افزایش موشکی قیمت خودرو و سرگردانی مصرف‌کنندگان

موضوع گراني‌هاي هر روزه مبحث جديدي نيست و چشم مردم را بيش از پيش به نوسان قيمت بازارهاي مالي و دارايي دوخته است. به طوري‌که مساله نرخ دلار، طلا، سکه و خودرو، موردي است که شهروندان هر روز درگير آنها هستند و هرکدام نظرات متفاوتي را نسبت به آن بيان مي‌کنند. در اين ميان وضعيت بازار خودرو هم متاثر از گراني نرخ دلار و برخي عوامل ديگر هر روز آشفته‌تر مي‌شود. بر اساس گزارش‌هاي ميداني در دوماه گذشته قيمت خودروهاي داخلي از 50 ميليون تا 600 ميليون افزايش يافت و اکنون با سرعت بيشتري روند صعودي در پيش گرفته است. گفتني است، قيمت اين کالا در حالي هر روز بالا مي‌رودکه هنوز دولت و به‌ويژه وزارت صمت که اخيرا صاحب وزير شده، تصميم روشني براي کنترل و مهار آن اتخاذ نکرده است.
آيا نظارتي براي کنترل بازار خودرو وجود دارد؟
بررسي وضعيت بازار خودرو نشان مي‌دهد سه شاخص نرخ ارز، تورم و مساله عرضه در بازار، بيشترين وزن را در ايجاد آشفتگي بازار خودرو دارند. هرچند هرسه بخش يادشده از متغيرهاي کلان اقتصادي تاثير مي‌پذيرند، اما نوسانات آنها تاثير مستقيمي بر وضعيت بازار اين کالاي مصرفي خواهد داشت. بر اساس گزارش‌هاي ميداني روند صعودي قيمت‌ها در بازارهاي موازي همچون سکه و ارز باعث شده تا هيچ‌کس حاضر به خريد خودرو آن هم با قيمت‌هاي نجومي نباشد و بلاتکليفي محسوسي در اين بازار مشاهده مي‌شود. لازم به ذکر است بر اساس گفته برخي از متقاضيان خريد، درحال حاضر قيمت انواع خودروها به‌صورت سليقه‌اي در آگهي‌ها و توسط دلالان اعلام مي‌شود؛ به‌نحوي‌که قيمت برخي از خودروهاي داخلي از يک آگهي به آگهي ديگر حدود 100ميليون تومان اختلاف دارد. در اين شرايط مصرف‌کننده در بازار سرگردان بوده و نمي‌داند کدام قيمت منطقي و کدام قيمت صوري است.
اين در حالي است که پيش‌تر توسط برخي مسئولان اعلام شد قيمت فعلي حباب‌گونه است و مردم نسبت به خريد خودرو اقدام نکنند. از طرفي ديگر سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران هم چندي پيش اعلام کرد، که مشکلات فعلي به دليل نبود سقف قيمتي براي خودرو‌ مربوط مي‌شود و زماني‌که اين مهم (سقف قيمتي) براي يک محصول وجود ندارد، رفتار‌ها سليقه‌اي خواهد بود. بر اساس گزارش ايسنا او ادامه داد: در شرايط کنوني هرکس هر قيمتي که بخواهد، تعيين مي‌کند. چنانچه سقف قيمتي وجود داشت و از يک مرجع مشخص قيمت‌ها تعيين مي‌شد، (براي افرادي که سرمايه‌گذار هستند و نه مصرف‌کننده) اوضاع بازار اينگونه نمي‌شد. باتوجه به اينکه سقف قيمتي مشخصي وجود ندارد، به‌طور مثال يک دارنده خودرويي از نمايشگاهي قيمت يک محصول را 105 ميليون تومان مي‌گيرد و نرخ فروش خود به مشتري را قيمت 106 ميليون تومان يا حتي بسيار بالاتر تعيين مي‌کند. لذا توصيه مي‌شود در شرايط فعلي مردم خريد نکنند. در مقابل کارشناسان توصيه به عدم خريد را اقدامي مناسبي براي کنترل افسارگسيختگي قيمت‌ها نمي‌دانند. کما اينکه تاکنون هم اتخاذ چنين راهکارهايي همچون (نخريدن و حذف قيمت از سايت‌ها) تاثير مثبتي بر بهبود اوضاع نداشت و به نظر نمي‌رسد در شرايط کنوني اقدام مفيدي براي مهار اين گراني در دستور کار مسئولان باشد. از سوي ديگر شرايط به گونه‌اي است که برخي فعالان حوزه خودرو بر اين باورند که قيمت‌ها حتي تا يک ساعت آينده هم قابل پيش‌بيني نيست و مي‌توان انتظار داشت نرخ اين کالا فرداي يک روز هم گران‌تر شود. اضافه بر آن کارشناسان بر اين باورند، عدم وجود نظارت در بازار و اتخاذ سياست‌هاي اشتباه، زمينه سودجويي برخي دلالان را بيش از گذشته مهيا ساخته است. شايان ذکر است، عليرضا رزم‌حسيني، وزير جديد صمت، هم چند روز قبل قيمت فعلي خودرو در کشور را بالا دانست و تاکيد کرد: افزايش عرضه خودرو را جزو مهم‌ترين اولويت‌هاي‌ وزارت صمت خواهد بود و در تلاشيم تا تدابيري براي کنترل قيمت آن اتخاذ کنيم.


قيمت برخي خودروهاي داخلي
لازم به ذکر است، تا لحظه نگارش اين گزارش، نرخ برخي خودروها بر اساس گزارش‌هاي ميداني به اين شرح است: قيمت پرايد 111، 132ميليون تومان و پرايد 131 نيز از 115 تا 125ميليون تومان متغير است. به‌علاوه پژو2008 به قيمت حدود يک ميليارد و ميليون تومان رسيده است. همچنين پژو206 تيپ دو نيز با قيمت240ميليون تومان، پژو 206تيپ پنج 273 ميليون تومان، پژو207 اتومات 423ميليون تومان، پژو207 دنده‌اي 424ميليون تومان، پژو 405 GLXدوگانه‌سوز 220ميليون تومان، پژو 405 GLXبنزيني 200ميليون تومان و پژوپارس اتوماتيک 371ميليون تومان، معامله مي‌شود. به علاوه‌ تيبا هاچ‌بک اي‌ايکس 153ميليون تومان، تيبا هاچ‌بک پلاس 158ميليون تومان، دنا معمولي 315ميليون تومان، دناپلاس دنده‌اي توربو از 500 تا 600ميليون تومان و رانا ال‌ايکس 230ميليون تومان قيمت دارد.