حرکت مثبت برای رفاه معلولان

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در فاز نخست طرح «مثبت حرکت»، نسبت به تأمین و اهدای ٢٧ هزار ویلچر متعهد شده‌است. این ویلچر‌ها در بین معلولانی که از سوی بهزیستی و بنیاد ١۵ خرداد شناسایی می‌شوند، توزیع خواهد شد و تمامی این ویلچر‌ها هم از سوی معلولان شاغل در یک کارخانه تولید شده‌است. جالب اینکه در طرح «مثبت حرکت» قرار است ستاد اجرایی سالانه ٣ تا ۴ هزار مسکن را هم احداث و تقدیم خانواده‌های دارای دو معلول به بالا کند. براساس آمار‌هایی که اداره کل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی اوایل خردادماه امسال اعلام کرد، به‌رغم تمام تلاشی که در حوزه معلولان در طول سال‌های گذشته با بودجه بیت‌المال و کمک‌های سازمان‌های مردم نهاد انجام شده، تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد نیاز‌های معلولین برطرف شده‌است. طبق اعلام این اداره کل، در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ خانه برای افراد دارای معلولیت ساخته و تحویل شده و برای سال ۱۴۰۰ نیز ساخت ۳۵ هزار خانه در دستور کار است.
خانه‌های دست‌نیافتنی
در حال حاضر یک میلیون و ۵۵۳ هزار نفر از افراد جامعه دارای معلولیت هستند که در سامانه ثبت شده‌اند. از این تعداد ۵۵۰ هزار نفر افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی هستند و ۲۳۰ هزار نفر نیز نابینا هستند.
در دولت سابق، معاون وقت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خرداد سال ۹۶ خبر داده‌بود که خانواده‌های دارای دو معلول تا پایان آن سال صاحبخانه می‌شوند! اخیراً هم یکی از خبرگزاری‌ها از مشکلات خانواده‌های دارای دو معلول یک استان خبر داده که قرار بوده سال ۹۵ به آن‌ها خانه بدهند، اما هنوز هیچ خبری از خانه آن‌ها نیست.


علاوه بر اینها، در دو سال گذشته هم قیمت وسایل توانبخشی معلولین سه برابر شده و خانواده‌های دارای معلول با مشکلات بیشتری مواجه شده‌اند.
آغاز طوفانی از حرم شاه عبدالعظیم
در همین راستا روز گذشته به همت بنیاد ۱۵ خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام مرحله نخست طرح «مثبت حرکت» با هدف تأمین و اهدای ۲۷ هزار ویلچر به معلولان آغاز شد.
صبح دیروز در مراسمی در حرم مطهر عبدالعظیم حسنی و در سالگرد شهادت شهید طیب حاج‌رضایی از شهدای قیام ۱۵ خرداد، آیین اهدای ۲ هزارو ۵۰۰ ویلچر به معلولان سراسر کشور با حضور معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام و مدیرعامل بنیاد ١۵ خرداد برگزار شد.
معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام در حاشیه این مراسم گفت: فاز نخست طرح «مثبت حرکت» بنیاد ١۵ خرداد برای تأمین ویلچر معلولان مناطق کم‌برخوردار کشور آغاز شد که در این مرحله ۲ هزارو ۵۰۰ ویلچر با هزینه ۵ میلیارد تومان بین معلولان توزیع و اهدا خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی عسگری با اشاره به تفاهمنامه ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان بهزیستی افزود: ستاد اجرایی نسبت به تأمین و اهدای ٢٧ هزار ویلچر متعهد شده که این ویلچر‌ها به تدریج در اختیار معلولانی قرار می‌گیرد که از سوی بهزیستی و بنیاد ١۵ خرداد شناسایی می‌شوند.
وی افزود: اولویت توزیع در وهله اول با افرادی است که توانایی خرید ویلچر نداشته باشند. خدمات دیگری نیز برای معلولان طراحی شده‌است: ستاد اجرایی فرمان امام سالانه ٣ تا ۴ هزار مسکن را احداث و تقدیم خانواده‌های دارای دو معلول به بالا می‌کند. توزیع وسایل کمک توانبخشی و اهدای بسته‌های معیشتی نیز از دیگر خدماتی است که ستاد اجرایی فرمان امام به معلولان ارائه می‌کند.
تأمین ویلچر برای کودکان معلول
مدیر عامل بنیاد ١۵ خرداد نیز در این مراسم گفت: حسب تفاهمی که با سازمان بهزیستی کشور داشتیم و در راستای مأموریت بنیاد ١۵ خرداد، این بنیاد متعهد به تأمین ویلچر برای افراد زیر ١۴ سال شد.
حمیدرضا علیان‌زادگان افزود: ۴ هزار ویلچر در استان تهران توزیع شده، از امروز نیز ۲۵ هزار ویلچر دیگر در استان‌های سراسر کشور توزیع خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: نکته جالب این حرکت، تولید این ویلچر‌ها در یک مؤسسه خیریه است که کارگران و کارکنان آن همگی افراد دارای معلولیت هستند و در واقع با همت و سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام، از ظرفیت معلولین برای خدمت‌رسانی به معلولین استفاده شده‌است. تمام این ویلچر‌ها ایرانی و دارای استاندارد و از مواد مرغوب و باکیفیت هستند و ارزش هر ویلچر هم ۲ میلیون تومان است.
حذف روز ملی اسکان معلولان از تقویم
گفتنی است بیستم مهرماه هم مراسم اهدا‌ی هزارو۴۰۰ واحد مسکونی از سوی بنیاد برکت و بنیاد مسکن به خانواده‌های دارای حداقل دو معلول و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
در حاشیه همین مراسم، مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران اعلام کرد که بیش از ۱۱۰ هزار معلول در کشور فاقد مسکن هستند. علی همت محمودنژاد، از این گلایه کرد که سیاست‌های چند سال اخیر دولت سابق در قبال مسکن، سبب فقیر شدن خانواده‌های مستأجرنشین دارای معلولیت شده‌است. این در حالی است که با وجود ۱۱۰ هزار معلول فاقد مسکن حداقل ۱۰ هزار نفر از آنها، خانواده‌های دارای دو و سه معلول و بیشتر هستند. همچنین روز ملی اسکان معلولان و نیازمندان که بهانه‌ای برای دیده‌شدن این قشر در جامعه بود، از صفحه تقویم کشور حذف شده‌است!
حل مشکلات با حمایت‌های دولت جدید
محمودنژاد در حاشیه این مراسم گفته‌بود که «معلولی که مستمری ماهانه‌اش ۳۵۰ هزار تومان است، چگونه امکان تهیه مسکن ۴۰۰میلیونی را می‌توان در او پیدا کرد؟ مسکن معلولان نیازمند باید رایگان و براساس قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۸۳ باشد.»
مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق معلولان پیش‌بینی کرد که اگر این موضوع در دستور کار دولت قرار گیرد، می‌توان در سه سال آینده چشم‌انداز خوبی برای مسکن معلولان در نظر گرفت.
در قانون قبلی حمایت از حقوق معلولان که مصوب سال ۱۳۸۳ است، مقرر شده‌بود که وزارت مسکن ۱۰ درصد از واحد‌ها را برای معلولان به طور رایگان آماده کند.