شکست شوک درمانی حباب سکه

آرمان امروز: مجتبي کاوه – شوک ناشي از خبر عرضه 500 هزار ربع سکه در بورس کالا فقط يک روز – روز شنبه 24 دي ماه - در بازار دوام داشت و با تعطيل شدن ناگهاني بورس به دليل سرما و يخبندان، ربع سکه ، نيم سکه و سکه تمام دوباره وارد مدار صعودي شدند. در روزي که عرضه ربع سکه در بورس کالا انجام شد يک اتفاق غيرمنتظره هم رخ داد و آن استقبال نه چندان گرم متقاضيان از اين عرضه بود به اين معني که عرضه در مقياس 500 هزار ربع سکه تنها 744 متقاضي را به خود جلب کرد و با اين تعداد متقاضي حقيقي، 2800 ربع سکه خريدار پيدا کرد. فعالان و کارشناسان بازار مي گويند عرضه درماني يا شوک درماني در بازار سکه پيش از اين نيز در زمان احمدي نژاد انجام شده بود اما نتيجه اي در بر نداشت. اين بار متولي تنظيم بازار طلا و ارز کشور يعني بانک مرکزي با جايگزين کردن ربع سکه به جاي سکه تمام و محدود کردن تعداد ربع سکه قابل خريد به 5 قطعه و تعيين سازوکار نسبتا پيچيده براي خريد از طريق بورس کالا ، تلاش کرد بخشي از تقاضاي سکه را با عرضه درماني يا شوک درماني جوابگو باشد اما پيش بيني فعالان بازار اين است که نتيجه باز هم نسبت به تجربه قبلي تغييري نکند و نهايتا شوک بورسي حباب سکه را کاهش نخواهد داد.
با توقف عرضه روند بازار دوباره صعودي شد
يکي از فعالان بازار طلا و سکه در گفتگو با «آرمان امروز» در تحليل عرضه ربع سکه در بورس کالا و تاثير آن بر روند قيمت ها در بازار مي گويد: عرضه ربع سکه در بورس تا حدي از حباب ربع سکه و به تبع آن از حباب سکه کم کرد. اگر بخواهيم عدد و رقم در اين زمينه اعلام کنيم مي توان گفت قيمت ربع سکه با انتشار خبر عرضه در بورس کالا، از 8 ميليون و 100 هزار تومان به 7 ميليون و 500 هزار تومان سقوط کرد. وي در پاسخ به اين پرسش که رسانه ها از کاهش 1 ميليون توماني قيمت ربع سکه در روز شنبه خبر دادند، اظهار کرد: قيمت ربع سکه شنبه حدود 600 هزار تومان کاهش پيدا کرد و رقم 1 ميليون تومان کاهش قيمت اين کالا تا جايي که ما در بازار رصد کرديم صحت ندارد. البته در نظر داشته باشيد که امروز – يکشنبه 25 دي ماه – قيمت ربع سکه از 7 ميليون و 600 هزار به 7 ميليون و 800 هزار رسيد و در واقع روند نزولي متوقف شد و بازار دوباره صعودي شد. اين فعال بازار طلا و سکه درباره علت صعودي شدن بازار در روز يکشنبه بيان کرد: همان طور که مي دانيد بورس کالا روز يکشنبه تعطيل شد و کليه معاملات بورسي فعلا کنسل شده است به همين علت آن بخش از تقاضا که به بورس کالا هدايت شده بود به بازار آزاد بازگشت و قيمت ها بالا رفت.
بانک مرکزي پشتوانه لازم را براي تداوم عرضه دارد؟


 موضوعي که جاي تامل دارد اين است که آيا بانک مرکزي مي تواند عرضه ربع سکه را تا زماني که حباب ربع سکه و به طور کلي حباب انواع سکه به پايان برسد ادامه دهد. اگر چنين سياستي وجود دارد و پشتوانه لازم براي تداوم عرضه وجود داشته باشد مشکلي نيست و اين سياست جواب مي دهد اما تجربه نشان داده وقتي سيل تقاضاي تورمي وارد بازار شده و متقاضيان به تعداد انبوه در اشتياق تبديل ريال به سکه باشند تا از سقوط ارزش دارايي‌هاي خود در برار تورم جلوگيري کنند، عرضه حتي در مقياس‌هاي چند صد هزار قطعه‌اي و چند تني هم نمي تواند پاسخگوي تقاضا باشد. چنين عرضه هايي جز واريز کردن سود بادآورده به حساب عده اي معدود و به حراج گذاشتن ذخاير طلاي کشور نتيجه اي نخواهد داشت. تقاضايي که در ماه هاي اخير وارد بازار سکه شده و حباب حدود 2 ميليوني را در قيمت سکه تمام رقم زده موضوعي نيست که با افزايش عرضه بتوان آن را حل کرد و اگر قرار بر ايجاد آرامش در بازار سکه و طلا باشد بايد تورم در کشور کنترل شود.
چرا از عرضه ربع سکه استقبال نشد؟
وي در پاسخ به اين پرسش که چرا با وجود عرضه 500 هزار ربع سکه تعداد متقاضيان به 800 نفر نرسيد، بيان کرد: توصيف اين اتفاق با عباراتي مثل شکست عرضه صحيح نيست. واقعيت اين است که ساز و کاري که براي خريد ربع سکه از بورس کالا در نظر گرفته شده براي بسياري از متقاضيان ناشناخته است. در بازار سکه و طلا بخش قابل توجهي از متقاضيان، از اقشار سنتي جامعه هستند و با خريد ربع سکه از طريق معامله گواهي سپرده و کد بورسي آشنايي ندارند. ضمنا اين افراد به اين روش ها اعتماد و اطميناني هم ندارند بنابراين قابل پيش بيني بود که استقبال در حد بالايي نباشد. اگر عرضه سکه در دوره احمدي نژاد را به خاطر داشته باشيد به سادگي و توسط بانک ملي انجام شد و متقاضيان به سرعت تمام سکه ها را خريداري کردند. اگر اين بار هم ساز و کار بورس کالا نبود، چه بسا تمام 500 هزار سکه در يک روز خريداري مي شد.شايان ذکر است در معاملات انجام شده يکشنبه با وجود سرماي شديد هوا و کاهش حضور معامله کنندگان در بازار، بازار طلا و سکه داغ بود. در معاملات بازار قيمت سکه امامي به بيست و يک ميليون و دويست و پنجاه و يک هزار تومان رسيد که نسبت به روز قبل ، افزايش 0.21 درصدي داشت. نيم سکه نيز به دوازده ميليون و دويست و پنجاه هزار تومان رسيد که نسبت به روز قبل ، افزايش 0.4 درصدي داشته است. هر سکه گرمي نيز چهار ميليون و چهارصد هزار تومان قيمت خورد.