هر که در این سرای درآید، نانش دهید

وقوع دو جنگ جهاني در اروپا و بازسازي هاي خرابي هاي جنگ نياز به جذب نيروي کار را در دستور کار دولت هاقرار داد. کشورهاي اسلامي اين نياز را برطرف کردند. حضور استعماري کشورهاي استعماري در آفريقا و آسيا را ورود مسلمانان را آسان کرد. جمعيت مسلمان شمال آفريقا و شبه قاره هند ترکيب جمعيتي مسلمان در قاره اروپا را شکل دادند تا بروز ناآرامي ها در ديگر مناطق مانند افغانستان، کردستان، سوريه و عراق و مهاجرت ايرانيان که دگرگوني وسيعي درطيف مردم مسلمان مهاجر داده است. حضور مردم مسلمان پيرو مذاهب مختلف اسلامي در اروپا را مي توان در مساجد آنها دنبال کرد. اما رمضان ماهي است که جملگي مسلمانان در برپايي و بزرگداشت آن، بي توجه به تفاوت ديدگاه مذهبي همراهي و همدلي دارند. جمعيت هاي خيريه اي که در گوشه و کنار شهرهاي اروپايي تشکيل شده است جداي از مساجد که محل حضور رسمي مسلمانان است. در ماه رمضان اين خيريه ها از جنب و جوش خاصي برخوردارند.
افطار نقطه جوش اين فعاليت هاست. فعالين مذهبي هر شهر به دنبال برگزاري هر چه با شکوهتر افطاريه مي باشند و ديگراني که در اين جمعيت ها فعال نيستند به وسع خود براي رونق بخشي به سفره افطاريه کمک مي کنند. شرکت هايي که از ايران واردات مواد غذايي دارند قبل از رمضان مبارک مواد غذايي مورد نياز را در اختيار فعالين خيريه ها قرار مي دهند.
دفاتر و محل کسب و کار افراد در ساعات منتهي به افطار براي افطاري دادن آماده مي شود آشپزها و کمک آشپزها افطاري را آماده مي کنند، ميز افطاري آماده مي شود و با صداي اذان صف افطاري که شکل گرفته است براي خوردن افطاري به داخل خيريه ها مي آيند و بعد از خوردن افطاري جا را براي ديگر روزه داران ترک مي کنند. يک نوع همبستگي و اتحاد در برگزاري مراسم افطار به چشم مي خورد که مايه مباهات است.
تنوع و تکثر جمعيتي و نژادي در اين صف ها و در اين خيريه ها قابل توجه است. مردمي از نيجريه تا سودان، از مصر و الجزاير تا ليبي و مغرب، از کردستان و عراق تا سوريه و افغانستان و ايران و پاکستان و هندوستان . همه اين جميعت ها در ماه رمضان، خصوصا در لحظات افطار به هم نزديک مي شوند و مراسم افطاري حلقه وصل نزديکي و تفاهم است.  هر چند هستند گروه هاي راديکالي که برنامه هاي جداگانه اي دارند. جمعيت مسلمان کشورهاي اروپايي مي رود که دو رقمي شود. وجود فروشگاه هايي با تابلوهاي حلال مدتا بر مي گردد به عرضه گوشت و ذبح گوشفند و گاو و نظارت برکشتارگاه هاي مرغ و عدم عرضه گوشت خوک. جمعيت مسلمان فرانسه بيش از ساير کشورهاي اروپايي است و بيش از 5 تا 8 ميليون نفر برآورد شده است. علت اين تفاوت به دليل عدم تظاهر به اسلام به حضور در مساجد است. نسل اول مهاجرين به مناسبت هاي اسلامي پايند است و اين پايندني را در حضور در مراسم افطاري و تناسب سني مراجعين مي توان به خوبي ديد که نشان ازوابستگي  نسل اول مهاجرين به انجام مناسبت هاي مذهبي دارد. اما نسل دومي ها حداقل به شعاعري از اين دست با توجه به حضور جمعيت در صف افطاري کمتر دل بستگي دارند.


زيبايي لحظات افطار در تنوع رفت و آمد گروه هاي مختلف نژادي و مذهبي مسلمان ديد هر چند غيرمسلمانان که نيز احتياج به مواد غذايي دارند در اين صف ها و مکان ها ديده مي شوند اما کسي مانع از حضور ايشان نمي شود.مصداق عيني » هر که در اين سراي درآيد، نانش دهيد و از ايمانش نپرسيد چه آنکس که در بارگاه باري تعالي به جان ارزد البته در خوان ابوالحضرت – بخوانيد برخوان افطاري مسلمانان – به ناني ارزد