وزارت بهداشت شرایط دریافت دوز سوم واکسن کرونا را اعلام کرد

در شرایطی که آمار فوتی‌های کرونا هنوز بالای صد نفر در روز سیر می‌کند، وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای شرایط دریافت دوز سوم واکسن کرونا را هم اعلام کرد.
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه شماره ۴ خود مواردی را در خصوص تجویز دوز سوم واکسن کووید۱۹ و واکسن مسافران مطرح کرد.
در متن اطلاعیه وزارت بهداشت که روز گذشته درباره دوز سوم واکسن کرونا انتشار یافته، آمده‌است: با توجه به مصوبات کمیته فنی واکسیناسیون کووید۱۹ و مرور مستندات داخلی و بین‌المللی برای کسب حداکثر ایمنی لازم و همچنین مراجعات افرادی که به دلیل اضطرار سفر و عدم قبول نوع واکسن دریافت شده (نوبت اول و دوم) در کشور مقصد دچار مشکل هستند، موارد ذیل اعلام می‌شود:
۱ - افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن‌های غیرفعال‌شده (سینوفارم، کوواکسین بهارات و کووایران برکت) استفاده کرده‌اند، باید نوبت سوم واکسن ترجیحاً مشابه نوبت اول (غیرفعال شده) به فاصله چهار ماه از نوبت دوم دریافت کنند.


۲ -‌در حال حاضر مستندات علمی برای دریافت دوز چهارم واکسن به ویژه واکسن‌های مصرف شده در کشور، موجود نیست، بنابراین دریافت دوز چهارم توصیه نمی‌شود.
۳ -‌در خصوص افرادی که به دلیل اضطرار سفر و عدم قبول نوع واکسن دریافتی توسط کشور مقصد، دچار مشکل شده‌اند کمیته سه نفره (اعضا به تشخیص دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور) تشکیل و مجوز تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا به عنوان نوبت دوم یا سوم به صورت موردی و بعد از بیان هشدار‌های لازم در خصوص عوارض احتمالی و اخذ تأییدیه رضایت آگاهانه از فرد اقدام کنند. حداقل فاصله بین دریافت واکسن نوبت دوم و سوم یک ماه خواهد بود.
معاون وزیر بهداشت: قرار نیست همیشه واکسن وارد کنیم
معاون درمان وزارت بهداشت هم توضیحاتی راجع به کارآیی واکسن‌های داخلی و دوز سوم واکسن کرونا داده‌است.
قاسم جانبابایی گفت: بیشترین تأثیر واکسن در کاهش مرگ و میر و کاهش بیماران شدید است. اصل این است که با واکسیناسیون مرگ و میر کاهش یابد. مطالعات بیانگر اثربخشی واکسن‌های تولید داخل است و عوارض آن‌ها قابل چشم‌پوشی است و کمترین عارضه را دارند. اثربخشی آن‌ها در بالین و در آزمایشگاه ثابت شده‌است.
وی تصریح کرد: دوز بوستر برای کسانی است که بیش از شش ماه از تزریق دوز دومشان گذشته است و افراد پرخطر مثل کادر پزشکی باید دوز یادآور تزریق کنند. الان بیش از ۱۰۰ هزار نفر از کادر پزشکی دوز بوستر دریافت کردند در عین حال این بحث نیز مطرح شد تا برای افراد پرخطر دوز سوم مصرف شود.
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید واکسن داخلی قابل‌توجهی داریم، تأکید کرد: زیرساخت‌ها تهیه شده‌است تا از یک روزی در واکسیناسیون کرونا خودکفا شویم و قرار نیست تا همیشه واکسن وارد کنیم، زیرا از هر نوعی در کشور واکسن تولید می‌کنیم.
جانبابایی با اشاره به اینکه فعلاً سویه جدیدی از بیماری در ایران و دنیا شناسایی نشده‌است، گفت: حتی سویه مو و لامبدا هم که مطرح شد، الان جای نگرانی ندارد. الان سوش دنیا و ایران دلتا است؛ البته دلتا پلاس هم در برخی کشور‌ها شناسایی شده ولی خوشبختانه واکسن‌های جدیدی که طراحی شدند حتی بر سوش دلتا هم اثرگذار هستند.
فوت ۱۶۰ کرونایی دیگر
در همین رابطه و بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۱ آبان و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۱۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد ۱۶۰ نفر جان خود را از دست دادند. در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.