زنگ خطر ابتلا به مالاریا به صدا درآمد

آرمان امروز: رئيس دانشگاه علوم‌پزشکي زاهدان با اشاره به اينکه زنگ خطر مالاريا در استان به صدا درآمد، از شناسايي 47 بيمار مبتلا به مالاريا در سطح استان سيستان و بلوچستان از ابتداي سال تاکنون خبر داد.
حبيب غزنوي اظهار داشت: از ابتداي سال 1402 تاکنون با مشارکت فعال و تيزبيني نظام سلامت، در سطح استان سيستان و بلوچستان 47 بيمار مبتلا به مالاريا شناسايي شدند که 46 مورد از اين مبتلايان را مردان و يک مورد را زنان شامل مي‌شود.
رئيس دانشگاه علوم‌پزشکي زاهدان از افزايش 235درصدي موارد مبتلا به مالاريا در فروردين 1402 خبر داد و گفت: در فروردين 1401 در مجموع 14 مورد مبتلا به مالاريا در سطح استان سيستان و بلوچستان شناسايي شدند؛ اين در حالي است که از ابتداي سال جاري تا امروز در مجموع 47 مورد مبتلا به مالاريا در سطح استان شناسايي شده‌اند که حاکي از افزايش 235درصدي موارد شناسايي‌شده است.
وي با اشاره به گرم شدن هوا و بارندگي اخير صورت‌گرفته در ايران و پاکستان گفت: ترددهاي غيرمجاز از گذرگاه‌هاي غيررسمي و سکونت در فضاي باز از يک‌سو و همچنين بارندگي‌ها از دلايل خيزش مالاريا محسوب مي‌شود.


غزنوي با اعلام اينکه "در سال جاري خوشبختانه هيچ‌گونه فوت ناشي از اين بيماري در سطح استان نداشته‌ايم" با اعلام شناسايي 1251 مورد مبتلا به مالاريا در سال 1401 در سطح استان سيستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه با شناسايي به‌موقع اين موارد و تحت درمان قرار گفتن آنان هيچ‌گونه فوت ناشي از اين بيماري در سال گذشته نيز نداشته‌ايم.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي زاهدان يادآور شد: شهرستان سراوان و سيب و سوران به‌علت هم‌مرزي با کشور پاکستان و همچنين ترددهاي غيرقانوني، بيشترين موارد ابتلا را بين شهرستان‌هاي تحت پوشش دانشگاه داشته است.
وي با بيان اينکه علائم اين بيماري تب، لرز، عرق، درد ستون فقرات، تهوع و استفراغ، زردي چهره  و عطش فراوان است، گفت: از هم‌استاني‌ها تقاضا داريم در صورت داشتن اين علائم به نزديکترين مرکز بهداشتي و درماني مراجعه کنند. غزنوي گفت: توصيه مي‌شود مردم در مناطقي که مالاريا شايع است از خوابيدن در فضاي باز پرهيز کنند، پوست خود را بپوشانند و پنجره‌ها و ديوارهاي خانه خود را به حشره‌کش آغشته و در صورت خوابيدن در فضاي باز از قلم دورکننده حشرات استفاده کنند.
 وي بيان کرد: اميدواريم با آگاهي‌بخشي و آموزش به مردم و انجام عمليات‌هاي سمپاشي، لاروکشي، مه‌پاشي و تشديد بيماريابي شاهد کاهش موارد مثبت  بيماري مالاريا باشيم.