فقط تذکر لسانی

آرمان امروز- گروه جامعه: بعد از برخوردهایی که به‌دلیل اجرای طرح عفاف و حجاب بین شهروندان اتفاق افتاد و چندین درگیری میان شهروندان به‌وقوع پیوست، روز گذشته وزیر کشور اعلام کرد: «آمران به معروف و ناهیان از منکر که وظیفه عمومی مردم است تذکر لسانی با احترام می دهند. به همین مقدار نیز کفایت می‌کند. باید با کمال احترام یاد آوری کنند، مابقی را ضابطین دنبال خواهند کرد.» اما شاید مهمترین بخش سخنان وزیر کشور در مورد نحوه برخورد با بدحجاب ها باشد که گفت: معنایی ندارد که عده ای تلاش کنند که یک امر قانونی و ارزشی را که برای صیانت از خانواده، تحکیم خانواده و صیانت از هویت بانوان ما حائز اهمیت است را کنار بزنند. افراد باید در رفتار و گفته های خود دقت کنند در غری اینصورت به عنوان مروج بی قانونی باید با آنها برخورد شود. این در حالی است که بعد ازآغاز فاز جدید اجرای طرح عفاف و حجاب نیروی انتظامی که شامل ضبط تصاویر بدحجاب ها توسط دوربین‌ها می‌شد، هر از چندگاهی شاهد انتشار اخباری از مواجهه فیزیکی افرادی که خود را آمر به معروف می‌دانند با بدحجابان هستیم.  برخوردهایی که گاها چنان بالا می‌گرفت که منجر به مجروح شدن یکی از طرف های دعوا می شد یا چنان سروصدایی در محافل و رسانه‌های جهانی می‌کرد که فقط هزینه بی‌‌تدبیری برخی را حاکمیت می‌داد؛ مانند پرتاب سطل ماست به سر مادر و دختر بدحجاب. اما از طرفی این برخوردها با حمایت‌هایی که از سوی مسئولان ستاد امر به معروف و برخی از چهره های سیاسی روبه‌رو می‌شد که حکایت از آن داشته و دارد که طرح عفاف و حجاب تنها محدود به دوربین‌ها و جریمه نخواهد بود و اندک اندک حتی ممکن است وارد فاز برخوردهای فیزیکی هم شود. این گمانه زمانی قوت می‌گیرد که نگاهی داشته باشیم به ورود برخی از سازمان‌های دیگر به اجرای طرح حجاب و عفاف. سازمان‌هایی که شاید مشهورترین آنها شهرداری تهران باشد. شهرداری که از پیش از عید رسما اعلام کرده بود که می‌خواهد طرح عفاف و حجاب را در مترو اجرایی کند با کشیدن پرده بین واگن‌های زنان و مردان فاز جدید این طرح را آغاز کرد و درنهایت شهردار تهران با تاکید براینکه شهرداری از مبارزه با بدحجابی کوتاه نخواهد آمد رسما اعلام نمود که از ارائه خدمات به زنان بدحجاب در مراکز خدماتی شهرداری معذور است. عاملی که می‌تواند باعث تشدید درگیری‌های جدید بین شهروندان در مراکز عمومی شود.    
با این حال دیروز احمد وحیدی وزیر کشوردر حاشیه جلسه هیات دولت، در پاسخ به پرسشی پیرامون عفاف و حجاب، گفت: «همه مسئولانی که در حوزه حجاب دست اندرکار هستند موضوع را دنبال می کنند.
مردم ما مطالبات زیادی در این حوزه دارند. مسئله حجاب امروز در جامعه مطرح است. قبلا هم اشاره شده و الان هم باید تاکید کنم که عمده و قاطبه بانوان ما خودشان را در زمینه حجاب متعهد دانسته و هم به عنوان یک ارزش اسلامی و هم به عنوان یک ارزش عرفی و یک قانون حجاب را رعایت می کنند.»