به نام پدر

رابطه پدر و پسری سرالکس فرگوسن با کریس رونالدو در فوتبال جهان مثال زدنی است. وقتی در سال ۲۰۰۳ اسطوره باشگاه منچستریونایتد به مهاجم پرتغالی اعتماد کرد، رونالدو پاسخ این اعتماد را با ستاره شدنش داد. کریس جوان تبدیل به بهترین گلزن شیاطین‌سرخ و بهترین بازیکن جهان شده است. حالا بعد از سال‌ها سایت Inside View این دو نفر را در یک قاب به تصویر کشید تا خاطرات شیرین گذشته و توجه ویژه سرالکس به بحث اهمیت خانواده مورد توجه هواداران قرار گیرد.
ارتباط و رهبری
اولین کسی که از آمدن رونالدو به اولدترافورد حمایت کرد، فرگوسن بزرگ بود. سرمربی اسکاتلندی با فرصت دادن به این جوان پرتغالی از او یک ستاره ساخت. کریس طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ مهاجم بدون رقیب جزیره بود و حالا بعد از ۱۱ سال دوری دوباره با حمایت سرالکس به انگلیس و تیم محبوبش بازگشته است. در این مصاحبه ویدئویی رابطه عمیق و دوستانه آن‌ها کاملاً خودنمایی می‌کند. نکته مهم این گفتگو ارتباط قوی سرمربی با بازیکنانش و نقش رهبری او برای موفقیت تیم است. در بدو ورود به جزیره، رونالدو به سختی انگلیسی صحبت می‌کرد، اما کمک‌های به‌موقع فرگوسن مشکلاتش را مرتفع ساخت. سرالکس در تأیید این ادعا گفت: «در شغل مربیگری باید برای همه اعضای تیم ارزش قائل شد. فرقی نمی‌کند بازیکن باشد یا دستیار من یا یکی از پیشکسوتان تیم. به عقیده من، دو فاکتور رهبری و ارتباطات با هم گره خورده‌اند. کریس وقتی به منچستر آمد یک پسر جوان بود و برای ما مهم بود که شرایط را برای موفقیت او فراهم کنیم.»
کمک بزرگ


فیزیک بدنی رونالدو در دنیای فوتبال زبانزد است، اما او زمانی که برای اولین بار پیراهن من‌یونایتد را به تن کرد شرایط متفاوتی داشت و مثل یک جوان ۱۸ ساله کم‌تجربه بود. سرمربی در همان بدو ورود به بازیکن جوانش گفته بود که در اولین فصل حضورش در لیگ برتر انتظار حضور ثابت در ترکیب اصلی را نداشته باشد. CR۷ با علم به این موضوع با تمام قوا تلاش کرد تا مرد اول شیاطین سرخ لقب بگیرد: «سرالکس دقیقاً هرچه گفته بود را در مورد من اجرا کرد. کار سخت بود، تصور کنید ۱۸ سال دارید و از تیم اسپورتینگ تازه به منچستر ملحق شده‌اید. برای قرار گرفتن در ترکیب مجبورید با ستاره‌هایی، چون رایان گیگز، پل اسکولز، رویی کین و سولسشر رقابت کنید. در ابتدا کمی دستپاچه و عصبی بودم، ولی سرالکس با رفتارش کمک بزرگی به من کرد. گاهی اوقات او، مرا با مترجم به دفترش صدا می‌زد. او خیلی به این مسئله اهمیت نمی‌داد و بیشتر برایش مهم بود که نکات مهم را به من گوشزد کند تا مثل یک انسان و یک بازیکن رشد کنم. از همان روز اول هرچه گفت انجام داد، به خاطر آن روز‌ها همیشه قدردانش هستم. این را همیشه می‌گویم، سرالکس پدر من در فوتبال است.»‌
اعتماد و وفاداری
فضای مصاحبه کاملاً دوستانه و احساسی است. در جریان این مصاحبه، رونالدو بار‌ها و بار‌ها از نقش اسطوره قرمز‌ها در پیشرفتش صحبت کرد و از لحظات به یادماندنی گفت که فرگوسن برای بازیکنانش ساخت. خاطره تحسین‌برانگیز کریستیانو رونالدو از اهمیت ویژه سرمربی اسکاتلندی به خانواده جالب توجه بود، خاطره‌ای که فرگوسن ترجیح داد بهترین گلزنش به جای حضور در یک بازی مهم قبل از آنکه دیر شود، به عیادت پدرش برود: «شاید او الان این خاطره را یادش نباشد، ولی داستان زیبایی است و می‌خواهم برای همه بگویم. یک روز که پدرم در بیمارستان بود از نظر روحی وضعیت بدی داشتم. با سرالکس صحبت کردم و او گفت کریستیانو دو، سه روز را کنار پدرت بمان، در حالی که دیدار بسیار سختی پیش‌رو داشتیم و من هم در آن زمان بازیکن کلیدی یونایتد بودم. او در جواب گفت شاید کارمان به خاطر بازی دشوار باشد، اما من شرایط تو را درک می‌کنم. تو را در ترکیب نمی‌گذارم و می‌توانی به عیادت پدرت بروی. جدا از فتح لیگ قهرمانان، لیگ برتر و کسب جام‌های مختلف برای من توجه به این مسائل مهم‌تر هستند. باز هم باید از او تشکر کنم. لطفش را فراموش نمی‌کنم، چراکه سرالکس فرگوسن به هرچه می‌گفت عمل می‌کرد.»
 فرگوسن با خونسردی بعد از سال‌ها باز هم از تصمیمی که در آن زمان گرفته بود ابراز رضایت کرد: «موقعیتش را درک می‌کردم و می‌دانستم پدرش در بیمارستان بستری است. می‌دانستم که رونالدو خیلی دلش می‌خواهد به ملاقاتش برود. باید درک برخی مسائل را داشت. بعضی چیز‌ها بزرگ‌تر و مهم‌تر از یک باشگاه فوتبال است. بدون شک خانواده قطعاً یکی از این موارد است. هرگز نباید باشگاه را در مقابل خانواده‌تان قرار دهید.»
ترجمه: شیوا نوروزی