واکنش‌ها به انتخابات بریتانیا

مردم بریتانیا دیروز که از خواب بیدار شدند، دریافتند قمار ترزا می، نخست‌وزیر برای اعلام انتخابات زودرس با شکست روبه‌رو شده و اکثریت پارلمانی حزب محافظه‌کار، حزب حاکم، جایش را به پارلمان معلق داده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هفت هفته پیش به نحو غیرمنتظره‌ای انتخابات زودهنگام اعلام کرد با این توجیه که او برای مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) به اکثریت بزرگ‌تری در پارلمان نیاز دارد تا برنامه‎هایش را پیش ببرد.
این نتیجه امواج شگفتی را در اروپا و حتی تمام دنیا منتشر کرد.گونتر اُتینگر، کمیسیونر بودجه اتحادیه اروپا با توجه به نتیجه انتخابات بریتانیا درباره اینکه مذاکرات خروج در تاریخ تعیین‌شده (10 روز دیگر) آغاز شود، اظهار تردید کرد و گفت «وقتی دولتی نباشد، مذاکره هم نیست.»کارل بیلت، نخست‌وزیر سابق سوئد نیز رهبری می را در توئیتر زیر سوال برد: آشفتگی خاطر، آشفتگی‌های بعدی را همراه می‌آورد. هزینه فقدان رهبری واقعی را باید پرداخت.گی فرهوفشتات، رییس اتحادیه لیبرال‌ و دموکرات‌های اروپا در پارلمان اروپا هم با لحنی تند به خانم می انتقاد کرد: یک گل به خودی دیگر، اول کامرون و حالا می، مذاکراتی که پیچیده بود، پیچیده‌تر هم شده است.
میشل بارنیه، مسوول مذاکرات اتحادیه اروپا با بریتانیا برای برگزیت لحنی مصالحه‌جویانه‌تر داشت: مذاکرات برگزیت باید وقتی آغاز شود که بریتانیا آماده باشد. بیایید فکرهایمان را برای یک توافق درخشان روی هم بگذاریم.دونالد توسک، رییس شورای اروپا در توئیتر به مهلت مذاکرات دوساله برگزیت که مارس ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد، اشاره کرده بود: نمی‌دانیم مذاکرات برگزیت کی شروع می‌شود اما می‌دانیم که کی باید تمام شود. تمام سعی خود را بکنید که از عدم توافق به علت عدم مذاکره پرهیز کنید.


الکساندر استاب، نخست‌وزیر سابق فنلاند و اشتفان مایر یکی از نمایندگان ارشد پارلمان آلمان هر دو خواستار دادن مهلت به بریتانیا شدند تا بتواند دولتی باثبات برای مذاکرات برگزیت تشکیل دهد.مایر گفت به نظر او نتیجه انتخابات بی‌ثباتی سیاسی بریتانیاست: طرف گفت‌وگوی برگزیت با ما رسما ترزا می است اما واقعیت سیاسی بعد از این شکست فاجعه‌بار تغییر کرده. نمی‌توانم تصور کنم که او بتواند نخست‌وزیر بماند.
فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا استراتژی مشخصی ندارد: یک‌سال بعد از همه‌ پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ما هنوز موضع بریتانیا را در این مذاکرات نمی‌دانیم و سخت است پیش‌بینی کنیم که چه زمانی خواهیم دانست برای اینکه دموکراسی گاهی به زمان نیاز دارد.