اول اصلاحات، بعد اکران فیلم

تهیه‌کنندگان سینما معتقدند پروانه نمایشی که از قبل صادر شده است، وجاهت قانونی دارد و باید بر مبنای آن فیلم‌ها اکران شوند، اما سازمان سینمایی معتقد است فیلم‌ها نیازمند بازبینی از سوی کمیته‌ای سه نفره هستند. حواشی فیلم‌هایی مثل «شهر گربه‌ها» نشان می‌دهد دغدغه‌های سازمان سینمایی بی‌دلیل نیست.
منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم «چپ، راست» پس از آنکه فیلمش در آستانه اکران توقیف شد، موضع تندی علیه سازمان سینمایی گرفت و متعاقب آن شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما بیانیه‌ای صادر کرد. شنیده شده که سازمان سینمایی می‌خواهد شورای سه نفره‌ای را برای اکران فیلم‌ها تشکیل دهد؛ چیزی که مخالفان ادعا می‌کنند بدعتی است که عملاً وجاهت قانونی پروانه نمایش را زیر سؤال می‌برد. تعامل دوسویه با سینماگران
فیلم سینمایی «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی بر اساس اعلام شورای صنفی نمایش قرار بود در سینما‌ها اکران شود، ولی سازمان سینمایی اکران این فیلم را منوط به اعمال برخی اصلاحات در آن دانست. محمدرضا فرجی، دیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در مصاحبه‌ای گفت: «این فیلم در دولت قبل هم از سوی شورای پروانه نمایش مشمول اصلاحات شده بود که بخشی از آن اصلاحات از آن زمان همچنان صورت نگرفته است.»
وی ادامه داد: «تأکید سازمان سینمایی بر حل مشکلات فیلمسازان و صاحبان آثار است تا از طریق تعامل دوسویه برخی ایرادات و اشکالات مطرح شده از سوی شورای پروانه نمایش قبلی و کمیته بازبینی رفع شود تا سینما‌ها شاهد تداوم رونق و اکران آثار جدید باشند.»


مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با اشاره به لزوم همکاری و تعامل تهیه‌کنندگان خاطرنشان ساخت: «طبیعی است تا زمانی که اصلاحات پیشنهادی شورا صورت نگیرد، به اکران عمومی نمی‌رسد.»
وی یادآور شد: «در دو جلسه قبل شورای صنفی نمایش از سوی نماینده سازمان سینمایی در شورای صنفی این موضوع به طور شفاهی در شورا و هفته گذشته نیز طی نامه‌ای کتبی به شورا و پخش کننده فیلم ابلاغ شد.»
فرجی یادآور شد: در جلسه با حضور تهیه‌کننده فیلم «چپ، راست» به وی ابلاغ شده که تا زمانی که اصلاحات روی فیلم انجام نشود، سازمان سینمایی نمایش آن را نمی‌پذیرد. موضع تند تهیه‌کننده‌ها
منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم «چپ، راست» یک روز پس از ملاقات با مدیران سازمان سینمایی، بیانیه‌ای تند علیه سازمان سینمایی صادر کرد و در آن خطاب به مدیران این سازمان نوشت: «من و همکارانم با این شیوه مدیریت جز روز‌های تلخ و اندوهبار برای سینمای ایران تصور نمی‌کنیم.»
این تهیه‌کننده سینما در پایان نامه تأکید کرده است: «من از هزینه دادن باکی ندارم. امیدوارم شما هم که باب زبان داغ و درفش با اهل فرهنگ گشوده‌اید، آماده هزینه دادن باشید.»
منوچهر محمدی پیش از این با سریال نمایش خانگی «قبله عالم» نیز که پسرش آن را کارگردانی کرده بود حاشیه‌هایی داشت و دست آخر آن کار به طور کلی متوقف شد. این دومین اثری است که از این تهیه‌کننده و پسرش در یکی دو ماه اخیر با چالش نظارت روبه‌رو می‌شود.
پس از محمدی، نوبت اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران رسید که موضع خود را اعلام کند. این اتحادیه نیز در بیانیه خود عنوان کرده است: «اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران هر گونه بازبینی مجدد، سانسور و اعمال نظر و سلیقه در فیلم‌های سینمایی‌ای را که دارای پروانه نمایش هستند، شدیداً محکوم می‌کند و خواستار احترام به قانون است. برای ما تهیه‌کنندگان، مالکان و صاحبان حقوق مادی آثار سینمای ایران «پروانه نمایش» فصل‌الخطاب است و هرگونه عمل و تصمیمی مبنی بر بی‌اعتبار کردن پروانه نمایش از سوی مدیران و مشاوران و گردانندگان فعلی وزارت، توهین به قانون، سازمان سینمایی و کلیت جامعه سینما محسوب می‌گردد.»
در انتهای این بیانیه، تأکید شده است: «ما تهیه‌کنندگان سینمای ایران هشدار می‌دهیم در مقابل این بی‌قانونی‌ها سکوت نخواهیم کرد و دوشادوش تمامی سینماگران در کنار سازندگان آثار سینمای ایران و برای احترام به قانون و حقوق حقّه تا انتها خواهیم ایستاد.» شورای ۳ نفره سازمان سینمایی
سازمان سینمایی که این روز‌ها از سوی برخی نمایندگان مجلس برای اکران نشدن چند فیلم تحت فشار است، کمیته‌ای را برای بازبینی فیلم‌های سینمایی تشکیل داده است. این کمیته که سه نفر عضو دارد، فیلم‌ها را بدون در نظر گرفتن اینکه آن فیلم قبلاً پروانه نمایش داشته یا خیر، مورد بازبینی قرار می‌دهد و در صورت تأیید این کمیته فیلم امکان نمایش پیدا می‌کند. یکی از خبرگزاری‌ها در گزارشی می‌نویسد: «در دوران جدید سازمان سینمایی هر فیلمی که قرار است اکران شود (فارغ از اینکه پروانه نمایش دارد یا نه) پیش از نمایش باید توسط کمیته‌ای سه نفره متشکل از مشاوران محمد خزاعی و البته زیر نظر خود رئیس سازمان سینمایی بازبینی شود.»
بر اساس شنیده‌های این خبرگزاری «پژمان لشگری‌پور، حبیب ایل‌بیگی و محمدحسین نیرومند سه عضو این کمیته هستند که در حال حاضر بازبینی فیلم‌های سینمایی را پیش از اکران برعهده دارند. لشگری‌پور و نیرومند از اعضای شورای پروانه نمایش هستند و ایل‌بیگی مسئولیت معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را بر عهده دارد. در این روند کمیته سه نفره درباره فیلم سینمایی «چپ، راست» به اجماع نرسیده‌اند و این فیلم مشمول اصلاحیه شده، اما منوچهر محمدی طی جلساتی که با حبیب ایل‌بیگی داشته اعمال این اصلاحیه‌ها را نپذیرفته است.»
سازمان سینمایی با ایجاد کمیته سه نفره اکنون مسیری ایجاد کرده است که عملاً داشتن پروانه نمایش برای اکران فیلم‌ها را بی‌اثر می‌کند. مقصر اصلی این چالش در واقع مدیریت ضعیف سازمان سینمایی دولت قبل است که حتی برخی فیلم‌ها همان نظارت نیم بند را هم به طور دقیق رعایت نکرده‌اند. برخی محافل رسانه‌ای مدعی شده‌اند فیلم‌های «شهر گربه‌ها» و «گشت ارشاد ۳» پس از تعامل با این کمیته و جلب نظر مثبت آن اکران شدند.
محتوای فیلم‌های «شهر گربه‌ها» و «گشت ارشاد ۳» نشان می‌دهد گویا کمیته سه نفره هم اهل تعامل است و اگر اعتراضات مردم به فیلم «شهر گربه‌ها» نبود، سازنده فیلم هیچ گاه تن به اصلاح آن نمی‌داد و همان نسخه مورد نظر سازمان سینمایی همچنان روی پرده سینما‌ها بود.