ارتش تل‌آویو «حکم تیر» فلسطینیان را صادر کرد

رژیم صهیونیستی که در هفته‌های گذشته زمینه را برای عادی جلوه دادن حمله نیرو‌های ارتش خود به فلسطینیان مساعد کرده است، در تازه‌ترین اقدام، به نظامیان اجازه داده حتی به سمت فلسطینیانی که سنگ پرتاب می‌کنند، هم شلیک کنند. گزارش‌هایی از وضعیت وخیم اسرای زن در سایه تداوم درگیری‌ها میان نیرو‌های مقاومت و اشغالگران، وزارت خارجه فلسطین و کمیته فلسطین در پارلمان عربی را بر آن داشته تا از مجامع جهانی بخواهند علیه ظلم صهیونیست‌ها وارد عمل شوند.
درگیری مسلحانه دیروز در جنین به دنبال تیراندازی فلسطینیان به یک مرکز ایست و بازرسی، زخمی شدن سه نظامی صهیونیست را به دنبال داشت. حمله صهیونیست‌ها به شهرک سیله الحارثیه در غرب جنین، نیز منجر به زخمی شدن چند صهیونیست شد. همچنین بنابر آنچه منابع محلی اعلام کرده‌اند، نیرو‌های مقاومت یک بمب دست‌ساز را در مسیر گشتی رژیم صهیونیستی منفجر کردند که به نیرو‌های این رژیم خسارت سنگینی وارد کرد. در شرایطی که هر روز اخباری از فضای متشنج فلسطین و اراضی اشغالی منتشر می‌شود، آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به نظامیان این رژیم اجازه داده به سمت افرادی که وارد پایگاه‌های نظامی یا مناطق تیراندازی می‌شوند، شلیک کنند و آن‌ها حتی مجازند افرادی را که سنگ پرتاب کرده‌اند، هدف قرار دهند. در چارچوب تصمیمات چند ماه اخیر درباره اختیار دادن به نظامیان برای تیراندازی علاوه بر موارد یاد شده، نظامیان رژیم صهیونیستی می‌توانند حین یورش به خانه‌های فلسطینیان، به بهانه حمایت از خود، فلسطینیان را هدف اعدام‌های میدانی قرار دهند. ارتش رژیم صهیونیستی برای تضمین اجرایی شدن این دستورالعمل و حمایت از نتایج آن، اعلام کرده است که نظامیان این رژیم از حق کامل برای پاسخگویی و تیراندازی در صورت احساس خطر برخوردارند.
تبدیل فلسطینی‌ها به هدف تمرین تیراندازی
وزارت خارجه فلسطین تصمیم اخیر رژیم صهیونیستی در اعطای اختیارات بیشتر به سربازان ارتش این رژیم برای تیراندازی به سمت مبارزان فلسطینی حتی پس از دور شدن از محل درگیری را محکوم کرد و با ابراز نگرانی شدید، این اقدام را چراغ سبزی برای اجرای اعدام‌های میدانی بیشتر شهروندان فلسطینی دانست. نقض آشکار قوانین بین‌المللی، اصول حقوق بشری، نادیده گرفتن حق شهروندان فلسطینی و ایجاد ترس در میان آن‌ها برای درهم شکستن اراده‌های‌شان در مبارزه با شهرک‌سازی‌ها و دفاع از سرزمین‌شان، از جمله دیگر مواردی است که وزارت خارجه فلسطین به آن‌ها اشاره کرده است. این نهاد، مسئولیت کامل و مستقیم چنین تصمیمی را متوجه صهیونیست‌ها دانست؛ اقدامی که به زعم طرف فلسطینی، به روشنی به اسرائیلی‌ها اجازه می‌دهد فلسطینی‌ها را به هدف تیراندازی و تمرین تبدیل کنند و به این ترتیب سربازان اسرائیلی را به ماشین‌های واقعی آدم‌کشی و جنایت تبدیل می‌کند. این وزارتخانه در ادامه تأکید کرد: «این تصمیم را به عنوان اذعان رسمی اسرائیل به نقض حقوق بشر و تعرض به جان فلسطینی‌ها بدون اینکه خطری برای سربازان اسرائیلی ایجاد شود، از طریق هیئت‌ها، مؤسسه‌ها و نهاد‌های بین‌المللی و دادگاه‌های ویژه و در رأس آن‌ها دیوان کیفری بین‌الملل دنبال خواهد کرد.» این وزارتخانه از نهاد‌های سازمان ملل و مسئولان بین‌المللی خواست با نهایت جدیت با این تصمیم برخورد کرده و اقدامات لازم و ضامن توقف اجرای این دستورالعمل و لغو فوری آن را در پیش بگیرند.


اسرای زن فلسطینی زیر چکمه جلادان
اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه اسرا نیز، کار را به جایی رسانده که باشگاه اسیران فلسطینی درباره رفتار با اسرای زن بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «اسرای زن فلسطینی در زندان دامون رژیم صهیونیستی در معرض شکنجه و سرکوب قرار گرفته و برخی از آن‌ها زخمی شدند.»‌آمار‌ها حاکی از این است که تعداد اسرای زن در زندان‌های رژیم صهیونیستی تا پایان ماه نوامبر ۲۰۲۱ به ۳۲ اسیر رسیده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «عملیات سرکوب مکرر اسرای زن فلسطینی همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که مسئولان زندان برق آن‌ها را قطع کرده و طی عملیات سرکوب یکی از این اسیران بیهوش شده است.»‌زاهر جبارین، مسئول دفتر شهدا و اسرای حماس معتقد است: «جنایتی که اداره زندان‌های اسرائیل علیه اسرای زن مرتکب شده نقض آشکار و تجاوز از تمامی خطوط قرمز است و هرگز بدون مجازات باقی نخواهد بود. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم که اسرا در جنگ‌شان علیه مسئولان زندان تنها بمانند.» باشگاه اسیران فلسطینی ضمن اینکه از نهاد‌های بین‌المللی خواست هرچه زودتر علیه این اقدامات سبعانه وارد عمل شوند، اداره زندان‌های اسرائیل را مسئول سرنوشت این اسرا دانست و اعلام کرد که این اقدامات از چند سال پیش در رده خطرناک‌ترین اقدامات قرار دارند. همچنین، کمیته فلسطین در پارلمان عربی، ضمن حمایت از طرح صلحی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل ارائه کرده، تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب در سازمان ملل برای رصد موارد نقض حقوق بشر در زندان‌های رژیم صهیونیستی را خواستار شد.
تل‌آویو، درگیر بحران و رسوایی
در کنار موارد فاحش نقش حقوق بشر، صهیونیست‌ها با مواردی از بحران‌های متعدد و بعضاً متفاوت نیز دست به گریبان هستند. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی یک شنبه شب از رسوایی یوسی کوهن رئیس پیشین موساد پرده برداشت. بنابر آنچه اعلام شده، کوهن اواخر سال ۲۰۱۸، طی گپ‌وگفت با یک مهماندار زن و همسرش، اسرار دولتی را فاش کرده است. به طوری که با افتخار از جزئیات عملیات‌های موساد در سرتاسر جهان سخن گفته و علاوه بر آن اطلاعاتی از سفر‌ها و شیوه مدیریتش را به آن‌ها داده است. کوهن در واکنش به این افشاگری، اصل صحبت را رد نکرد و فقط گفت که اسرار امنیتی را فاش نکرده است. همچنین روزنامه معاریو دیروز از آتش‌سوزی سه شنبه هفته پیش در یک زیردریایی ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد. این آتش‌سوزی در پایگاه نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در بندر حیفا رخ داد و باعث شد خسارت شدید به زیردریایی وارد شود به طوری که مقامات ارتش صهیونیستی این زیردریایی را تا زمان تعمیر اساسی غیرقابل استفاده اعلام کرده‌اند. چهار ماه پیش نیز در پی آتش‌سوزی در کشتی جنگی نیروی دریایی رژیم صهیونیستی، یک نظامی زخمی شد که به دنبال آن یکی از فرماندهان برکنار و شماری دیگر نیز توبیخ شدند.