شفافیت تکه گمشده پازل واگذاری تبلیغات محیطی

عادت به رو بازی کردن ندارند و همین نبود شفافیت است که ابهامات زیادی را ایجاد می‌کند. ابهاماتی که کوچک‌ترین گامی نیز در راستای برطرف کردن آن برداشته نمی‌شود، چراکه لازمه ابهام‌زدایی شفاف‌سازی است و این گویی هیچ رقمه در کت فدراسیون و سازمان لیگ نمی‌رود!
موارد بسیاری طی سال‌های اخیر چه در فدراسیون و چه سازمان لیگ به‌رغم مطالبه‌گری و پیگیری‌های فراوان مبهم باقی مانده است. موارد بسیاری که تبلیغات محیطی نمونه‌ای از آن است. موردی که بسیاری از باشگاه‌ها بر این باورند که دست گرفتنش می‌تواند گره قابل توجهی از مشکلات مالی آن‌ها را باز کند. مسئله، اما امروز نه خواسته باشگاه‌ها برای مدیریت این مقوله است و نه پاسخ منفی سازمان لیگ به خواسته برحق باشگاه‌ها. مسئله اتفاقات جالب توجهی است که در پی ارائه درخواست باشگاه‌ها برای مدیریت تبلیغات محیطی رخ داده و ابهامات بسیاری را به دنبال داشته است.
برگزاری دو مزایده طبق گزارش خبرگزاری ایسنا که بعد از درخواست استقلال و جلسه‌اش با وزیر ورزش، رئیس فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و وعده‌ای که برای بررسی این خواسته در هیئت رئیسه فدراسیون داده شد و پیدا شدن سروکله یک مشتری دست به جیب، آن هم درست در شرایطی که نه فقط سازمان لیگ در خصوص واگذاری مدیریت تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها چراغ سبز نشان داده که رئیس فدراسیون نیز از آن استقبال کرده، چندان قانع‌کننده نیست، خصوصاً که مشتری متمول هم گویی نه برای مدیریت انحصاری تبلیغات محیطی که برای گرفتن حق خود راهی شده و از برگزاری مزایده نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده، اما به طور ناگهانی با تغییر تصمیم خود خواهان مدیریت کلیت داستان می‌شود، آن هم با همان رقمی که سازمان لیگ در نظر گرفته است!
تکه‌های پازل به شکلی غیرطبیعی با هم جور در می‌آید و اتفاقات غیرقابل قبول با هم همخوانی دارد. اینکه به طور ناگهانی سازمان لیگ که انتظار نمی‌رود هیچ رقمه کوتاه بیاید یک گام به عقب می‌رود و مزایده‌هایش با وجود درخواست استقلال بدون مشتری برگزار می‌شود. اینکه برخی اعضای هیئت رئیسه حاضر به پاسخگویی در این راستا نیستند و برخی دیگر رقمی را کف مزایده اعلام می‌کنند که اتفاقاً همان رقم پیشنهادی مشتری جدید و بی‌خبر از برگزاری مزاید است، ابهاماتی را ایجاد می‌کند که می‌تواند تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد و دلیل این تحلیل‌ها و نگاه‌های پرتردید نیز بدون شک عملکرد غیرشفاف فدراسیون و سازمان لیگی است که با تصمیمات سراسر مبهم خود و رو بازی نکردن‌های‌شان این چنین تحلیل‌های پراتهامی را باعث شده‌اند.
پیشنهاد مدیر باشگاه تراکتور نیز می‌تواند کاملاً طبیعی باشد. درست مثل درخواستی که استقلال مطرح کرد تا بار دیگر پرونده تبلیغات محیطی باز شود. با وجود این رو که بازی نشود، هر اقدامی ابهام‌برانگیز می‌شود و بوی توطئه می‌دهد، خصوصاً که پای میلیارد‌ها تومان پول در میان باشد. پولی که رقم آن همواره مبهم بوده است، نه فقط برای اذهان عمومی که حتی برای باشگاه‌ها که در این مقوله ذی‌نفع بوده‌اند و حالا تغییر رویه غیرملموس و اتفاقات باید هم شک‌برانگیز باشد و سؤالات بسیاری را ایجاد کند. در واقع نگاه بدبینانه ناشی از رفتار‌های فدراسیون و سازمان لیگی است که با عدم شفافیت در سال‌های اخیر زمینه‌ساز ابهامات بسیاری بوده‌اند. ابهاماتی که گمانه‌زنی‌های خوشایندی را در پی ندارد و چیزی شبیه به ترسیدن مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید و چشمی که ترسیده است!