است، قطعا به سمت ماهواره می‌رود. در تلویزیون مدت‌هاست تلاشی برای ارتقاء کیفی محصولات دیده نمی شود. برنده این ماجرا قطعا شبکه های ماهواره ای هستند. زیرا صداو سیما در رقابت با شبکه خانگی به فکر ارتقاء نیست و شبکه خانگی هم نابود می‌شود. رسانه خانگی در جذب مخاطبی که پای ماهواره می‌نشست، موفق بوده است.
این نویسنده در پایان درباره پیشنهادی مبنی بر تشکیل هیئت نظارت بر شبکه خانگی متشکل از نمایندگان نهادهای مختلف، گفت: این پیشنهاد قطعا از اینکه صرفا صدا و سیما نظارت داشته باشد پیشنهاد بهتری است. اگر آدم‌های مختلف از نهادهای مختلف نظر دهند می‌تواند کمک کند تا بحث ممیزی‌ها هم به حد معقولی رعایت شود که امیدوارم سختگیرانه نباشد. اما اینکه صدا و سیما بخواهد برای رقیبش ‌یری کند، به نظر منصفانه نمی‌آید!
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر انتشار خبر ابتلای رئیس جمهوری آمریکا به کرونا بر اقتصاد ایران را بررسی کرد اقتصاد روی نمودار ترامپ سجاد زند استاندارد دوگانه در ماجرای قره‫باغ تحرک انتخاباتی جبهه اصولگرایی برای 1400 مرور شد آماده‌باش اصولگرایان برای رقابت داخلی برخی نمایندگان از ادبیات برخی همکارانشان نسبت به دولتی‌های انتقاد کردند ادب مرد به ز مجلس اوست! درگیری آذربایجان و ارمنستان بر سر چیست؟ جنگ بی پایان قره‌باغ دلاری‌ها به سرنوشت بورسی‌ها مبتلا می‌شوند؟ نوسان‌گیری دولت از بازار دلار و بورس بلاتکلیفی شبکه نمایش خانگی و داستان نظارت بر آن ادامه دارد آتش‌بس یا آتش زیر خاکستر؟ فرمانده عملیات مبارزه با کرونای پایتخت اعلام کرد تصمیمات قاطع برای تعطیلی یک هفته‌ای در تهران رئیس‌جمهوری از تعیین سازوکار جریمه عدم رعایت پروتکل‌های کرونا در تهران خبر داد راهپیمایی اربعین؛ نه در مرزهای غربی نه به طور نمادین! سخنگوی وزارت خارجه خبر داد هشدار تهران نسبت به تعرض طرفین درگیری قره‌باغ به خاک ایران مذاکرات صلح دوحه به منزل مقصود می‫رسد؟ کرونا بر علیه ما و یا با ما! چرا آگاهی‌رسانی به جامعه درباره سرطان کودک مهم است؟