داستانِ آمار ضدونقيض كرونا تمامي ندارد

اين آمار را جواد حق شناس، عضو ديگر شوراي شهر در توئيتر تاييد کرده است. آمار فوت 136 نفر در يک روز در شرايطي مطرح مي‌شود که طبق آمار وزارت بهداشت و درمان، از روز جمعه (11 مهر) تا شنبه (12 مهر 99) تعداد بيماران کشوري که جانشان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده بودند، 179 نفر بود که با توجه به آمار مرگ و مير ناشي از کرونا تهران که توسط خداکرمي ارائه شد، در زمان ياد شده در کل کشور فقط 43 نفر جانشان را از دست داده‌اند!، درحاليکه وضعيت در همه شهرهاي کشور قرمز است و مسئولان استان‌هاي اصفهان، قم و بوشهر از افزايش ابتلا مردم به کرونا و افزايش آمار مرگ و مير ابراز نگراني مي‌کنند. آمار اعضاي شوراي شهر تهران از آن جهت قابل اهميت است که شوراي شهر آمار خود درباره قربانيان کرونا را از داده‌هاي گورستان‌هاي تهران نقل مي‌کند که زير نظر شهرداري فعاليت مي‌کنند و ارقام اعلام‌شده اين شورا با آمار رسمي وزارت بهداشت همخواني ندارد، پيش از اين نيز ارائه آمارهاي متفاوت از سوي اعضاي شوراي شهر تهران و سخنگوي وزارت بهداشت حواشي بسياري را ايجاد کرده بود. زماني‌که دو عضو شوراي شهر تهران به استناد آمار خاکسپاري‌هاي بيماران کرونايي، آمار بالايي را اعلام کردند، کيانوش جهانپور، سخنگوي وقت وزارت بهداشت، به آمار آنها اعتراض کرد و گفت: به غير از آمار وزارت بهداشت و درمان، آمار هيچ نهادي رسمي و درست نيست. او حتي با کنايه به اعضاي شوراي شهر نيز گفته بود: يکي از اعضاي شورا، متخصص تولد است، بهتر است در مورد تخصص خود صحبت کند تا مرگ‌ومير!اما اين بار انوشيروان محسني بندپي، استاندار تهران نسبت به انتشار آمار از سوي شوراي شهر واکنش نشان داد و گفت: «136 فوتي اعلام شده فوتي‌هاي قطعي اين بيماري نبودند، در کل استان تهران در روز گذشته 68 نفر فوتي قطعي کوويد19 داشته‌ايم».
بستري 5 هزار بيمار کرونايي در تهران
اما نکته نگران کننده در رابطه با شيوع کرونا در تهران، تعداد بستري‌هاي بيماران کرونايي است. پيام طبرسي، رئيس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري شمار بيماران بستري کرونا در تهران را بيش از پنج هزار نفر اعلام کرد و آن را «فاجعه» خواند و همزمان ايرج حريرچي، معاون‌کل وزارت بهداشت گفت که هفت ماه است شمار جان‌باختگان کرونا در ايران سه رقمي و در برخي روزها بيش از 200 نفر است درحالي که شمار کشته‌شدگان جنگ ايران و عراق به طور متوسط روزانه 68 نفر بود.
محدوديت‌هاي قطره چکاني


طبرسي، وضعيت کنوني پايتخت را محصول بي‌توجهي مسئولان به توصيه‌ها و هشدارهاي داده شده به آنها براي اتخاذ سياست‌هاي مناسب مديريت در حوزه کنترل بيماري کرونا مي‌داند و معتقد است مسئولان دولت دست به اقدامي جدي براي کنترل شيب بيماري و جلوگيري از افزايش ابتلاي مردم به بيماري بزنند: «اظهارنظرهايي که از مسئولان در شرايط کنوني مي‌شنويم کارساز نيست. ما از تصميم‌گيرندگان بالادستي نياز به دريافت مداوم توصيه و موعظه نداريم، شرايط به‌گونه‌اي است که نيازمند انجام اقدامات قاطع براي کاهش شيب ابتلاي افراد به بيماري‌هاي حداقلي هستيم.» او معتقد است، براي مهار وضعيت کنوني بايد تهران با محدوديت يک ماهه روبه‌رو شود و محدوديت‌هاي حداقلي نمي‌تواند کمک چنداني به کاهش مشکلاتي که اکنون با آن روبه‌رو هستيم کند:«حداقل به اعمال يک‌ماه محدوديت نياز داريم. بايد محدوديت‌هاي کلي اعمال شود. بايد جاده‌هاي بين شهري و ترددها کنترل شود. مسافرت‌هاي داخل شهري بايد مانند کشورهايي که محدوديت‌هاي سفت و سختي اعمال کردند به حداقل برسد تا بتوانيم بيماري را کنترل کنيم.»
اعلام وضعيت اضطراري در يزد
اما آمار ارائه شده از سوي وزارت بهداشت و درمان در روز گذشته نشان مي‌داد که بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، از شنبه (12 مهر) تا يکشنبه (13 مهر) سه هزار و 653 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که يک هزار و 483 نفر از آنها بستري شدند و 211 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 26 هزار و 957 نفر رسيد.بنابر اعلام سخنگوي وزارت بهداشت، 4154 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. سيما سادات لاري وضعيت استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان و يزد، را قرمز اعلام کرد. در اين بين احمد ترحمي، معاون استاندار و جانشين ستاد استاني پيشگيري و مقابله با کروناي استان يزد خبر داد که به علت روند فزاينده شمار مبتلايان به کرونا، شرايط استان يزد به مدت دو هفته «اضطراري» اعلام شده است.