«ناامن كردن فضا»؛راه حل يا تهديد؟

آرمان ملي: «بايد فضاي جامعه را براي اين عده که تعداد آنها هم کم است ناامن کرد و نبايد اجازه داد به راحتي در خيابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکني کنند. فضاي جامعه را براي افرادي که کشف حجاب مي‌کنند، ناامن کنيد.» آنچه اخيرا از سوي امام‌جمعه اصفهان بيان شد را نبايد موضع فعلي او دانست. با مرور اظهارات آيت‌ا... طباطبايي درخواهيد يافت که برخورد خاص با موضوعاتي مانند حجاب مسبوق به سابقه است؛ چنانکه در آذر 90 هم گفته بود: «مساله حجاب ديگر از حد تذکر گذشته است و براي مقابله با بدحجابي بايد چوب‌ تر را بالا برد و از نيروي قهريه استفاده کرد. برخي معتقد هستند قوه قهري در جامعه لازم نيست و بايد از باب فرهنگ وارد شد، اما با نصيحت تنها نمي‌توان کاري کرد.» مواضع طباطبايي چنان است که زمينه‌ساز شايعاتي شد چنانکه در دي 96 ادعا شد امام‌جمعه اصفهان توصيه به استفاده از اسيد رقيق براي مقابله به بدحجابي شده است که اين ادعا خيلي زود تکذيب شد.
يک حمايت از طباطبايي
اظهارات اخير آيت‌ا... طباطبايي واکنش‌هاي زيادي داشت و تنها يک عضو جامعه مدرسين در حمايت از آن سخن گفت. ديروز آيت‌ا... سيدمحمد غروي گفت: بي‌بندوباري در جامعه ناامني مي‌آورد و بايد با آنها برخورد قانوني صورت بگيرد. طبيعتا کساني که مامور اجراي قانون هستند نبايد بي‌بندوباري را تحمل کنند و بايد ورود پيدا کنند و برخورد جدي داشته باشند. چون بي‌بندوباري فضاي زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي را تهديد مي‌کند. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به انتشار برخي مطالب در فضاي مجازي، تاکيد کرد: منظور اين نيست که افراد بي‌حساب و کتاب ورود کنند و برخوردهاي شخصي با اين مساله داشته باشند. بلکه منظور اين است که توسط ضابطان و کساني که بايد امنيت اجتماعي را حفظ کنند، فضايي ايجاد شود تا زمينه‌اي براي ايجاد ايمني اخلاقي در جامعه باشد. وي اظهار داشت: اصل بي‌بندوباري که امنيت جامعه، خانواده و جوانان را مورد خطر قرار مي‌دهد، چيزي نيست که کسي از آن حمايت کند. در هر جايي و هر نظامي، به‌خصوص نظام اسلامي ما، اين موضوع بد است. اگر امر به معروف زباني خوبي داشته باشيم و درست و همه‌جانبه برخورد کنيم و رفتار آنها موردپسند جامعه نباشد، اين‌طور برخورد نمي‌کنند. ولي اگر افراد بخواهند برخورد فيزيکي داشته باشند، فراتر از تذکر زباني، نمي‌تواند اين جور باشد. آيت‌ا... غروي ادامه داد: مرتبه بعد اين است که مسئولان انتظامي وظيفه دارند با بي‌بندوباري‌ها برخورد کنند. آنها هم بايد برخورد معقول و قانوني خودشان را داشته باشند تا فضا براي کساني که مي‌خواهند بي‌بندوباري ايجاد کنند، ايمن نباشد.
فقط با زبان خوب


آيت‌ا... علي‌اکبر مسعودي‌خميني اما نظر خلاف غروي دارد و مي‌گويد: وظيفه همه امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر با زبان خوب، امروزي، انساني و اسلامي است. اگر بخواهيم برخورد تندي داشته باشيم، عکس‌العمل دارد و بدتر مي‌شود. بزرگان و علما در سخنراني‌هايشان اعلام کنند که حجاب براي خود شما خوب است. يعني ما بايد امنيت ايجاد کنيم و مواظب جوانان باشيم. اين آقايان خودشان بايد بگويند منظور از ناامن کردن چيست و چه کار بايد بکنند. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تاکيد کرد: ما بايد وظيفه خودمان را انجام بدهيم. وظيفه ما اين نيست که پرخاشگري کنيم يا بدگويي داشته باشيم. بايد اعلام کنيم اسلام اين جور مي‌خواهد و نتيجه‌اش اين است. به‌هيچ‌وجه برخورد بد نتيجه نخواهد داد.
واکنش سياسيون
سياسيون هم به اظهارت امام جمعه اصفهان واکنش نشان دادند مانند آذر منصوري عضو شوراي سياست‌گذاري زنان اصلاح‌طلب در کانال تلگرامي‌اش در يادداشتي نوشت: «ندا، سهيلا، مريم و مرضيه و ... هيچ‌وقت لحظه لحظه‌هاي پاييز سال 94 را از ياد نمي‌برند. آنها مانند هر روز مشغول رفت‌وآمد در خيابان‌هاي شهر اصفهان بودند و ناگهان مورد حمله اسيدپاشان قرار گرفتند. اسيدپاش ناگهان ظرفي از اسيد بر بدن‌ها و صورت‌ آنها ريخت و فرار کرد. تعداد دختراني که قرباني اسيدپاشان اصفهاني شدند در بعضي منابع تا 12 نفر هم اعلام شده بود و در نهايت همه آنها موضوع را رسانه‌اي نکردند، اما همان چند نفر باعث شدند که موضوع با پيگيري‌هاي زنان مجلس دهم تا تعيين اشد مجازات براي اسيدپاشان پيش برود. هر چند پرونده آنها در سال 97 به گونه‌اي که انتظار نمي‌رفت مختومه شد و هيچ‌وقت اسيدپاش يا اسيدپاشان اصفهاني شناسايي و مجازات نشدند!!»» او با توصيه به امام جمعه اصفهان براي خواندن گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس نوشت: «بارها گفته‌ام و باز هم مي‌گويم؛ راهي جز ترويج اسلام رحماني در گفتار و عمل باقي نمي‌ماند و اولين گام پذيرش حق انتخاب پوشش براي نيمي از جمعيت کشور است. نتيجه همه راه‌هاي طي‌شده در اين سال‌ها که ناقض اين حق بوده، چيزي جز شکاف و بي‌اعتمادي بين حاکميت و مردم و نيز دين‌گريزي به دنبال نداشته است. (گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس را بخوانيد.) تا دير نشده دست از اين گفتار و رفتار برداريد آقاي امام جمعه.»
تکذيب شد
دفتر آيت‌ا... طباطبايي‌نژاد امام جمعه اصفهان ديروز در واکنش به انتقادات از اظهارات وي در رابطه با برخورد با بي‌حجابي که ديروز خبرساز شده بود توضيحاتي ارائه کرد. متن اين اطلاعيه بدين شرح است: «با توجه به برداشت نادرست از صحبت‌هاي آيت‌ا... طباطبايي‌نژاد در ديدار با سردار ميراحمدي جانشين معاونت اطلاعات و امنيت ستاد کل نيروهاي مسلح و فرمانده انتظامي استان اصفهان نکاتي لازم به توضيح و روشنگري است؛ در اين ديدار که در آستانه هفته نيروي انتظامي و گراميداشت حافظان امنيت به انجام رسيد؛ در خلال گزارشات امنيتي مرتبط با گروه‌هاي معاند و موارد عدم التزام اخلاقي و شکايات متعدد نسبت به تجاوز به حقوق شهروندي؛ به موردي ويژه در رفتار برخي از گروه‌هاي سازمان‌يافته و هنجارشکن در اصفهان اشاره شد که اين امر نگراني از بر هم زدن نظم عمومي جامعه توسط عده‌اي اندک در شرايط بهداشتي کنوني را مترتب ساخته بود که آن مورد خاص واکنش آيت‌ا... طباطبايي‌نژاد را به دنبال داشت که خطاب به مقامات قضائي و امنيتي، از جمله فرماندهي نيروي انتظامي استان اصفهان توقع مردم از پيگيري اين موضع و کنترل آن بيان گرديد؛ زيرا طبق قانون وظيفه نيروي انتظامي به عنوان ضابط قضائي، ايجاد امنيت در ابعاد مختلف در سطح جامعه و براي عموم مردم است به شکلي که قانون‌شکنان به‌راحتي نتوانند اقدام به هنجارشکني در انظار عمومي نمايند! اما حال آنکه برداشت غلط از اين مصداق و ايجاد ذهنيت ناصواب برخي از رسانه‌ها باعث شد تا با تقطيع صحبت‌هاي مذکور، دروغ‌پردازي و القاي مطالب خودساخته، افکار عمومي را از موضوعات و مشکلات اصلي کشور منحرف نمايند؛ بدينوسيله دفتر نماينده ولي‌فقيه در استان اصفهان به عنوان مرجع اصلي اخبار و انتشار نظرات ايشان، نسبت به اين موضوع توضيحات مقتضي را ارائه نمود.»