ترامپ: اسرائیل صاحب کنگره بود

نفوذ اسرائیل در سیاست امریکا همواره یک موضوع مناقشه‌برانگیز بوده؛ حالا رئیس‌جمهور قبلی امریکا هم به این موضوع مناقشه‌برانگیز وارد شده و تأیید کرده که اسرائیل تقریباً یک دهه قبل «به معنای واقعی کلمه، صاحب کنگره امریکا بود». دونالد ترامپ با این حال گفته که امروز اوضاع تقریباً برعکس است.
به گزارش «جوان»، ترامپ در مصاحبه رادیویی با آری هافمن، مجری محافظه‌کار برنامه تاک شو، گفته که «بزرگ‌ترین تغییری که تا حالا در کنگره دیده، تغییری است که در مورد تسلط اسرائیل به وجود آمده است.» او گفته «کنگره به معنای واقعی کلمه متعلق به اسرائیل بود؛ می‌دانید که ۱۰ سال پیش، ۱۵ سال پیش این طور بود. (اسرائیل) خیلی قدرتمند بود؛ خیلی قدرتمند. اما ترامپ امروز تقریباً برعکس است.» او به حضور کاسیو-کورتز و ایلهان عمر در کنگره امریکا به عنوان نمونه‌ای برای تأیید صحبت‌هایش اشاره کرده، کسانی به گفته او «از اسرائیل متنفرند. آن‌ها تند و تیز از آن متنفرند - آن‌ها کنگره را کنترل می‌کنند و اسرائیل دیگر در کنگره نیرویی ندارد. منظورم این است که این شگفت‌انگیز است. من هرگز چنین تغییری را ندیده بودم.»‌اوکاسیو-کورتز و عمر که به دموکرات‌های پیشرو معروف شده‌اند، سال ۲۰۱۹ وارد کنگره شدند. آن‌ها جزو ۱۱ نماینده‌ای بودند که به یک میلیارد دلار کمک مالی تکمیلی برای سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل در ماه سپتامبر رأی ندادند. اوکاسیو-کورتز ممتنع و عمر رأی منفی داد. این بودجه البته با اکثریت قاطع ۴۲۰ رأی موافق تصویب شد.
حتی اگر صحبت‌های ترامپ در مورد کاهش کنترل لابی اسرائیلی بر کنگره درست باشد، او البته این را هم تأیید کرده که «درباره یک دوره زمانی بسیار طولانی» صحبت نمی‌کند. ترامپ در این مصاحبه دست‌کم دومرتبه از عبارت «شما می‌دانید منظورم چیست» استفاده کرد، عبارتی که اغلب موقعی به کار می‌رود که افراد می‌خواهند درمورد یک موضوع صریح صحبت نکنند. او می‌گوید: «فکر می‌کنم شما دقیقاً می‌دانید که من چه می‌گویم. آن‌ها چنین قدرتی داشتند، اسرائیل چنین قدرتی - البته به حق - بر کنگره داشت، و اکنون ندارد. این واقعاً باورنکردنی است.»‌صحبت‌های ترامپ، انعکاس گسترده‌ای در مطبوعات امریکا و رژیم صهیونیستی داشت. «تایمز آو اسرائیل» نوشته است: «گروه‌های یهودی در گذشته از کسانی که چنین ادعا‌هایی را در مورد دامنه نفوذ اسرائیل یا یهودیان مطرح کرده‌اند، انتقاد کرده‌اند و استدلال می‌کنند که این ادعا‌ها یهودی‌ستیزانه است.»‌به نوشته تامیز آو اسرائیل، در سال ۲۰۱۴، مجله بریتانیایی اکونومیست کاریکاتوری منتشر کرد که در آن باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت امریکا، در غل و زنجیر کنگره‌ای بود که با ستاره داوود پوشانده شده بود و تلاش می‌کرد دست حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت ایران را بفشارد. همان موقع، خاخام آبراهام کوپر از مرکز سیمون ویزنتال به آلگماینه گفت که این کارتون چیزی جز کلیشه کلاسیک «اسرائیل کنگره را کنترل می‌کند» القا نمی‌کند. ترامپ پنج شنبه گذشته نیز در مصاحبه رادیویی گفته بود که کشور‌ها قبل از ورود بایدن به کاخ سفید برای پیوستن به روند عادی‌سازی با اسرائیل «صف کشیده بودند». دونالد ترامپ در زمان حضورش در کاخ سفید حمایت‌های بی‌حدوحصری از رژیم صهیونیستی کرد. او حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را به رسمیت شناخت، سفارت امریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل کرد و با توصیه نتانیاهو از توافق هسته‌ای برجام خارج شد.