مساجد در گام دوم انقلاب باز هم محور هستند

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: انقلاب اسلامی بر پایه شبکه مساجد شکل گرفت، دفاع مقدس نیز با حمایت مساجد به سرانجام رسید. مساجد رکن مهم جامعه اسلامی محسوب می‌شوند که به دلایل مختلف در سال‌های گذشته نقش آن کمرنگ شده است؛ نقشی که می‌توانست جلوی بسیاری از معضلات فرهنگی را بگیرد، اخیراً هم محدودیت‌های کرونایی مزید بر علت شد، هر چند این مساجد بودند که در مهار کرونا و تبعات آن جایگاه مهمی داشتند. بر همین اساس و با توجه به کارکرد‌های زیادی که مساجد در جامعه دارند، صداوسیما هم آستین همت بالا زده است. در همین رابطه «جوان» با مهدی حاجی، دبیر قرارگاه مسجد معاونت سیمای رسانه گفتگو کرده است.
درباره قرارگاه مسجد در صداوسیما توضیح بدهید و اینکه این قرارگاه قرار است دقیقاً چه وظیفه‌ای را بر دوش بکشد؟
سال ۹۹ که دکتر شاه‌آبادی به عنوان معاونت سیما مستقر می‌شوند، بلافاصله قرارگاه مسجد را احیا می‌کنند، لذا من از طرف ایشان مأمور شدم تا مستقیماً قرارگاه را خارج از تکیه به یک شبکه خاص تلویزیونی و نهاد‌های مرتبط زیر نظر معاونت سازمان وارد و فعالیت کنم. درست است که عملاً قرارگاه سازمان در سال ۹۹ شکل گرفت، اما دارای عقبه‌ای است که سال ۹۸ در معاونت صدا بود. ما در معاونت صدا هم این قرارگاه را به همت دکتر شاه‌آبادی داشتیم، آنجا یک سند راهبردی حوزه مسجد و رسانه تدوین کردیم و مبتنی بر آن در شبکه‌ها ابلاغ شد، سپس این را در معاونت سیما هم بومی‌سازی کردیم و شبکه‌های مختلف را به عضویت قرارگاه درآوردیم تا در نظر بگیرند برنامه‌سازی بر اساس چه اصول و قواعدی شکل بگیرد. اهداف قرارگاه مسجد در سازمان صداوسیما چیست؟
یکسری اهداف را برای قرارگاه تعریف کردیم که جایگاه مسجد در گام دوم انقلاب اسلامی را تبیین کند، به نظر می‌رسد اهداف فرعی و کوتاه‌مدت تبیین کارکرد‌های مسجد است، ناظر به این مسئله در حوزه‌های مختلف تلاش بر این شد با برنامه‌سازی تعریفی جامع و صحیح از کارکرد‌های مسجدی داشته باشیم. امروز شاهد هستیم به خاطر مجموعه‌های فرهنگی- هنری، در حواشی مساجد بخش زیادی از کارکرد‌ها و فعالیت‌های مسجد از خود مسجد گرفته شده است. به نوعی مجموعه‌های مختلف در حاشیه مسجد حتی خارج از مسجد با ارتباط با بقیه نهاد‌های فرهنگی و اجتماعی بخش زیادی از فعالیت‌ها و کارکرد‌های مسجد کم کرده‌اند. شما چه راهکاری دارید؟


تلاش می‌کنیم مانند گذشته محوریت مسجد در اولویت باشد و مسجد به فعالیت خودش بپردازد چراکه معتقدیم گام اول انقلاب اسلامی در مساجد برداشته شده، در نتیجه گام دوم هم باید از مساجد باشد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مساجد گام دوم انقلاب اسلامی، قطعاً دارای تفاوت‌هایی با گام اول است که به کارکرد‌های مسجدی برمی‌گردد ولی متأسفانه این موضوع تعریف و تبیین نشده تا حتی به مطالبات مردمی تبدیل شود، لذا خود مردم هم انتظار ندارند مساجد در چه سطحی عمل کنند. در قدم اول برنامه قرارگاه مسجد سیما بر آن شد تا مساجد فعال یا نزدیک به تراز موجود که کارکرد مسجدی دارند، شناسایی و معرفی شوند، برای اینکه این اتفاق بیفتد، قرارگاه مسجد یک شورای هماهنگی با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی امر مسجد تشکیل داده است. مگر صداوسیما متولی امر مسجد است؟
بله ما هم به این مسئله قائل هستیم که صداوسیما متولی امر مسجد نیست، اما متولی تبیین کارکرد‌ها و ظرفیت‌های مسجد است، لذا باید به قضیه ورود کند، اما به جهت هم‌افزایی و جلوگیری از موازی‌کاری، شورای هماهنگی قرارگاه مسجد را شکل دادیم. با نمایندگانی از سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، کانون‌های فرهنگی مساجد، بسیج امور مساجد و شورای هماهنگ کانون‌های مساجد با همراهی این دوستان که در مساجد حضور دارند و مساجد فعال را شناسایی و به ما معرفی کنند، قصد داریم به شکل درستی مساجد فعال را به مردم معرفی کنیم. قبل از این هم برنامه‌های مختلفی درباره مساجد از تلویزیون پخش می‌شد.
ما در این قرارگاه به دنبال معرفی فیزیکی، کاشیکاری و صحن مساجد نیستیم، بلکه می‌خواهیم کارکرد و کارایی عملی مساجد را معرفی کنیم، لذا شورای دیگری را در قرارگاه مسجد تعریف کردیم به اسم شورای سیاستگذاری قرارگاه مسجد معاونت سیما که متشکل از مدیران عضو این قرارگاه هستند؛ شبکه‌های یک، ۲، ۳، ۵، قرآن، افق، امید و نهال با محوریت شبکه یک و قرآن. اعضای این شورا وظیفه دارند در حوزه مسجد تخصصی عمل کنند و برنامه‌ریزی داشته باشند. سطح دیگری برای قرارگاه داریم که نقطه ضعف سال‌های قبل را پوشش می‌دهد و آن هم کارگروه اجرایی قرارگاه مسجد است. از نمایندگان شبکه‌ها که هر کدام مدیر گروه یا مدیر طرح و برنامه آن شبکه هستند و ظرفیت‌های تولید شبکه را در حوزه مسجد در اختیار دارند، نزدیک به آنتن جلسات را شکل می‌دهند و سیاست‌های آن‌ها بر اساس شورای سیاستگذار تنظیم و تدوین می‌شود و دوستان عملیات را انجام می‌دهند. این برنامه‌ها و تولیدات قرارگاه مسجد کدامند؟
تقریباً ظرف این شش ماه که سند راهبردی قرارگاه ابلاغ شده است، برنامه‌های جشنواره مسجد رسانه تنظیم شده است که به زودی اخبارش اعلام خواهد شد، همچنین تولیداتی به صورت کاملاً تخصصی شکل گرفته که روی آنتن است؛ به اختصار عرض می‌کنم، تولیدات قطعات کوتاه انیمیشنی با موضوع کودک و مسجد، تولید موشن برای معرفی وظایف مساجد تراز و امامان محله تراز و فعال، تولید فیلم‌های کوتاه با موضوع مسجد و خانواده همین طور تولید گزارش‌هایی از جوانان و مسجد. با توجه به اینکه در ایام کرونا هستیم در جلسات با حضور مدیران و نمایندگان عنوان شد که ما در حاضر نمی‌توانیم مردم را به مسجد دعوت کنیم، اما می‌توانیم ابعاد و زوایای کارکرد‌های مسجد را تبیین کنیم، لذا موقعیت و فرصت خوبی از نگاه مدیریت است تا مردم آشنا شوند. شبکه «من و تو» اخیراً به فعالیت‌های شما واکنش نشان داده، حتی برنامه‌ای علیه یکی از موشن‌گرافی‌های شما ساخته است. نظرتان درباره این هجمه سریع بهائیت چیست؟
راه‌اندازی قرارگاه مسجد معاونت سیما یک اقدام انقلابی و جهادی در راستای اینکه جایگاه مسجد را در گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان یک پایگاه و هسته اجتماعی فعالیت‌های مردمی تبیین کنیم، بود. در بیان اهمیت و جایگاه استراتژیک قرارگاه همین بس که اولین محصول قرارگاه مورد هجمه سیستم بهائیت و دشمنان قرار گرفت که این نشان می‌دهد به گفته شهید همت آنجایی که دشمن بمباران می‌کند، مواضع خودی است، این مسئله یکی از نقاط مهم و احراز صلاحیت این کار است. رسانه ملی خود را متولی نمی‌داند، اما می‌داند باید نقش آیینه در فعالیت‌ها و کارکرد‌های مسجد داشته باشد. در قدم اول به فکر معرفی مساجد تراز و نمونه‌ای هستیم که الان وجود دارد و مردم می‌توانند بروند ببینند و با فعالیت‌های آشنا بشوند، در گام بعدی به فکر تولید برنامه‌های چالشی و مطالبه‌گری در حوزه مسجد هستیم. چه بسا مساجدی هستند که بخشی از فعالیت‌های خود را انجام نمی‌دهند و ما در قرارگاه مطالبه خواهیم کرد و کم‌کم مردم را هم در این امر مشارکت می‌دهیم تا برای عملیاتی کردن این موضوع کنارمان باشند. مسجد قلب تپنده و پایگاه اجتماعی فعالیت‌های محله‌محور است که باید در جامعه و به خصوص نسل کنونی احیا شوند تا بتوانیم به همراهی مساجد و امامان محله، گام دوم انقلاب را با دستان پرتوان مردم بصیر و انقلابی با اقتدار و قدرت برداریم. امیدواریم در قرارگاه مسجد این توفیق نصیب ما بشود و رسالتی که داریم با مشارکت و همراهی مردم عملیاتی بشود.