مبنای مذاکرات همان برجام است نه توافق موقت

  «توافق موقت»، اصطلاحی است که چند صباحی است به پشتوانه رسانه‌های غربی و صهیونیستی، به موضوع احیای برجام گره خورده است. در روز‌های گذشته به دنبال تحولاتی همچون تبادل زندانیان، آزادی دارایی‌های مسدود شده ایران و به تبع آن بالا گرفتن زمزمه‌هایی درباره احیای برجام تحرکات در این راستا شدت گرفته است. پشتوانه چنین موجی، ادعا‌هایی مربوط به مذاکرات محرمانه ایران و امریکاست. به تازگی روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی با مطرح کردن گفتگو‌هایی محرمانه میان تهران و واشنگتن، احتمال دستیابی به توافقی محدود میان طرفین را مطرح کرد و حتی پا را فراتر گذاشت و به محتوای این توافق فرضی هم اشاره کرد. طبق آنچه هاآرتص نوشته بود، ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم را در ازای آزاد شدن حدود ۲۰میلیارد دلار از پول مسدود شده خود در عراق، کره‌جنوبی و سهم آن از برداشت از صندوق بین‌المللی پول کاهش خواهد داد. این موضوع در جلسه هفتگی ناصر کنعانی با خبرنگاران داخلی و خارجی مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت و حاضران تلاش کردند با پرداختن از زوایای مختلف به این موضوع، از چند و، چون آن مطلع شوند. بنابر گزارش خبرنگار «جوان»، کنعانی در آغاز جلسه پرسش و پاسخ، یک بار دیگر یادآور شد که تهران نه تنها هرگز میز مذاکره را ترک نکرده بلکه برای مذاکراتی با هدف دستیابی به نتیجه از خود جدیت نشان داده است. این دیپلمات ایرانی درباره سیاست دولت سیزدهم درباره برجام تأکید کرد: «برجام همه موضوع سیاست خارجی ما نیست، بلکه تنها یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی است. در ارتباط با توافق بار‌ها به صورت صریح اعلام شد که در هرگونه توافقی علاوه بر منویات محکم، مستدل و منطقی مقام معظم رهبری، همچنین منافع ملی و قانون اقدام راهبردی مجلس به منظور تأمین منافع حداکثری کشور و عدم عدول از خطوط قرمز مورد توجه جدی ما و تیم مذاکره‌کننده است و بر همین اساس کار را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهیم داد.»
چارچوب جدیدی وجود ندارد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه به پرسش خبرنگار دیگری پاسخ داد: «مبنای مذاکرات رفع تحریم همان توافق برجام است و در این ارتباط چارچوب جدیدی نداریم. خبر‌های مطرح شده از جمله توافق موقت را گمانه‌زنی رسانه‌ای می‌دانیم یا اخباری که برخی طرف‌ها با انگیزه‌های خاص سیاسی با هدف بر هم زدن روند جاری مذاکرات ترویج می‌دهند. مذاکره برای توافق موقت یا ترتیبات جدیدی که جایگزین برجام باشد را تأیید نمی‌کنیم.» او همچنین درباره مذاکرات علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه و طرف امریکایی در عمان با اعلام اینکه این مذاکرات مخفیانه انجام نشده است، گفت: «از طریق واسطه‌ها گفتگو‌های غیرمستقیم انجام می‌دهیم. با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم از مساعی جمیله سلطنت عمان و مقام‌های ارشد این کشور که چندین هفته قبل مطرح شده بود استقبال کردیم و در این چارچوب تبادل پیام‌هایی از طریق عمان داشتیم و تبادل پیام‌ها ادامه دارد. ایران از همه امکانات برای تأمین منافع مردم استفاده می‌کند. از ابتکارات عمان استقبال و از ظرفیت عمان به عنوان کشور دوست استفاده کردیم.» یکی دیگر از خبرنگاران در پایان جلسه دیروز به طور خاص با اشاره به اینکه از دید غرب، برجام یک توافق منسوخ شده است، درباره موضع ایران از تعبیر «برجام نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» استفاده کرد و یک بار دیگر با اشاره به چارچوبی که ایران مدنظر دارد متشکل از منویات مقام معظم رهبری، منافع ملی و قانون اقدام راهبردی، موضع دقیق کنعانی درباره احیای برجام را جویا شد. سخنگوی وزارت خارجه گفت: «ما هم به دنبال همان برجام هستیم و هم بر مبنای اصول سه‌گانه‌ای که شما برشمردید، یعنی چیز جدیدی در مذاکره با طرف مقابل نیست. مذاکراتی که در حال انجام است در چارچوب برجام سال ۲۰۱۵ میلادی است.»
تحلیل شخصی، خبر نیست
پیش‌تر محمد مرندی، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل به آنچه محور چالشی جلسه ۲۲ خرداد ناصر کنعانی با خبرنگاران بود، از جایگاه خود پاسخ داده بود. روز یک‌شنبه، علی واعظ، مدیر پروژه ایران گروه بین‌المللی بحران در یک رشته توئیت درباره مطالب منتشر شده در خصوص توافق موقت بین ایران و امریکا نوشت: «به تازگی انتشار اخبار در مورد «توافق با ایران» یک سرگردانی در افکار عمومی ایجاد کرده. اما حقیقت ماجرا چیست؟ به صورت کلی در سه حوزه تحولاتی در جریان است؛ گفتگو‌های هسته‌ای- امنیتی، زندانیان دوتابعیتی و پرونده‌های پادمانی.» مرندی با تأکید بر اینکه هیچ گفت‌وگوی محرمانه‌ای میان ایران و امریکا وجود ندارد و مذاکرات میان دو کشور به شکل غیرمستقیم و از طریق طرف سوم مانند عمان یا سازمان ملل صورت می‌گیرد، تأکید کرد: «تمامی ارتباطات میان ایران و امریکا به موضوع تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده از سوی امریکا مربوط می‌شود.» مرندی در صفحه توئیترش هم با رد این پست توئیتری علی واعظ نوشت: «از این رشته توئیت مشخص می‌شود که نویسنده نسبت به موضوع بی‌اطلاع است. همچنین می‌شود نتیجه گرفت که ایشان دیگر عضو تیم امریکا نیستند. تحلیل‌های شخصی را نباید به عنوان خبر ارائه کرد.»