«لغو تحریم ها» در متن برجام نیست نباید اصرار کنیم!

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «جاوید قربان اوغلی» فعال اصلاح‌طلب و دیپلمات سابق نوشته: «اصرار ایران بر لغو همه تحریم‌ها بر اساس مصوبه مجلس و تضمین عدم خروج به‌خودی‌خود به معنای تغییر در متن توافق قبلی است که به‌طور طبیعی موضع امریکا را در تغییرات دیگر موجه جلوه می‌دهد... مطالباتی که فقط می‌توان بر سر میز مذاکره بین دو طرف، آن را تعدیل کرد و به توافقی متعادل دست یافت؛ امری که امریکا از آن استقبال و ایران وقت خود را با مذاکره بی‌حاصل با بازیگران دیگر تلف می‌کند».
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «راهبرد مذاکرات با اتکا به اروپای منهای امریکا به جایی نخواهد رسید... به باور نگارنده، زمان به سرعت در جهت مخالف منافع ایران حرکت می‌کند... در شرایطی که امریکا بازیگر اصلی لغو تحریم‌هاست، شرط‌بندی ایران بر اروپا و گذاشتن همه تخم‌مرغ‌ها در سبد این سه کشور رویکرد ناصوابی است که نتیجه‌ای در بر نداشته و موضع ایران را ضعیف‌تر خواهد کرد».
شرق در حالی اصرار ایران بر لغو تحریم‌ها را به معنای تغییر در متن توافق می‌داند که خود رسانه‌های اصلاح‌طلب لغو همه تحریم‌ها را نتیجه اجرای برجام می‌دانستند. رسانه‌های اصلاح طلب و از جمله روزنامه شرق در سال ۹۴ پس از امضای برجام تأکید کردند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و «صبح بدون تحریم فرا رسید» و «تحریم فروپاشید» و «جهان به ایرانِ بدون تحریم سلام کرد» و.... وقتی هم که روحانی در سال ۹۴ گفت که به واسطه برجام تمامی تحریم‌ها یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق، اصلاح طلبان با ذوق او را تشویق کردند و کسی از آن‌ها نگفت که اصرار بر لغو تحریم‌ها به معنای تغییر برجام است.