زلزله در «بهشت»

آرمان ملي – مطهره شفيعي: ساختار مديريت شهري تهران ديروز رنگ عوض کرد و 6 شهردار پايتخت تغيير کردند. با احکامي از سوي شهردار تهران، مجيد رباطي به‌عنوان شهردار منطقه 10، احمد تواهن به عنوان شهردار منطقه 3، کامبيز مصطفي‌پور به‌عنوان شهردار منطقه 14، حسن رحماني به‌عنوان شهردار منطقه 2، داوود لطفي به‌عنوان شهردار منطقه 17 و رضا رجب‌زاده به عنوان شهردار منطقه 21 انتخاب شدند. همچنين پيروز حناچي، مصطفي سليمي را به سمت سرپرست معاونت هماهنگي امور مناطق شهرداري تهران منصوب کرد.
همراهي شورا و شهرداري براي تغييرات
روز گذشته رئيس شوراي شهر تهران در واکنش به انتصابات جديد شهرداري اعلام کرد که پيروز حناچي، شهردار تهران روز گذشته موضوع را با وي در ميان گذاشته است. تصميم‌گير نهايي در مورد انتصابات شخص شهردار تهران است. محسن هاشمي تأکيد کرد: تصميم‌گير نهايي در مورد انتصابات، شخص شهردار تهران است، ولي اعضاي شورا مي‌توانند نظر مشورتي و تکميلي ارائه دهند. هاشمي اضافه کرد: مديران جديد، برخي روساي مناطق و مديران ارشد هستند که شهرداري اصولا 24 تا 36 ساعت قبل موضوع انتصابات جديد را به من اعلام مي‌کند و من آن را با اعضاي شورا مطرح مي‌کنم و اگر کسي نظري دارد اعلام مي‌کند.
حناچي بالاخره تصميم به تغيير گرفت


تغيير مديران شهرداري موضوع جديدي نيست؛ چنانکه در مهر سال گذشته شهردار تهران درباره تغييرات در سطوح مختلف از جمله شهرداران مناطق و معاونان اظهار کرد: اين تغييرات هميشه وجود داشته و ادامه خواهد داشت و انجام آن ضروري است. پيروز حناچي با بيان اينکه هر جايي که لازم باشد، اين تغييرات عملياتي مي‌شود، گفت: اين تغييرات لازمه مديريت شهري است و بر اساس مسئوليتي که داريم به آن توجه داريم و انجام مي‌دهيم. تغييرات در شهرداري ارتباطي به فاز اول و دوم ندارد و هر جا که نياز باشد، آن را عملياتي مي‌کنيم. همچنين در بهمن سال گذشته معاون شهردار تهران درباره انتصابات جديد برخي مديران در شهرداري و تغيير تعدادي از اين افراد تا قبل از پايان سال، اظهار داشت: من اين موضوع را نشنيده‌ام و تغيير مديران فعلا در حد شايعات است. حامد مظاهريان افزوده بود: البته شهرداري تهران مجموعه بزرگي است که بيش از 700 پست مديريتي در آن وجود دارد و هر لحظه ممکن است اين روند تغييراتي را به همراه داشته باشد.
گمانه‌هاي تغييرات 6 تايي
تغييرات در شهرداري موضوع عجيبي نيست؛ چنانکه هنوز علت اصلي اين تغييرات اعلام نشده است اما گمانه‌زني‌هايي درباره تصميم به تعويض 6 شهردار مطرح است؛ از جمله اينکه برخي اين تغييرات را چنين توصيف کرده‌اند که بعد از انتقاد اعضاي شوراي شهر به عملکرد شهرداري و تاکيد بر اين موضوع که حناچي نبايد با مديرانش عقد اخوت ببندد، اين تغييرات صورت گرفته است. اين گمانه به توئيت روز شنبه يک عضو شوراي شهر باز‌مي‌گردد. محمد سالاري در صفحه شخصي خود در توئيتر درباره شروط اساسي تحقق برنامه اولويت‌محور شوراي پنجم شهر تهران بيان داشت: «سه شرط در اين زمينه وجود دارد؛ اول اينکه شهردار تهران احساس عهد اخوت بي‌قيد و شرط با ‎شورا نداشته باشد و البته در راستاي اجراي برنامه بايد تمام‌قد ‎حمايت شود. وي افزود: شرط دوم اينکه تمامي اختيارات شهردار تهران و ستاد به مديران ‎مياني و ‎صف واگذار شود. همچنين به عنوان شرط سوم تحقق برنامه اولويت‌محور شوراي پنجم شهر تهران، مديراني که اعتقاد و اهتمام به همراهي ندارند بايد ‎برکنار شوند.» 6 مهر هم سالاري گفته بود: «‌شهردار تهران بايد بداند موضوع تحقق برنامه‌هاي اولويت‌محور، مطالبه جدي شوراي شهر است و چنانچه به برنامه‌ريزي براي تحقق بودجه اقدام نکند، تغيير شهردار تهران محتمل است.» از اظهارات سالاري چنين برمي‌آيد که فشاري براي تغيير شهرداران بر حناچي وجود داشته است. تغيير معاونت امور هماهنگي مناظق هم عجيب نيست؛ چنانکه پيروز حناچي سال گذشته درباره تغيير معاون امور مناطق شهرداري تهران در حالي که قرار بود در راستاي کوچک‌سازي تشکيلات اين سمت حذف شود، تصريح کرده بود: علما مي‌گويند «البينه علي‌المدعي». هر وقت اين انتصاب انجام شد اين سوال را بپرسيد.
اطلاع زودهنگام از تغييرات حناچي
نکته قابل‌تامل اطلاع برخي شهرداري‌چي‌هاي سابق از تغييرات شهرداران است. به عنوان نمونه وحيد نوروزي، معاون اجرايي سازمان حمل‌و‌نقل و ترافيک شهرداري تهران در زمان شهردار سابق پيش از عملي شدن تغييرات نوشته بود: «اختلافات دوباره شوراي شهر و شهرداري؛ عدم‌توافق در جابه‌جايي مديران شهرداري؟ قرار است تعدادي از شهرداران مناطق شهر تهران و يک معاون تغيير کرده و جابه‌جا شوند. برخي از اعضاي شوراي شهر تلاش کرده‌اند با جمع کردن نامه‌اي از جابه‌جايي‌ها در جلسات هم‌انديشي اين مساله مطرح شود و مانع اين تغييرات در شهرداري شوند.» هنوز مشخص نيست اطلاعات چگونه زودتر از سايرين به مديران قاليباف مي‌رسد!
يادتون رفته جابه‌جايي سال 94؟
در حالي مخالفان شوراي شهر و شهرداري تهران تخريب نهاد شهري را با ابزار تغييرات آغاز کرده‌اند که بايد به آنها يادآوري شود در جلسه علني 11 اسفند سال 94 شوراي شهر چهارم تهران بود که عليرضا دبير از جابه‌جايي هفت شهردار مناطق 7، 9، 10، 17، 18، 19 و 20 خبر داد که طبق برنامه قرار است اين جابه‌جايي‌ها توسط شهردار تهران صورت بگيرد. عليرضا دبير گفت: درست است شورا در عزل و نصب شهرداران دخالتي ندارد ولي بايد دليل اين جابه‌جايي به اطلاع اعضاي شورا برسد.به گفته عضو شوراي شهر، با اين تغييرات در بدنه شهرداري ثبات مديريتي ايجاد نمي‌شود. نکته قابل‌توجه آنکه جابه‌جاي شهرداران اصولگرا در آن سال با حواشي زيادي همراه بوده چنانکه احمد حکيمي‌پور عضو چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به تغيير و جابه‌جايي گسترده شهرداران برخي مناطق تهران گفته بود: «‌تغيير و تحول مديريتي انجام شده در سطح شهرداري مناطق مختلف شهر تهران بدون هماهنگي با شوراي شهر انجام شده كه اين موضوع مغاير با شعار شهرداري مبني بر تعامل با شوراست»