ترور پوتین؛ پای سرویس اطلاعاتی روسیه در میان است؟

آرمان امروز-رضا پورحسين: روز گذشته در خبري غيرقابل پيش بيني، کرملين اعلام کرد، در نتيجه اقدامات به موقع استفاده از سيستم‌ هاي جنگ الکترونيکي، دو پهپاد که سعي در حمله به کاخ کرملين را داشتند، خنثي شدند.
کرملين اعلام کرد اين حمله پهپادي با هدف ترور ولاديمير پوتين،‌ رئيس جمهوري روسيه بوده است اما هيچ تلفات و خساراتي در نتيجه اين حمله پهپادي و سقوط بقاياي اين پهپاد در محوطه کرملين گزارش نشده است.
کاخ رياست جمهوري روسيه همچنين اعلام کرد، روسيه اين حمله عليه کرملين را اقدام تروريستي برنامه ريزي شده مي‌داند.
به دنبال وقوع اين حادثه، سرگئي سوبيانين، شهردار مسکو چهارشنبه اعلام کرد که ممنوعيت استفاده از پهپادها در اين شهر از امروز اجرايي مي‌شود. او در تلگرام نوشت، تصميم گرفتيم تا ممنوعيت استفاده از پهپادها در شهر مسکو را که از امروز اجرايي مي‌شود، ارائه دهيم و موارد استثنا براي استفاده از پهپادها با تصميم مقامات است.


کرملين همچنين اعلام کرد، سه شنبه شب اوکراين تلاش کرد تا محل اقامت رياست جمهوري روسيه را هدف حمله پهپادي قرار دهد که در نتيجه اين اقدام تروريستي، پوتين آسيبي نديد. برنامه کاري پوتين تغييري نکرده و کمافي سابق ادامه دارد.
کرملين همچنين اعلام کرد، روسيه اين حق را براي خود محفوظ مي‌داند که اقدامي تلافي جويانه عليه تلاش‌هاي کي‌يف در حمله به کرملين انجام دهد.
در اين ميان با وجود اين که روسيه انگشت اتهام را به سوي دولت اوکراين نشانه رفته است اما برخي گمانه زني ها قابل تامل است.
علي بيگدلي، تحليلگر ارشد مسائل بين الملل در خصوص سوقصد عليه پوتين مي گويد: در اين رابطه چند نکته را بايد مورد توجه قرار داد. نخست اين که جنگ روسيه و اوکراين وارد دوران فرسايشي شده و عملا طرفين از جنگيدن خسته شده اند.
اوکراين به خوبي مي داند که هيچ دولت و کشوري در خاک روسيه به پيروزي نرسيده است و شانسي در اين خصوص ندارد و صرفا تلاش مي کند تا بخش هاي بيشتري از خاک خود را آغاز کند.
وي افزود: بايد توجه داشت که اين جنگ فرسايشي در وهله اول به ضرر روسيه است و اين متضرر شدن سبب شده تا حلقه هاي نارضايتي در خاک روسيه به وجود آيد. بر همين اساس روس ها زماني که اوکراين را متهم به انجام اين عمليات تروريستي مي کنند، بايد از اين سمت نيز به دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي خود نيز مشکوک باشند زيرا با توجه به بروز نارضايتي در روسيه، اين احتمال وجود دارد که دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي روسيه در اين عمليات دخالتي داشته باشند و به دنبال حذف پوتين باشند.
بيگدلي ادامه داد: اين امر پيشينه تاريخي نيز دارد. زماني که خروشچف در ميانه تنش استقرار موشک ها در کوبا عقب نشيني کرد و براي استراحت به سواحل درياي سياه رفته بود، از درون عليه او اقداماتي انجام شد و او را دستگير کردند. بر همين اساس ترور پوتين از داخل سيستم حکومت روسيه امري محال نيست و قابل پيش بيني است.
اين تحليلگر ارشد مسائل بين الملل خاطرنشان کرد: پوتين تا به امروز چندين مرتبه تيم حفاظتي خود را تغيير داده و اين نشان مي دهد که در داخل روسيه خبرهايي است و نگراني هايي در رابطه با ترور پوتين از درون سيستم حاکم وجود دارد. اين يک پيام براي پوتين است و مشخصا اگر چنين روندي ادامه پيدا کند، روسيه با سقوطي ديگر مواجه خواهد شد. امروز نارضايتي ها در داخل روسيه در حال افزايش است و همين مولفه است که احتمال دست داشتن روس ها در اين سوقصد را بيشتر مي کند.