نقش انگلیس در برجام قابل اعتنا نیست

آرمان امروز|سرويس ديپلماسي: روزنامه ساندي تلگراف در گزارشي با استناد به منابع ارشد دولت انگليس که اشاره‌اي به نام و سمت آن ها نکرده، نوشت: در پي اعدام عليرضا اکبري، معاون سابق وزير دفاع ايران که تابعيت ايراني -انگليسي داشت و به جاسوسي محکوم شده بود، ممکن است بريتانيا از حمايت خود از برنامه جامع اقدام مشترک  دست بردارد.
از آنجايي که از زمان آغاز روند مذاکرات احياي هسته‌اي، شرايط به‌طور قابل توجهي تغيير کرده است، لندن در حال بررسي موضع خود درخصوص اين توافق و مشارکتش در آن است.
يک منبع دولتي در اين باره گفت، از زماني که انگليس مشغول تعاملات مذاکرات احياي برجام بوده، چشم‌انداز و گزاره‌ها کاملا تغيير کرد  که عمده آن نيز به دليل رفتار ايران است.
اين منابع آگاه همچنين خاطرنشان کردند که روابط لندن با تهران در ماه‌ هاي اخير به دليل سياست دولت ايران درخصوص اعتراضات داخلي تحت فشار شديد قرار گرفته است و انگليس اکنون در حال بررسي تمام گزينه‌ها براي واکنش نشان دادن به اعدام عليرضا اکبري است. پس از اعلام خبر اعدام اکبري، نخست وزير و وزير امورخارجه انگليس به اجراي حکم عليرضا اکبري واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.


 مقامات لندن بدون اشاره به اين واقعيت که عليرضا اکبري براي دستگاه‌هاي اطلاعاتي انگليس فعاليت مي‌کرده، مدعي شدند که حکم او ناعادلانه و با انگيزه سياسي بوده است.
حسن هاني زاده، ديپلمات بازنشسته ايراني در خصوص تهديد انگلستان در خصوص برجام مي گويد: مقامات انگليس با اظهارنظر در خصوص برجام به دنبال اين هستند تا يک جريان سياسي عليه ايران راه اندازي کنند. بايد توجه داشت که آن ها از اتحاديه اروپا خارج شده اند و ديگر همچون گذشته در تصميم گيري هاي اتحاديه اروپا نقشي ندارند و بر همين اساس همچون گذشته نمي توانند بر برجام تاثيرگذار باشند.
وي افزود: انگليس عملا در خصوص برجام به يک بازيگر حاشيه اي بدل شده و آن ها دنباله رو آمريکا هستند و مشخصا اگر آمريکا تصميم به احياي برجام داشته باشد، آن ها نيز بايد در اين مسير حرکت کنند.
هاني زاده ادامه داد: آمريکا امروز به اين نتيجه رسيده است که بايد با ايران سازش کند و بر همين اساس چندين مرتبه عنوان کرده اند که موضوع ايران را از طريق ديپلماتيک دنبال مي کنند. در اين روزها اتفاقاتي رخ داده است که ايران و آمريکا عملا بازگيران اصلي برجام شده اند و اروپايي ها ديگر همچون گذشته بر اين عرصه نمي توانند تاثير زيادي بگذارند.
سفير پيشين ايران در لبنان تصريح کرد: کشورهاي اروپايي به صورت انفرادي نمي توانند در مسير برجام خللي ايجاد کنند و امروز آمريکا در جبهه غرب حرف آخر را در خصوص برجام مي زند. نقش پيشران آمريکا کاملا پر رنگ است و اگر دولت بايدن بخواهد با ايران مذاکره کند، اروپايي ها نمي توانند در مسير آن خللي ايجاد کنند. انگليس تلاش مي کند صرفا با فضاسازي رسانه اي بيشتر ايران را در تنگنا قرار دهد.