ملت ایران با عزم راسخ به پیش خواهد رفت

گروه سیاسی- در حالی نیروهای تکفیری داعش روز چهارشنبه هفته گذشته به امن‌ترین مقر سیاسی ایران یعنی مجلس شورای اسلامی تهران در میدان بهارستان و حرم مطهر امام خمینی (ره) حمله کردند که بسیاری از مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه عربستان سعودی برای آنکه خودشان را از طناب تهمت‌های طرفداری داعش برهانند، ایران را یکی از حامیان تروریست در منطقه معرفی می‌کردند. آنها مدعی بودند که چون در ایران هیچ‌گونه حمله تروریستی از زمان روی کارآمدن داعش رخ نداده بنابراین ایران یکی از کشورهای حامی تروریست است. اما حوادث روز چهارشنبه نشان داد که ایران خود یکی از قربانیان اصلی تروریست در منطقه است و این حادثه بر همه ادعای مطرح شده از سوی آنها خط بطلانی کشید. ایران صبح روز گذشته داغدار تشییع پیکرهایی بود که در حادثه چهارشنبه گذشته مورد حمله تروریستی قرار گرفتند. در مراسم وداع با شهدای ترور هزاران نفر از مردم ایران برای همدلی با خانواده شهدا شرکت داشتند و در این میان حضور چهره‌های ارشد سیاسی کشور که برای احترام به شهدای این حادثه به میان مردم آمده بودند قابل توجه بود. حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در حاشیه این مراسم گفت: همواره وقتی ملت ایران پیروزی بزرگی به دست می‌آورد بدخواهان به دنبال این هستند که ضربه‌ای به مردم و کشور وارد کنند.
او با بیان اینکه این اقدام تروریستی در واقع انتقام از دموکراسی است، اظهار داشت: دموکراسی در منطقه ما چه آنهایی که حامی تروریسم هستند و در زندگی سیاسی‌شان دموکراسی ندیده‌اند و چه آنهایی که خودشان تروریست هستند، از دموکراسی به عنوان دموقراتی طاغوت یاد می‌کنند و با دموکراسی مخالفند. رییس‌جمهور با بیان اینکه چون دموکراسی اساس فکری تروریست‌ها را از بین می‌برد، تصریح کرد: دموکراسی نشان می‌دهد خشونت راه‌حل نیست، زور راه‌حل نیست، راه‌حل رای مردم است، انتخابات و صندوق انتخابات به مبنای فکری خشونت‌طلبان و تروریست‌ها ضربه کاری زده است و همه حامیان آنها دنبال انتقام بودند، غافل از آنکه مردم ایران، مردمی مقاوم هستند و از این حوادث در زندگی خودشان فراوان دیده‌اند. روحانی با اشاره به اینکه مردم ایران از سال ۵۷ و از ۲۲ بهمن ماه تا امروز حوادث فراوانی دیده‌اند، خاطرنشان کرد: مردم راه خودشان را برای دستیابی به اهداف ملی، انسجام ملی و وحدت ملی ادامه خواهند داد و بی‌تردید ملت ایران، ملتی موفق خواهد بود.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم وداع با شهدای ترور گفت: امروز روز وداع با عزیزانی است که مظلومانه در اقدام تروریستی روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر به شهادت رسیده‌اند، است. رییس مجلس عنوان کرد: در این روز که به نهاد مردمی یعنی مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حمله شد، هدف، نظام مردم‌سالاری بود. پیام ارزشمند رهبر انقلاب باعث دلگرمی ما و خانواده‌های شهدای عزیز شد. وی خاطر نشان کرد: نگاه کوتاهی به شهدا یا این فاجعه نشان می‌دهد که تروریسم‌ها در صحن مطهر و مجلس شوای اسلامی با هدف‌گیری‌های کوردلانه مردم و کارکنان مجلس را به شهادت رسانند، هدف‌شان نظام مردم‌سالاری بود. از خداوند متعال شفای عاجل برای مجروحان این حادثه را می‌خواهیم.
لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در این سال‌ها نشان داده است که نگینی قدرتمند و تکیه‌گاهی مورد اعتماد برای حفظ امنیت و مبازره با تروریسم است، تصریح کرد: اظهارات سبکسرانه وزیر امور خارجه عربستان و رییس‌جمهور آمریکا نشان داد که آنها حامیان و لکه ننگی در دوره مبارزات ملت‌ها با تروریست‌ها هستند. البته از مسوولان سعودی انتظار بیشتری نبود چون آنها یک حکومت قبیله‌ای هستند و امروز حمایت از تروریست‌ها را برعهده دارند. وی با بیان اینکه کار آمریکا که زمانی مدعی هدایت ملت‌ها به دموکراسی و حمایت از حقوق بشر بود، به جایی رسیده که با پول دموکراسی و حقوق بشر را ذبح می‌کند، تصریح کرد: آمریکا این روزها در‌های چرخان را برای چپاول گشوده است و با این حربه دموکراسی و حقوق‌بشر را ذبح می‌کند. یک روز به بهانه نشست ریاض چند صد میلیارد دلار را می‌بلعد و یک روز دیگر، به بهانه اتفاقات منطقه‌ای منابع کشورها را می‌بلعد که با این کارها، آینده آمریکا تاریک‌تر از هر زمان دیگری شده است.


رییس قوه مقننه افزود: نشست ریاض را برگزار کردند و مدعی انزوای ایران شدند. این چه انزوایی بود که این همه از مسوولان دنیا در کنار ایران قرار گرفتند و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند. لاریجانی با اشاره به مصوبه اخیر سنای آمریکا در تصویب قطعنامه‌ای برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خاطرنشان کرد: از همه این اقدامات قبیح‌تر، مصوبه سنا در حمایت از تروریست‌ها و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران بود. درست در زمانی که به پارلمان ایران حمله شده بود، سنای آمریکا با کمال بی‌شرمی قانونی برای اعمال تحریم‌ها و حمایت از تروریسم تصویب کرد و نشان داد که از کمترین عاطفه انسانی برخوردار است.
وی با بیان اینکه ما هم‌اکنون با دو داعش منطقه‌ای و داعش بین‌المللی روبه‌رو هستیم، ابراز داشت: آمریکا با تصویب این مصوبه نشان داد در کنار داعش منطقه‌ای است و اثبات کرد خود رهبری داعش بین‌المللی را برعهده دارد. از سویی این اقدام صحت اظهارات امام خمینی و مقام معظم رهبری را نشان داد که آمریکا شیطان بزرگ است و کسانی که می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند، راهی جز مقابله با آمریکا ندارند. رییس مجلس افزود: آمریکایی‌ها گستاخی کردند و تحریم‌هایی را وضع کردند. آمریکا می‌داند سپاه و نیروی قدس مهم‌ترین نیروی منطقه‌ای علیه‌ تروریسم هستند و این قوانین همدستی آنها با تروریست‌ها را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه سپاه نیروی مردمی فداکار برای انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: نیروی قدس و سپاه خط قرمز ایران است و پاسخ کوبنده‌ای به آنها خواهیم داد. از امروز پرده‌های تزویر ارتش آمریکا و سازمان سیا را کنار زده و نشان می‌دهیم این دو دستگاه، پایگاه اصلی تروریسم در منطقه هستند. این اقدام صحنه منطقه را شفاف‌‌تر و ایران را برای مبارزه با تروریسم مصمم‌تر می‌‌کند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور نیز در این مراسم گفت:‌ از زمانی که گروه‌های تکفیری در منطقه دست به آشوب زدند و کشورهای مختلف و مردم مسلمان را مورد تهاجم قرار دادند،‌ کشوری که با تمام توان جلوی تروریست‌ها ایستاد، ایران بود. گروه‌های تروریستی در این ایام خیلی تلاش کردند که به امنیت ایران آسیب بزنند اما به فضل الهی با همت نیروهای امنیتی و نظامی موفق نشدند. آنها عملیات کوری انجام دادند که به خیال خودشان به کشور آسیب بزنند اما مطمئنا این عمل در مقطع فعلی موجب انسجام، وحدت و یکپارچگی ملت ایران خواهد شد و حتما راه مبارزه با تروریسم به صورت جدی‌تر در ایران استمرار پیدا خواهد کرد.
ناطق نوری هم در حاشیه مراسم وداع با پیکرهای شهدا گفت: هدف اصلی به وجود آوردن این جریان داعش و تروریست‌های افراطی، ایران به عنوان مرکز ثقل اسلام ناب است. وی با اشاره به اینکه دامن خود آنهایی که اینها را به وجود آورده‌اند، گرفته شده است، افزود: هدف اصلی تروریست‌ها ایران است که امیدواریم خنثی شود.
آیت‌الله آملی لاریجانی نیز در سخنان کوتاهی گفت:‌ روشن است که کشورهای سلطه‌گر در مقام ضربه زدن به کشور ما هستند‌. آ‌نها در منطقه هم موجب ناامنی شدند اما کشور ما کشوری امن بوده و خواهد بود و این برای سلطه‌گران سنگین است. بنابراین تلاش می‌کنند در کشور ناامنی ایجاد کنند. اما مطمئن باشند مردم این مرز و بوم‌، نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح و همه مسوولان با اتحاد نخواهند گذاشت چنین اتفاقی بیفتد.
پیام تسلیت مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری هم روز گذشته در پی این حادثه تروریستی پیام تسلیتی صادر کردند. در متن پیام رهبر معظم انقلاب آمده است: حادثه‌ تروریستی روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در مرقد امام راحل و در مجلس شورای اسلامی که به شهادت تعدادی از عزیزان روزه‌دار و زخمی شدن جمع بیشتری انجامید، نشانه‌ آشکاری است از کینه و دشمنی خباثت‌آلود مزدوران استکبار با ملت شریف ایران و با هر آنچه مربوط به انقلاب و نظام اسلامی و رهبر فقید عظیم‌الشان آن است. این‌گونه جنایات که حاکی از خباثت و در عین حال، حقارت مباشران و نیز آمران و مسببان آن است، بسی کوچک‌تر از آن است که در عزم ملت ایران خللی ایجاد کند. نتیجه‌ قطعی اینها چیزی جز افزایش نفرت از دولت‌های آمریکا و عوامل آنان در منطقه همچون سعودی نیست. ملت ایران، متحد و با عزم راسخ به پیش خواهد رفت ان‌شاءالله. یاد شهیدان این حادثه را گرامی می‌دارم و به خانواده‌های آنان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و بهبود مجروحان و آسیب‌دیدگان را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.
ابعاد تازه‌ حادثه تروریستی تهران
وزیر اطلاعات در حاشیه این مراسم اطلاعات جدیدتری از این حادثه در اختیار مردم قرار داد. سیدمحمد علوی با اشاره به شناسایی عقبه تیم تروریستی حوادث اخیر گفت: ما در دو روز گذشته و پس از این اتفاق رد آنها را زدیم و آنها را شناسایی کردیم. عقبه تیم تروریستی را شناسایی کردیم و اکنون افراد متعددی از آنها شناسایی و دستگیر شدند و محلی که در آن با هم همپیمان شده بودند و فیلم آن را مردم در فضای مجازی دیدند، شناسایی شد و تعدادی از نفرات‌شان هنوز آنجا حضور داشتند که دستگیر شدند. وی افزود:‌ تجهیزات، مواد منفجره و کمربند انفجاری که آماده کرده بودند در اختیار نیروهای اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان‌(عج) قرار گرفته است اما با توجه به اینکه این عملیات در میانه راه است و باید جزییات آن مکتوم بماند تا سربازان گمنام امام زمان‌(عج) به آخرین هدف‌ها ضربه بزنند پس از پایان عملیات اطلاعات کامل را به اطلاع مردم می‌رسانیم.
پس از این سخنان بود که عصر دیروز وزارت اطلاعات جزییات بیشتری از اقدامات امنیتی خود را طی بیانیه‌ای منتشر کرد. براساس این اطلاعات 41 نفر از عناصر گروهک وهابی داعش دستگیر شدند. در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: در پی سلسله عملیات پیچیده اطلاعاتی و با همکاری خانواده برخی تروریست‌ها در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و تهران 41 نفر از عناصر گروهک وهابی داعش متشکل از تیم‌های عملیاتی و همچنین سرپل‌های ارتباطی و تدارکاتی به همراه مقادیری اسناد، مدارک و تجهیزات عملیات تروریستی قبل از هر گونه اقدام شناسایی و دستگیر شدند.
اطلاعیه دوم وزارت کشور
ضعف عملکرد صدا و سیما در اطلاع‌رسانی از حادثه روز چهارشنبه تهران موجب انعکاس اخبار و شایعه‌هایی شد که در نهایت وزارت کشور برای پایان دادن به این اخبار ضد و نقیض همان روز چهارشنبه اطلاعیه‌ای منتشر کرد تا اخبار دقیق و صحیح را در اختیار شهروندان قرار دهد. از آنجایی که پس از خاتمه یافتن حادثه، تعداد شهدا تنها 12 تن بود اما این آمار در طول روزهای بعد از آن افزایش یافت، وزارت کشور صبح دیروز دومین اطلاعیه خود را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از مراجع درمانی و قضایی، تا‌کنون 17 تن از هموطنان روزه‌دار‌ اعم از نیروهای حفاظتی، کارکنان اداری و مردم عادی به شهادت رسیده‌اند و تعداد 56 نفر نیز مجروح شده‌اند. وزارت کشور در ادامه نوشته است: افزایش تدریجی آمار اعلامی شهدا نیز به علت به شهادت رسیدن تعدادی از مجروحان در ساعات پس از حادثه بود. تعداد چهار تن از هموطنان در ساعات اولیه پس از حادثه مفقود بودند و اطلاعی از سرنوشت آنها نبود که مشخص شد به شهادت رسیده‌اند و در همان لحظات اولیه به مراکز درمانی منتقل شده بودند. تروریست‌ها پنج نفر بوده‌اند که همگی در درگیری از سوی نیروهای امنیتی به سزای اعمال جنایتکارانه خود رسیدند.
برخی از شهدای ترور حادثه روز چهارشنبه تهران، روز گذشته در قطعه 50 بهشت زهرا در کنار مزار شهدای مدافع حرم آرام گرفتند. پیکر شهید جواد تیموری در قطعه 28 در کنار برادرش که در عملیات مرصاد به شهادت رسیده بود به خاک سپرده شد. مازیار سبزعلی، باغبان شهید در حرم مطهر حضرت امام‌(ره) و پیکر حجت‌الاسلام تقوی در شهر قم تشییع شد. پیکر دو شهید حسین جلالی‌راد، مسوول دفتر نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی و حسین بنی‌اردلان، دبیر اجرایی هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی خراسان شمالی هم در بجنورد تشییع شدند.