سجاد زند استاندارد دوگانه در ماجرای قره‫باغ

جنگ قره‫باغ در ایران واکنش‌های متفاوتی را درپی داشته است. دولت موضع بی طرفی اتخاذ کرده و پیشنهاد میانجیگری داده است. ایران با آرامش و احتیاط با مسئله برخورد می‌کند و تمام تلاشش را معطوف به برقراری آتش‌بس کرده است. از طرف دیگر نمایندگان ولی فقیه در چهار استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان در بیانیه‌ای مشترک با صراحت از جمهوری آذربایجان حمایت کردند و کشته‫شدگان جمهوری آذربایجان در این جنگ را «شهید» نامیدند. در ادامه همین موضع ساکنان مناطق ترک‌نشین هم تجمع‌هایی در دفاع از آذربایجان برگزار کردند. نمایندگان مجلس در این مناطق هم موضعی مشابه گرفتد. از سوی دیگر بسیاری از فعالان مدنی، رسانه ای و تحلیلگران هم می‌گویند موضع دولت درست است و ایران نمی‌تواند به خاطر یک همسایه روابطش را با همسایه دیگر خراب کند. ایران فقط می تواند تلاش کند شرایط را آرام نماید. طبعیتا در تقابل این گروه با حامیان آذربایجان بحث های تندی نیز در گرفته است و حساسیت‌ها درباره مواضع «تجزیه طلبانه» در مناطق ترک نشین کشور افزایش یافته است.
جدای از این اختلافات به نظر می‌رسد هر سه یعنی هم دولت، هم مدافعان آذربایجان و هم فعالان مدنی که از موضع دولت حمایت می‌کنند، دچار نوعی «استاندارد دوگانه» شده‌اند. دولت ایران همیشه ادعای حمایت از «حق» را امور بین‌الملل داشته است... این قابل درک است که مسئله پیچیدگی‌های زیادی دارد و انتظار نمی‌رود که جمهوری اسلامی به حمایت لجستیکی و نظامی از جمهوری آذربایجان بپردازد، با این حال اینکه در اعلام موضع رسمی کاملا بی‫طرف است نشان دهنده نوعی سیاست «یک بام و دو هواست».
حامیان جمهوری آذربایجان نیز از «استاندارد دوگانه» مبرا نیستند. این دسته زمانی که ترکیه به شمال سوریه حمله کرد و با استفاده از نیروهای تحت حمایتش به مواضع کردها حمله برد و مناطقی را در شمال سوریه اشغال کرد، سکوت کردند و یا حتی به حمایت از ترکیه پرداختند. این رویکرد شائبه نگاه قومیتی به مسائل را تقویت می کند. باید به این نکته هم توجه داشت که در تجمع‌های روزهای اخیر برای حمایت از آذربایجان متاسفانه شعارهای قومیتی و ضد فارس و ضد کرد سر داده شده است.
دسته سوم هم استاندارد دوگانه دارند. این گروه که حالا برخی از آنها می‌گویند جنگ ارمنستان و آذربایجان به ما ربطی ندارد و ایران باید سعی کند با موضع بی‌طرفانه به ماجرا نگاه کند در موارد مشابه همچون اشغال بخشی از شمال سوریه توسط ترکیه موضع دیگری داشتند و از کردها حمایت کردند. در آن زمان حق را ملاک و معیار قرار دادند و حالا منافع ملی را.
موضع دوگانه از جانب دولت قابل درک تراست. ماجرا این است که منطقه قره‌باغ به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما تحت کنترل ارمنستان است. جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ جنگ خونینی بر سر این منطقه داشتند و اگرچه بعد از مدتی آتش‌بس اعلام کردند، اما هرگز موفق به توافق در مورد پیمان صلح نشده‌اند. قره باغ به استخوانی در گلو تبدیل شده و جامعه جهانی درحل آن به بن بست رسیده است. بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی منفعت خود را در آن می‌بینند که مسئله حل نشود. روسیه یکی از مهمترین این بازیگران است. روسیه ارمنستان را متحد استراتژیک خود می‌داند و پشت آن را خالی نمی‌کند. این مسئله در اعلام موضع بی‌طرفانه از سوی ایران بی‌تاثیر نیست.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر انتشار خبر ابتلای رئیس جمهوری آمریکا به کرونا بر اقتصاد ایران را بررسی کرد اقتصاد روی نمودار ترامپ سجاد زند استاندارد دوگانه در ماجرای قره‫باغ تحرک انتخاباتی جبهه اصولگرایی برای 1400 مرور شد آماده‌باش اصولگرایان برای رقابت داخلی برخی نمایندگان از ادبیات برخی همکارانشان نسبت به دولتی‌های انتقاد کردند ادب مرد به ز مجلس اوست! درگیری آذربایجان و ارمنستان بر سر چیست؟ جنگ بی پایان قره‌باغ دلاری‌ها به سرنوشت بورسی‌ها مبتلا می‌شوند؟ نوسان‌گیری دولت از بازار دلار و بورس بلاتکلیفی شبکه نمایش خانگی و داستان نظارت بر آن ادامه دارد آتش‌بس یا آتش زیر خاکستر؟ فرمانده عملیات مبارزه با کرونای پایتخت اعلام کرد تصمیمات قاطع برای تعطیلی یک هفته‌ای در تهران رئیس‌جمهوری از تعیین سازوکار جریمه عدم رعایت پروتکل‌های کرونا در تهران خبر داد راهپیمایی اربعین؛ نه در مرزهای غربی نه به طور نمادین! سخنگوی وزارت خارجه خبر داد هشدار تهران نسبت به تعرض طرفین درگیری قره‌باغ به خاک ایران مذاکرات صلح دوحه به منزل مقصود می‫رسد؟ کرونا بر علیه ما و یا با ما! چرا آگاهی‌رسانی به جامعه درباره سرطان کودک مهم است؟