ناگفته‌های زندگی «شهید مطهر»

آرمان امروز- سيد محي الدين حسيني ارسنجاني: 13 بهمن سالروز شهادت آيت الله مرتضي مطهري است. در زمستان سال 1401 به‌رغم کسالت شديد استاد «شکراله جهان مهين جهرمي» از مفاخر دانشگاه و حوزه و باعنايت فرزند ايشان استاد «مجيد جهان مهين» مصاحبه اي کوتاه درباره استاد‌شان آيت اله شهيد مرتضي مطهري(ره) انجام گرديد که متاسفانه دو ماه بعد از مصاحبه خبرنگار«آرمان امروز» با ايشان، جان به جان آفرين تسليم گفته و دعوت حق را لبيک گفتند. لازم به يادآوريست استاد فقيدجهان مهين ازاساتيد انقلابي تحصيل کرده در حوزه و دانشگاه و مدرس توانمند علوم و معارف اسلامي دانشگاه‌هاي مختلف استان فارس واز جمله جهرم، شاگرد برجسته علماي اعلام حوزه هاي علميه قم، تهران، شيرازو...و استادان به‌نام دانشگاههاي مطرح کشور (تهران،شيرازو...) و مولف ده‌ها عنوان کتابهاي سودمند عمومي و دانشگاهي بودند.
 از روز شهادت آيت الله مطهري برايمان بگوييد.
بنده به لحاظ فعاليت‌هاي سياسي و مبارزات ضد رژيم پهلوي و تحصيلات مقدماتي در حوزه علميه و سپس دانشگاه در خارج از محل زادگاهم (جهرم) با استاد مرحوم شهيد مطهري آشنا و مانوس شدم. در جلسات درس و بحث حوزه ايشان به صورت پراکنده شرکت و خود را وامدار منبر و روضه‌ها و سخنراني‌هاي استادم شهيد مطهري مي‌دانم. واقعا شهادتش ضربه سختي به عالم تشيع و جهان اسلام و بشريت آزاده جهان بود. فرداي روز شهادت من با خبر شدم،  وقتي ساعت 7 صبح خبر شهادت استاد مطهري را از راديو شنيدم، فوري به منزل مرحوم آيت الله حق شناس(ره) از علماي نامي جهرم شتافتم، چون چشمشان به من افتاد با صداي بلند شروع به گريه نمود، معلوم بود که خبر شهادت استاد مطهري (رض) را ايشان هم شنيده بود. صديق مکرم آقاي حاج محمد هادي معرّف جهرمي (ره) نيز در خدمت ايشان بود ولي طولي نکشيد که علماي شهر يکي پس از ديگري به منزل آيت الله حق شناس(ره) آمدند، مرحوم آقاي حاج معرّف گفت: «به دستور آقاي حق شناس از علماء شهر جهرم خواسته شد که تشريف بياورند اما هرکدام از علماء که مي آمدند، همه گريان مي‌شدند به نحوي که منزلشان به يک عزاخانه شهادت شهيد مطهري مبدل شد.»
 مرحوم ايت الله حق شناس با شهيد مطهري آشنابودند و ارتباط داشتند؟


بله از استايد و ازهمراهان شهيد مطهري در جريان  مبارزات بارژيم پهلوي بودند و دوستي و مراوده ديرينه با ايشان داشتند. به‌هرحال پس از جمع علماء و آرامش مجلس و مشورت، آيت الله حق شناس جهرمي دستور تعطيلي بازار را دادند و به حقير مأموريت داده شد که به سراغ مرحوم آقاي سيد عبدالحسين بني هاشمي متصدي مسجد بازار جهرم بروم و مقدمات مجلس ترحيم آماده گردد که در اسرع وقت دستورشان اجرا و بازار تعطيل گشت. در ساعت 9 صبح همان روز مجلس ترحيم برپا و پس از قرائت قرآن مجيد به پيشنهاد استاد عاليقدرم امام جمعه فقيد جهرم آيت الله حاج سيد حسين آيت اللهي (ره)و به امر آيت الله حق شناس (ره) ابتدا بنده حقير با بيان حديثي در باب علم  از کتاب استاد به سخنراني و معرفي کتب ارزشمند استاد علامه مطهري پرداختم و سپس آيت الله حاج سيد محمد علي آستانه (ره) پيرامون شخصيت استاد مطهري (طاب ثراه) سخنراني کرد و بعد از ظهر آن روز طبق برنامه از محلات مختلف شهر جهرم، مردم به صورت دسته هاي سينه زني و عزا در مجلس ترحيم شهيد مطهري شرکت نمودند و استاد گرانقدرم آيت الله حاج سيد حسين آيت اللهي (ره) سخنراني کرد و با تشريح پيام مهم امام خميني (قدس سره) که همان روز به مناسبت شهادت استاد شهيد مطهري صادر شده بود؛ سخنراني بسيار مهم و جالبي درباره‌ مقام شهيد مطهري ايراد نمود.
 گويا امام خميني در رابطه با شهادت استاد مطهري نامهاي خطاب به آيت الله حق شناس جهرمي نوشته و ارسال کرده بودند؟
بله، فرداي روز برپايي مراسم ختم و مجلس ياد بود شهادت استاد مطهري در جهرم با امضاي آيت الله حق شناس و علماي ديگر به محضر حضرت آيت الله العظمي امام خميني (رض) مخابره شد که امام راحل با عبارت زير جواب فرمودند: «تلگراف تسليت جنابعالي و ساير طبقات اهالي محترم جهرم درمورد شهادت جانگداز مرحوم حجت الاسلام والمسلمين استاد مطهري قدس سره الشريف واصل گرديد. از اظهار تفقد آقايان محترم متشکرم وسلامت و توفيق همگان را ازخداي تعالي خواستارم.» اين پيام در 19 ارديبهشت سال 58، مخابره شد.
 از علاقه شما و علماي جهرم از جمله علاقه آيت الله حق شناس جهرمي(ره) به استاد شهيد مطهري (ره)بيشتر بگوييد.
بنده خودم در زمان حيات پربار آن شجره تنومند علم و فقاهت و آن مرد ميدان دار علم، شجاعت و بصيرت در سخنراني‌هايشان مکررا حضور پيدا کرده و اثار تازه چاپشان را مي‌گرفتم و مي‌خواندم و خدا را شکر در طول عمرم از زمان اشنايي بنده در دهه پنجاه تا امروز چه در دوران حيات و چه در دوران ممات و شهادتشان همه اثار استاد شهيد مطهري را مرور و در سر کلاسهاي درس دانشگاه و به‌ويژه به دانشجويان علوم و معارف اسلامي با بيان خاطرات و جملات ان استاد علامه به همگان گوشزد مي‌کنم که حتما آثار استاد مطهري را که حقيقتا بي‌عيب و نقص است بگيرند و بخوانند. چون فارس کانون مبارزات عليه شاه و برخوردار از علماي بزرگ و مجاهدان متقي مرتبط با شهيد مطهري و ديگرياران نهضت امام خميني بود علماي بزرگي همچون ايات عظام شهيد دستغيب، شهيد رباني شيرازي، محلاتي، حسيني ارسنجاني، آيت الهي، مصباحي، حق شناس،نجابت، ايماني، انجوي نژاد، حائري شيرازي،شب زنده دار جهرمي، پيشوا،حدائق، موسوي لاري و...با استاد شهيد مطهري و امام و ديگر ارکان انقلابي ارتباط مستقيم و نزديک داشتند.
 صحت دارد که استاد شهيد مطهري دو مرتبه  به عيادت يکي از علماي فارس رفتهاند؟
بله؛ اين مطلب کاملا درست است. فرزند بزرگ و وصي آيت اله حق شناس به برخي از معاريف شهر و بنده اعلام کردند، زماني که آيت الله حق شناس جهرمي در يکي از بيمارستان‌هاي تهران بستري بود، استاد مطهري دوبار به عيادت ايشان آمد که در هر دو مرتبه پس از عيادت، در حياط بيمارستان قريب يک ساعت از محضر پرفيض ايشان بهره گرفتم و استاد عاليقدرم حضرت آيت الله حاج شيخ حسين شب زنده دارجهرمي (ره) هم  نگاشته‌اند.
در مسافرتي که آقاي حق شناس به تهران سفر کرده بود چند شب در مسجدي که استاد شهيد مطهري (ره) منبر مي‌رفتند، شرکت کرده و صميميت خاصي بينشان پيدا شده بود و در قم از خود مرحوم آقاي مطهري شنيدم که فرمود: «در سفري که به شيراز براي سخنراني در دانشگاه داشتم، مصمم بودم که به جهرم براي ديدار آقاي حق شناس بروم ولي برنامه هاي اضافي سخنراني که پيش آمدمانع ازين ديدار شد. رحمت و رضوان الهي بر آن استادان و معلمان حقيقي و راستين باد.»