حذف «پایداری‌چی‌ها» و «نواصولگرایان» با تشدید اختلافات

آرمان امروز، گروه سياسي: تنش و ناآرامي در مجلس شوراي اسلامي همچنان ادامه دارد و باتوجه به اينکه در اسفند ماه سال جاري انتخابات حساس مجلس را در پيش داريم، اين درگيري‌ها تنها يک پيام دارد و آن اينکه در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده تنور تنش و اختلاف بين اصولگرايان حاضر در مجلس تشديد خواهد شد. روز گذشته در حالي که نمايندگان در حال بررسي «کليات لايحه پيشگيري از آسيب ديدگي و ارتقاي امنيت زنان» بودند جدال لفظي بين يکي از اعضاي پايداري‌ و اعضاي هيات رئيسه مجلس بالا گرفت و در ادامه به‌دليل آنچه کم کاري رئيس مجلس خوانده شد، نماينده رباط کريم، رئيس مجلس را به مستبد بودن متهم کرد که البته رئيس مجلس ترجيح داد اين بحث را ادامه ندهد. در حالي تنش بين دو قطب اصلي مجلس يعني پايداري‌چي‌ها و نواصولگرايان بالا گرفته است که روز شنبه «مجتبي توانگر»، نماينده حامي قاليباف در نامه‌اي سرگشاده اعضاي جبهه پايداري و شخص «مرتضي آقاطهراني»، دبير کل اين جبهه را عامل دو دستگي در مجلس خوانده بود و اعضاي اين جبهه را به تلاش براي برنده شدن غيراخلاقي در انتخابات محکوم کرد. بي‌شک اين تنش‌ها در روزها و هفته‌هاي آينده ادامه خواهد داشت. کنعاني‌مقدم، فعال سياسي و تحليلگر مسائل داخلي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ما معتقد است اين تنش‌ها بين «نواصولگرايان» و «پايداري‌چي‌ها» باعث حذف هر دو جناح از صحنه سياسي ايران خواهد شد.
آقاي قاليباف شما مستبد هستيد
در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي و در جريان بررسي کليات لايحه پيشگيري از آسيب ديدگي و ارتقاي امنيت زنان «حسن نوروزي»، نماينده رباط کريم در مجلس خطاب به محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس گفت: «از سه سال و نيم گذشته ما طرح مهريه اسلامي را به مجلس شوراي اسلامي داديم اما رئيس مجلس شوراي اسلامي جلوي مطرح شدن آن را گرفت و آن را عقب انداخت اما اين لايحه دي‌ماه سال گذشته آمده است و اکنون در دستور کار مجلس قرار گرفته اين ظلم بين و استبداد رئيس مجلس است.»
قاليباف در واکنش به اين صحبت‌ها و متهم کردن او به يک مستبد توسط نماينده نزديک به جبهه پايداري گفت: «اين‌که من مستبد هستم يا نه، نمي‌خواهم به آن جواب دهم و اين را به خدا و شما و دوستان واگذار مي‌کنم. اما شما آقاي نوروزي گفتيد لايحه خشونت دي‌ماه سال گذشته به مجلس شوراي اسلامي آمده و الان مطرح مي‌شود حال اين‌که يک فوريت اين لايحه در 29 ارديبشهت ماه سال 1400 در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و اکنون بعد از گذشت دو سال در دستور مجلس قرار گرفته است. شما به بنده تهمت مي‌زنيد، من شما را در ماه مبارک رمضان مي‌بخشم اما آبروي مجلس شوراي اسلامي را حفظ کنيد.


رقابت سياسي بايد به حضور حداکثري ختم شود
«حسين کنعاني‌مقدم»، فعال سياسي و تحليل‌گر مسائل داخلي ايران در پاسخ به اين سوال که افزايش تنش‌ها در مجلسي که اکثريت قابل توجه آن در اختيار اردوگاه اصولگرايان است، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «پيش از هر چيز بايد به اين موضوع اشاره کنيم که باتوجه به در پيش بودن انتخابات مجلس که در اسفند ماه برگزار خواهد شد، نمايندگان تلاش مي‌کنند تا خود را به هواداران و مردمي که در حوزه‌ انتخباتي‌شان حضور دارند نشان دهند. با اين تعريف مي‌توانيم بگوييم رقابت سياسي که بايد بين سياستمداران وجود داشته باشد حالا جاي خود را به «تخريب سياسي» داده است. در روزهايي اخير و بعد از تعطيلات نوروز مشاهده مي‌کنيم که تنش بين دو جريان اصلي‌ حاضر در مجلس يعني نواصولگريان و پايداري‌چي‌ها شدت بيشتري گرفته است. اين موضوع نويد دهنده آن است که در روزها و هفته‌هاي آينده با تشديد تنش‌ها در مجلس و ساير محافل سياسي روبه‌رو خواهيم بود. در مقياس مجلس يازدهم مي‌توانيم دو ديدگاه کلي سياسي را از هم تفکيک کنيم. جرياني نواصولگريان که با محوريت محمدباقرقاليباف با تاکيد بر «جمهوريت اسلامي» در مجلس حضور دارند و البته جريان جبهه پايداري که با حضور «مجتبي آقاطهراني»، دبيرکل اين جبهه که به وزنه‌اي در مجلس  تبديل شده است، همواره به‌دنبال «حکومت اسلامي» هستند. پيش‌بيني شخصي بنده باتوجه به تحرکات هر دو جريان که روند تخريبي را در پيش گرفته‌اند، اين است که همين اختلافات سرانجام باعث حذف هر دو جريان از عرصه سياسي ايران خواهد شد.»
اين فعال سياسي در همين زمينه و با اشاره به نتيجه اختلافات ادامه مي‌دهد: «در تنش به وجود آمده که هر روز به‌نظر عميق‌تر خواهد شد نه نواصولگريان سود خواهند برد و نه پايداري‌چي‌ها مي‌توانند به اهداف خود دست پيدا کنند. در واقع گروه‌هايي از اين شکاف سود خواهان برد که خارج از کشور حضور دارند و همواره تلاش مي‌کنند که از آب گل آلود ماهي‌گيري ‌کنند. اگر اين تخريب‌هاي سياسي جاي خود را به رقابت‌هاي سياسي ندهد،  تنها آب را به آسيب مخالفان جمهوري اسلامي ريخته خواهد شد و هيچ سودي براي جريان‌هاي داخلي ندارد. به اين موضوع هم بايد اشاره کنيم که جريان‌هايي در خارج از مجلس هستند که به‌دليل بحث انتخابات اسفند ماه، فعاليت خود را آغاز کرده‌اند. به‌غير از مخالفاني که قاليباف در داخل مجلس دارد از خارج مجلس هم به‌ او فشار مي‌آورند تا بتوانند امتيازاتي بگيرند. در واقع رئيس مجلس هم از داخل و هم خارج از مجلس تحت فشار زيادي قرار دارد. اين موضوع را فراموش نکنيد که قاليباف، براي اينکه بتواند بار ديگر به‌عنوان رئيس مجلس انتخاب شود و يا اين‌که بتواند به جايگاه رياست جمهوري برسد بايد امتيازاتي به جناح‌ها سياسي بدهد.»
دبيرکل حزب سبز ايران در پاسخ به اين سوال که ساير جناح‌هاي سياسي چه نقشي در انتخابات اسفند ماه ايفا خواهد کرد، اضافه مي‌کند: «هدف از انتخابات اسفند ماه حضور حداکثري شهروندان و آشتي‌ آنها با صندوق راي خواهد بود. جناح‌هاي سياسي به جاي تخريب يکديگر بايد به اين موضوع توجه داشته باشند که نياز امروز حضور حداکثري است. اينکه اصولگرايان معتدل، اصلاح‌طلبان، نواصولگريان، پايداري‌چي‌ها و ... پيروز انتخابات شوند مهم نيست. مهم اين است که بتوانيم شاهد برگزاري انتخابات حداکثري در اسفند ماه باشيم. به‌نظر بنده مشارکت حداکثري بايد تنها هدف جناح‌هاي سياسي باشد. نهادهاي بالا دست بايد به اين موضوع توجه داشته باشند که حضور همه جناح‌هاي سياسي مي‌تواند تنور انتخابات را داغ کند که البته حضور چهره‌هاي شاخص سياسي مي‌تواند رويدادي مطلوب جامعه را در انتخابات رقم بزند.»