پرده تفکیک جنسیتی درمترو «فلزی» می‌شود!

آرمان امروز- عاطفه ميرزا: همزمان با انتشار تصاويري از نصب پرده ميان واگن‌هاي زنان و مردان» در مترو تهران، مديرعامل مترو از نصب اين پرده‌ها در تمامي قطارها تا چند هفته آينده خبر داد.
شهردار تهران نيز در روز يکشنبه و در شوراي شهر تهران گفت: «شهرداري در مورد حجاب با تشکيل يگان حفاظت و استفاده از گروه‌هاي جهادي اقدام به کار ايجابي سنگين در 70 ايستگاه مترو کرده است.» با اين حال يک روز بعد (روز دوشنبه) با بيان اينکه حجاب موضوع شرعي و قانوني است و سليقه‌اي نيست، خاطرنشان کرد: «حجاب فردي نبوده بلکه اجتماعي است و وقتي بحث از موضوعات اجتماعي و حريم ديگران است پاسداشت اين حريم بسيار اهميت دارد. ما موضوع حجاب را از هشت ماه پيش آغاز کرديم و مربوط به چند وقت اخير نيست و پيش از اتفاقات سال قبل اين برنامه ريزي ها انجام شده بود. موضوع هم جنبه تبييني، هم تشويقي، هم اطلاع رساني، هم تذکري دارد و هم مبتني بر چارچوب هاي قانوني است. بر اين اساس ماه‌هاست که در حال کار هستيم و معتقديم امر اعمالي است نه اعلامي؛ در بيش از 76 ايستگاه مترو خدمات ايجابي ارائه مي شد که بخشي از کليپ ها در اين خصوص منتشر شد.
معتقديم بسياري از افرادي که رعايت نمي کنند اطلاعاتي ندارند و اگر خدمت به آنها ارائه کنيم شرايط جديدي را تجربه خواهند کرد. اين در مواجهه هاي ما بسيار شفاف بوده و درصد زيادي از اين افراد، موارد را رعايت و استقبال کردند.»‌ 
شهردار تهران با بيان اينکه تذکرات نيز در همين روند انجام شده، گفت: «در مراکز عمومي که ما خدمات ارائه مي دهيم رعايت حجاب ضروري است؛ جداسازي بخش بانوان و آقايان احترام به حريم بانوان است.


 43 رام قطار DC داريم و هفت واگن از هم جداست. 129 رام قطار AC داريم که واگن هاي جدا دارد. در اين قطارها دو واگن براي بانوان جدا شده است و افتخار داريم که به بانوان خدمات ارائه دهيم. در خارج از کشور از اين الگو استفاده مي‌کنند اما عده اي مي‌گويند ما از اين روال دست برداريم. اين حريمي که ايجاد شده پرده نيست و يک حفاظ استيلي با نقش و نگار است. 43 رام دي سي به حفاظ نياز ندارد اما 129 رام قطار اي سي به اين حفاظ نياز داشت تا آقايان وارد واگن بانوان نشوند و مزاحمتي را شاهد نباشيم که اين موضوع از درخواست هاي بانوان بوده است.» 
پس از اين گفته‌ها تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران نيز خواهان برخوردهاي شديدتر با زنان در مترو و ديگر اماکن تحت نظر شهرداري شدند. عليرضا نادعلي، يکي از اعضاي شوراي شهر تهران، در همين مورد طي جلسه اين شورا کشف حجاب، را مقاومت آگاهانه و خرابکارانه توسط عده‌اي فريب خورده خواند و گفت: «ممکن است بسياري از اين افراد اهل اشک باشند، اما فريب خورده‌اند.»