اتحاد منطقه ای کلید خورد

آرمان امروز-رضا پورحسين: ابتداي هفته جاري خبري مبني بر سفر هياتي عربستاني به تهران منتشر شد. خبري که نشان از جديت طرفين براي از سرگيري هر چه زودتر روابط داشت. بر همين اساس هيات فني دولت عربستان سعودي پس از ورود به تهران، از ساختمان سفارت اين کشور در پايتخت بازديد کرد.
در پي توافقات انجام شده ميان تهران و رياض در چين براي از سرگيري روابط ، در روز شنبه 19 فروردين ماه يک هيات فني از عربستان براي بازديد از سفارت‌شان در تهران و بررسي مکانيزم بازگشايي آن و همچنين بازگشايي کنسولگري عربستان در مشهد، وارد تهران شد.
رياست هيات سعودي را ناصر بن عوض آل غنوم برعهده دارد و اين هيات روز گذشته در مقر وزارت خارجه در تهران با مهدي هنردوست، مدير کل تشريفات وزارت خارجه ديدار کرد.
هيات سعودي در اين ديدار از استقبال گرم مسئولان وزارت خارجه ايران و تسهيل روند سفر هيات عربستان به ايران تقدير و تشکر کرد.


روابط ديپلماتيک ايران و عربستان در سال 1394 در پي حمله تندروها به سفارت اين کشور در تهران و کنسولگري عربستان در مشهد قطع شد.
در جريان ديدار روز پنچ شنبه گذشته وزيران امور خارجه ايران و عربستان در پکن، طرفين از يکديگر براي سفر به تهران و رياض دعوت به عمل آوردند.
از سوي ديگر هيات فني جمهوري اسلامي ايران، هفته جاري به عربستان سفر مي‌ کند. بر اساس اعلام منابع خبري، هيات فني ايران هفته جاري براي بازديد از سفارت خانه تهران در رياض و فراهم کردن مقدمات بازگشايي سفارت ايران در عربستان، راهي اين کشور خواهد شد.
اين تنها تحولات روابط ايران و عربستان در روزهاي اخير نبوده و پس از برقراري روابط سياسي ميان ايران و عربستان، تعداد زيادي از سفراي دو کشور در کشورهاي ثالث با يکديگر ديدار کرده اند که در آخرين مورد آن، سفراي ايران و عربستان در عمان با يکديگر ديدار و رايزني کردند. عبدالله بن سعود العنزي، سفير عربستان سعودي با علي نجفي، سفير جمهوري اسلامي ايران در عمان ديدار و رايزني کرد.
در اين ديدار طرفين در مورد مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه رايزني و گفت و گو کردند.
همچنين مهم ترين محل نزاع ايران و عربستان در سال هاي اخير  يعني خاک يمن نيز شاهد تحولات مثبتي است. بر همين اساس رئيس کميته امور اسراي انصارالله يمن با اشاره به آمادگي عربستان براي آزاد کردن 13 اسير و بازداشتي ابراز اميدواري کرد که اين اقدام مقدمه ‌اي براي اجراي قرارداد توافق شده باشد.
عبد القادر المرتضي، رئيس کميته امور اسراي جنبش انصارالله يمن در توييتي فاش کرد که روز شنبه 13 اسير و بازداشتي آزاد شده از سوي مقامات سعودي در مقابل يک اسير عربستاني آزاد شده و در فرودگاه بين‌المللي صنعا تحويل گرفته شدند.
المرتضي در پيامي توييتري نوشت که اميدواريم که اين اقدام مقدمه ‌اي براي اجراي قرارداد توافق شده در اواخر اين هفته باشد.
رئيس کميته امور اسراي جنبش انصارالله يمن روز جمعه در توييتي اعلام کرد که کميته بين‌المللي صليب سرخ به ما اطلاع داد که آغاز اجراي قرارداد تبادل اسرا سه روز از تاريخ تعيين شده به تاخير افتاده و دليل آن هم آماده نبودن طرف مارب براي اجراي قرارداد است.
او توييت کرد، اين ابلاغيه به منزله مانع‌ تراشي آشکاري در مسير توافق و شانه خالي کردن از تعهدات از سوي تمامي طرف ‌هاست و سازمان ملل بايد آنها را تحت فشار قرار دهد تا از اين اقدامات غيرمسؤولانه و غيرانساني دست بردارند.
همزمان با انتشار اطلاعيه امروز، يک هيات بلندپايه عماني همراه با محمد عبد السلام، رئيس هيات صنعا جهت تکميل روند مذاکرات آتش ‌بس پس از افزايش بندها و شروط آن وارد يمن شد.
برخي منابع شبکه خبري الميادين اعلام کردند که سفر هيات عماني شرايط را براي ورود هيات سعودي به رياست محمد آل جابر، سفير عربستان به صنعا براي گفت‌ و گو با انصارالله و توافق درباره تمديد آتش ‌بس فراهم مي ‌کند.
عبد السلام خواسته‌ هاي صنعا از جمله توقف جنگ، لغو کامل محاصره، پرداخت حقوق ‌ها از منبع درآمدهاي نفت و گاز، خروج نيروهاي بيگانه از يمن، پرداخت خسارت‌ ها و بازسازي را خواستار شد.
رئيس هيات مذاکره ‌کننده صنعا در ادامه نيز گفت: صنعا پرونده اسرا را دنبال خواهد کرد تا متوقف نشود، همان گونه که به تازگي رخ داد و تعهداتي داده شده که اين عمليات در ماه رمضان انجام شود.
طرف‌ هاي يمني چند هفته قبل در پايتخت سوئيس توافق تبادل اسرا و بازداشتي‌ ها را امضا کردند که شامل 880 اسير از دو طرف شامل سربازان عربستاني و سوداني و فرماندهان نظامي بود.
در همين راستا، المرتضي از توافق براي اجراي قرارداد تبادل اسرا شامل 706 تن از اسراي انصارالله يمن در مقابل 181 تن از اسراي دشمن شامل سربازان سعودي و سوداني خبر داد.
مجموعه اين اتفاقات نشان مي دهد که گويا روند صلح و اتحاد منطقه اي رنگ و بويي متفاوت به خود گرفته و ايران و عربستان براي شکل گيري يک جبهه جديد کمر همت بسته اند. جبهه اي که بوي آن از سه راه فرمانيه و محل سفارت عربستان در تهران و خيابان ملک خالد، محل سفارت ايران در رياض بيشتر به مشام مي رسد.
حسن هاني زاده، تحليلگر مسائل بين الملل در اين خصوص مي گويد: عربستان و ايران به سمت روابط پايدار و دوستانه حرکت مي کنند.
وي توافق با ايران را نشان دهنده اولويت مناسبات با جمهوري اسلامي براي عربستان دانست و افزود: ايجاد صلح در يمن بخشي از توافق تهران و رياض است.
هاني زاده، تحقق طرح 2030 توسط بن سلمان وليعهد عربستان را نيازمند امنيت پايدار در منطقه دانست و افزود: بن سلمان سعي دارد تا در چارچوب طرح 2030، عربستان را توسعه دهد تا بلکه بتواند بعد از پدر، جانشين وي شود. لذا به صلح با يمن در چارچوب توافق با ايران نيازمند است.
هاني زاده ادامه داد: پکن قصد دارد رياض را از محور آمريکا خارج کرده و به محور کشورهاي شرقي ملحق کند زيرا هرچه اين محور قوي تر باشد نفود منطقه اي واشنگتن کاهش مي يابد.
اين کارشناس مسائل بين الملل، درباره اهميت اقتصادي ايران و عربستان براي پکن نيز گفت: تهران و رياض براي تامين انرژي چين بسيار مهم تلقي مي شوند و به همين دليل، چيني ها تلاش دارند تا سطح مناسبات دو کشور را ارتقا دهند.