«مهرواره» دوم جایگاه بانوان را در هیئت بررسی می‌کند

دومین دوره مهرواره هوای نو با شعار «در هوای نو هیئت نفسی تازه کنیم» در حال برگزاری است. مسئولان این رویداد به دنبال تقویت نقش هیئت در جامعه و وسیع‌تر کردن ارتباطات جامعه با هیئت‌ها هستند. آن‌ها می‌گویند مهرواره هوای نو با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده درصدد است این اتفاق را به کمک اصحاب هیئت رقم بزند و به سمتی حرکت کند که هیئت‌ها آغوش‌شان را برای مردم باز کنند و برای تمام مردم ایران برنامه داشته باشند. «جوان» در گفتگو با وحید ملتجی، دبیر این دوره از مهرواره هوای نو به ابعاد، اهداف و شرایط شرکت‌کنندگان در این مهرواره پرداخته‌است.

امسال قرار است دومین دوره مهرواره هوای نو برگزار شود. در مورد تفاوت‌ها و خصوصیات این دوره از مهرواره نسبت به دوره قبل توضیح بدهید.
مهرواره هوای نو تفاوتی با دوره اول ندارد. اساساً نباید تفاوتی داشته باشد، چون ادامه یک مسیر است که ان‌شاءالله این نهال را به یک درخت تنومند تبدیل کند. به طور طبیعی سال به سال شاخ و برگ‌های تازه‌ای به آن اضافه می‌شود. این مهرواره بزرگ‌ترین رویداد بین هیئت‌ها و تشکل‌های دینی سراسر کشور محسوب می‌شود. دومین دوره مهرواره هوای نو چند ویژگی دارد که یکی از آن‌ها پرداختن به بحث بانوان به شکل بسیار پررنگ‌تر از گذشته است و به نوعی تعریف مسئله نسبت بانوان با هیئت است، چون قشر اثر گذاری در هیئت‌ها هستند، اما متأسفانه کمتر به نقش آن‌ها در طراحی و مدیریت هیئت توجه می‌شود. بانوان به لحاظ کمی حضور بسیار پررنگی در هیئت دارند و به لحاظ کیفی نیز این حضور و ظرفیتی که در مسائل مختلفی از جمله بحث تربیت نسل آینده بچه هیئتی‌ها دارند، دیده نمی‌شود. امسال برای اولین‌بار بحث منبری‌های خانم در این مهرواره مورد توجه قرار گرفته و درخواست کردیم که این قشر مهم و اثر‌گذار جامعه ثبت‌نام و در این رویداد مهم شرکت کنند. اهداف اصلی این مهرواره چه محور‌هایی را تشکیل می‌دهد؟


این مهرواره دو هدف اصلی و اساسی دارد که هدف اولش کمک به عموم هیئت‌هاست تا آن‌ها بتوانند در یک افق متعالی به مسئله دین و فرهنگ نگاه بکنند و همه مردم ایران را مخاطب خودشان بدانند. هدف دوم هم این است که این نگاهی را که رسانه‌ها نسبت به هیئت‌ها و تشکل‌های دینی ایجاد کرده‌اند و اتفاقاً یک نگاه کامل و دقیقی هم نیست، ایرادات و مشکلاتش را برطرف کنیم. مثلاً عموماً همه تصورشان از هیئت و جلسات دینی این است که صرفاً مختص به ایام ماه محرم و عزاداری است. برای اینکه به این دو هدف برسیم، مدل کار بر این بوده که در قالب یک مهرواره و با طراحی‌هایی که داریم به آن برسیم و آن به این معنی است که با یک نگاه پر مهر و عطوفت همه فعالیت‌ها و افراد فعال در حوزه هیئت‌ها دیده شوند و کمک کنیم بهترین‌ها و سرآمدان این عرصه را برجسته کرده و به همه مردم معرفی کنیم و با ارائه کار‌های خوب و رو به جلو و آینده‌نگر بشود به سمت تعالی و افق‌های رو به جلو گام برداشت، نه صرفاً با بیانیه دادن و شعار دادن و سخنرانی و چند تا کلاس آموزشی که همین‌ها هم در جایگاه خودشان لازم هستند و در یک کارزار پرنشاط به این مهم دست پیدا کنیم؛ این‌ها کلیتی از فلسفه اصلی تشکیل مهرواره هوای نو است. علت استفاده از عبارت «هوای نو» در این مهرواره چیست؟
کلمه هوای نو هم به همین دلیل انتخاب شده، چون ما اعتقادمان این است که هیئت یک نهاد فرهنگی اجتماعی است و هر هیئتی مثل درختان فواید زیادی دارند و مهم‌ترین آن این است که همانطور که یک درخت هوا را پاکیزه و تمیز می‌کند هیئت هم فضا‌های فرهنگی جامعه را تصفیه و پاکیزه می‌کند. طبیعتاً این مهرواره دارای بخش‌های متنوعی است، لطفاً در مورد این بخش‌ها توضیحاتی بدهید.
امسال و در دومین دوره این مهرواره چهار بخش داریم که هر بخش متشکل از چند محور و هر کدام از محور‌ها هم مشتمل بر رشته‌های متنوعی است. در مجموع ۴۱ رشته در چهار بخش اصلی وجود دارند که بخش ارکان هیئت متشکل از سخنرانی، مداحی، مدیریت هیئت و شعر و شاعران است بخش دیگر تولیدات و محصولات هیئت است و مؤسساتی که برای هیئت‌ها محصولاتی را تولید می‌کنند و بخش نهاد هیئت هست که کارکرد‌های اصلی هیئت در آن قرار می‌گیرد و بخش فرا هیئت که به بحث مؤسسات و افراد پشتیبانی‌کننده از هیئت‌ها می‌پردازد. چه کسانی می‌توانند در این مهرواره شرکت کنند؟
همه اصحاب هیئت‌ها مجاز به حضور و شرکت در این مهرواره هستند. اگر دقیق‌تر بخواهم بگویم همه هیئت‌های سراسر کشور که هرکدام کاری در این رابطه با این ۴۱ رشته انجام داده‌اند، بروند و در سامانه مهرواره هوای نو آن‌ها را ثبت کنند یا اگر کار خاص و اثرگذاری بوده می‌توانند بروند و ضمن ثبت‌نام هیئت‌شان در سامانه شرحی از فعالیت یا کاری را که انجام داده‌اند هم درج کنند. دیگر اینکه مؤسسات یا نهاد‌هایی که در حال انجام و ارائه خدماتی به هیئت‌ها هستند می‌توانند شرکت کنند و همچنین همه افراد شامل مداحان، منبری‌ها، شاعران و مسئولان هیئت می‌توانند در این مهرواره شرکت کنند.
اساس هوای نو حرفش این است که ما در افق گام دوم انقلاب اسلامی در سال ۱۴۴۰ بررسی کنیم که هیئت در کجا قرار دارد؟ اصلاً حرف ما این است که هیئت یکی از موتور‌های پیشران انقلاب اسلامی و کشور در چله دوم انقلاب یا همان گام دوم انقلاب است. منتها، چون کار فرهنگی باید گام به گام باشد، باید ضمن بررسی گذشته ناظر به آینده برنامه‌ها و طراحی‌هایی داشته‌باشیم. اصلاً رشته‌هایی که در این مهرواره جانمایی شده‌اند در همین راستا تعریف می‌شوند، مثلاً ما یک رشته‌ای تحت عنوان ساختار و اسناد بالادستی داریم که بر مبنای آن می‌خواهیم بررسی کنیم که اسناد بالادستی در هیئت تراز گام دوم انقلاب اسلامی چه جایگاهی خواهد داشت. ما با هیئت و رشته‌های این مهرواره به صورت شعاری برخورد نکردیم.