‌قرار تازه در امریکای لاتین

چند ماه پیش و در کوران حوادث پاییز ۱۴۰۰، برخی عناصر فراری لانه کرده در کشور‌های استکباری که در توهم براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، کارناول شادی در خیابان‌های برلین، لندن و واشینگتن راه می‌انداختند و برای آینده نظام سیاسی ایران پس از براندازی، تقسیم قدرت می‌کردند، یکی از خبرسازی‌های پرتکرار و مشترک آن‌ها این بود که سران جمهوری اسلامی، چمدان‌های خود را بسته‌اند، هواپیما‌های مقامات در فرودگاه مهرآباد روشن است و در تدارک پناهندگی در یکی از کشور‌های امریکای لاتین هستند. حتی برخی توهم را به جایی رساندند که ادعا کردند فلان مسئول جمهوری اسلامی در بهمان کشور، جزیره خریده و دیگری، محل اقامت مسئولان فراری جمهوری اسلامی ایران را آدرس می‌داد!
به موازات سیاست مدارا، اما دولت جمهوری اسلامی ایران، سرگرم تمشیت و تدبیر امور در سیاست خارجی بود که ثمرات آن یکی پس از دیگری در حال نمایان شدن است؛ سیاستی که می‌کوشد بدون باج دادن به قدرت‌های زورگو و بدون پیوند زدن مصالح کشور به نگاه خارج و بیگانه، منافع ملی و مردمی را بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت دنبال کند؛ سیاستی که نمود و ظهور آن در نگاه به شرق، نزدیکی با کشور‌های دوست و همسایه و بلکه دولت‌های مستقل از سیاست‌های استکباری امریکا دیده می‌شود.
رئیس‌جمهور، دیروز عازم سه کشور امریکای لاتین شد. نه برای «فرار» به این کشور‌ها که برای «قرار» تحکیم مناسبات سیاسی و اقتصادی تا برای مشتی متوهم بی خبر از فضای حاکم بر جمهوری اسلامی، این واقعیت روشن شود که مناسبات بین دولت‌ها نه در میتینگ‌های مضحک و نمایش‌های خیابانی آن‌ها که در فضای عقلانیت سیاسی بین دولت‌ها رقم می‌خورد. چنانکه فلان رئیس دولت اروپایی که تا چندی پیش در تصور باطل و متأثر از مشورت‌های غلط برخی متوهمان فراری، حاضر به حمایت و گرفتن عکس یادگاری با ضدانقلابیون فراری می‌شد، اکنون که فهمیده از درک واقعیت‌های ایران عاجز بوده، در مقام جبران، پیشدستی کرده و با رئیس‌جمهور ایران درباره آینده مناسبات جهانی و منطقه مشورت یک و نیم ساعته می‌کند؛ موضوعی که با عصبانیت برخی ضد انقلاب آن سوی مرز‌ها مواجه شد و او را «ابلیس پاریس» خطاب کردند.
قرار رئیسی در کاراکاس


دیروز رئیسی به امریکای لاتین رفت تا علاوه بر اینکه مهر پایانی بر همه توهمات جیره‌خواران استکبار بزند، نشان دهد برای پیگیری منافع کشور حد و مرزی نمی‌شناسد، ولو اینکه آن مرزها، هزاران کیلومتر دورتر و در منطقه‌ای که زمانی حیاط خلوت امریکا خوانده می‌شد، باشد. رئیس‌جمهور در تداوم گسترش روابط با کشور‌های مستقل، سفر پنج روزه خود به سه کشور امریکای لاتین را از کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، آغاز کرد؛ منطقه‌ای که بر خلاف تصور دیگر حیاط خلوت امریکا نیست و دولت و ملت‌های این منطقه طی سال‌های گذشته با اتخاذ سیاست‌های استقلال طلبانه کوشیده‌اند، از زیر سایه امپریالیسم امریکا خارج شوند.
با وجود نزدیکی سیاسی ایران با کشور‌های بولیواری امریکای جنوبی در سال‌های گذشته، گزارش‌های گمرک حاکی از روابط بسیار محدود تجاری ایران با آن‌ها است که در برخی سال‌ها به صفر میل کرده است. هرچند حضور ایران در منطقه امریکای لاتین با هدف تقویت جبهه کشور‌های مخالف سیاست‌های استعماری امریکا، بسترسازی برای ایجاد یک نظم نوین جهانی، بسط هژمونی انقلاب اسلامی و توسعه کارت‌های سیاسی و دیپلماتیک ایران در مواجهه با استکبار، یک رویکرد کلان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که انگیزه‌های سیاسی و امنیتی آن بر کسب منافع اقتصادی تفوق دارد؛ اما همین همگرایی در سیاست خارجی ظرفیتی بالا برای توسعه روابط اقتصادی فراهم کرده است. سفر پیش روی رئیسی به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا را باید در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای کاهش فشار تحریمی از طریق توسعه تجارت با کشور‌های «جنوب جهانی»‌تحلیل کرد که در یک سال گذشته به تسریع در امضای موافقت‌نامه‌های بلندمدت با این کشور‌ها و حذف موانع تجاری منجر شده است.
ارتباط راهبردی با ۳ کشور امریکای لاتین
رئیسی صبح دیروز پیش از عزیمت به ونزوئلا، به منظور دیدار از سه کشور منطقه امریکای لاتین، ارتباط بین ایران و کشور‌های مستقل در امریکای لاتین را ارتباطی راهبردی توصیف و تصریح کرد: موضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، ایستادگی در مقابل نظام سلطه و مقابله با یکجانبه‌گرایی است. وی با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی رؤسای جمهور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام می‌شود، گفت: امروز عمده کشور‌های منطقه امریکای لاتین کشور‌هایی هستند که می‌خواهند مستقل زندگی کنند و روحیه آزادیخواهی، استقلال‌طلبی و مقاومت در مقابل نظام سلطه وجه مشترک کشور‌هایی است که در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران ارتباط خوبی دارند. رئیس‌جمهور ارتباط بین ایران و کشور‌های مستقل در امریکای لاتین را ارتباطی راهبردی توصیف و تصریح کرد: موضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، ایستادگی در مقابل نظام سلطه و مقابله با یکجانبه‌گرایی است. رئیسی با بیان اینکه در سال‌های گذشته همواره روابط خوبی میان ما با این کشور‌ها برقرار بوده است، افزود: ایران علاوه بر روابط دوستانه سیاسی، اقتصادی و تجاری با ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، در عرصه انرژی نیز با این کشور‌ها همکاری‌های خوبی داشته و در دو سال گذشته تعاملات فیمابین در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، علمی و فناوری و پزشکی و درمانی نیز به شکل مطلوبی توسعه یافته است. رئیس‌جمهور صدور خدمات فنی و مهندسی را نیز از دیگر زمینه‌های همکاری میان ایران و این سه کشور برشمرد و اظهار داشت: این کشور‌ها و البته کشور‌های همسایه و دیگر کشور‌های دوست و همسو با ایران همواره نسبت به بهره‌گیری از توانمندی‌های ایران در زمینه فنی و مهندسی اظهار علاقه‌مندی، تمایل و رضایت کرده‌اند. رئیسی با بیان اینکه کشور‌های منطقه امریکا از ظرفیت‌های متنوع و متعددی برخوردارند، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران نیز به برکت انقلاب اسلامی و به برکت مردم، ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که تبادل آن‌ها می‌تواند در گسترش و تقویت روابط و همکاری‌ها با کشور‌های منطقه امریکای لاتین و دیگر کشور‌های همسایه، دوست و همسو موثر باشد و تعاملات بین‌المللی میان این کشور‌ها را نیز تقویت کند. رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که با توجه به رویکرد تقویت روابط با کشور‌های همسایه، دوست و همسو در دولت سیزدهم، رایزنی‌ها و امضای تفاهم‌نامه‌ها در این سفرها، نقطه عطف و گام مؤثری در جهت ارتقای سطح روابط با این سه کشور منطقه امریکای لاتین باشد.
انتظار می‌رود، سفر رئیس‌جمهور به امریکای لاتین در کنار دستاورد‌های سیاسی و همگرایی منطقه‌ای برای مقابله با یکجانبه‌گرایی، آغاز فصل جدیدی از مناسبات اقتصادی و تجاری با این کشور باشد که باید به زودی منتظر آثار و نتایج اقتصادی آن در روابط دوجانبه و چندجانبه اقتصادی با این کشور‌ها باشیم.