خانه‌تکانی دولت ادامه دارد، میر‌کاظمی هم رفت

آرمان امروز، گروه سياسي: بعد از افزايش انتقادها از تيم اقتصادي و کابينه دولت سيزدهم، ابراهيم رئيسي در نهايت دست به يک خانه‌تکاني اساسي بعد از عيد نوروز زده است. اين خانه‌تکاني با کنار گذاشتن «يوسف نوري»، وزير پيشين آموزش و پرورش آغاز شده و حالا بنا برخبرهاي منتشر شده گويا نوبت به «مسعود ميرکاظمي»، رئيس سازمان برنامه و بودجه رسيده است.
بنابر خبرهاي منتشر شده مسعود ميرکاظمي، رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور به‌زودي از سازمان برنامه و بودجه خواهد رفت. يک منبع مطلع در همين زمينه به تسنيم گفت که ميرکاظمي در چند وقت اخير از رئيس‌جمهور خواسته بود که فرد ديگري جايگزين او کند.
وي درباره گزينه‌هاي مطرح شده براي جايگزيني ميرکاظمي نيز گفت که 3 گزينه براي رياست سازمان برنامه و بودجه وجود دارد که يکي از آنها و محتمل‌ترينشان آقاي دکتر داود منظور رئيس فعلي سازمان امور مالياتي است. بنا بر اطلاعات منتشر شده مباحثي درباره جابه‌جايي يکي از وزراي اقتصادي دولت هم طي اين روزها مطرح شده است که منبع مطلع گفت اين موضوع قابل تائيد نيست و صرفاً يک موضوع است که درباره آن تا امروز تصميم خاصي گرفته نشده است. با اين حال، برخي منابع گفتند که احتمال جابه‌جايي وزير يکي از وزارت‌خانه‌هاي غيراقتصادي دولت نيز طي هفته‌هاي آينده وجود دارد. اين وزير بنا به شرايط جسمي، از رئيس‌جمهور خواسته است که درباره ادامه فعاليت او تصميم بگيرد.
نمايندگان مجلس که اغلب از حاميان دولت سيزدهم هستند از يک ماه قبل با شدت گرفتن تلاطمات ارزي، به رئيسي توصيه کردند تيم اقتصادي خود را متناسب با شرايط موجود تغيير دهد. عدم توجه دولت به توصيه مجلسي‌ها و نااميدي نمايندگان از تيم اقتصادي در جريان جلسه غيرعلني دولت با نمايندگان، آن‌ها را در موضع مطالبه از رئيس جمهور براي تغيير تيم اقتصادي قرار داده است. همواره مسعود ميرکاظمي براي پيشبرد تصميمات و ايده‌هايي که در ذهن داشت تلاش مي‌کرد تا با مقاومت فراوان در جناح مقابل خود در کابينه ايستادگي کرد ولي به‌نظر حالا ديگر پايان راه است. او تا امروز مصرانه نظريات اقتصادي‌اش را پيگير بوده و در جلسات تصميم‌ساز تلاش فراواني کرده تا آن‌ها را به ثمر برساند. او اما نياز به يار کمکي در دولت داشت تا بتواند راحت‌تر در سال سخت اقتصادي1402 تنظيمات اقتصادي را انجام دهد. نگاهي دقيق‌تر و موشکافانه به دولت رئيسي نشان مي‌دهد که حلقه سياسي پيرامون آقاي رئيس‌جمهور به ميرکاظمي نزديک‌تر است؛ ميرکاظمي به واسطه حمايت همين افراد تا امروز توانسته بر صندلي خود تکيه بزند. حالا آمدن فرد تازه‌اي که به اين حلقه نزديک است به درون کابينه، جاني تازه به اراده اقتصادي او خواهد بخشيد. اين روزها انتقاد از تيم اقتصادي دولت متاثر از افزايش نرخ ارز و همچنين انتشار آمار تورم که نشان دهنده تورم بالاي 70 درصد خوراکي ها و موادغذايي بود، افزايش يافته است. در همين راستا خبر ارسال درخواست نمايندگان مجلس به هيات رئيسه براي استيضاح خاندوزي وزير اقتصاد، نويد اين را مي داد که مجلس تصميم به انجام تغييرات در دولت دارد. مطالبه از مجلس براي نظارت موثر بر وزرا در هفته هاي اخير از سوي افکارعمومي شدت گرفته است.