حزب‌الله: اسرائیل حماقت کند وارد الجلیل می‌شویم

  پس از ۱۷ سال آرامش نسبی در جنوب لبنان، این منطقه این روز‌ها آبستن حوادثی است که می‌تواند دور جدیدی از درگیری را بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل کلید بزند. اهالی روستا‌های «کفرشوبا»، «العرقوب» و دیگر روستا‌های مرزی جنوب لبنان روز دو شنبه در اعتراض به تحرکات صهیونیست‌ها و مسطح‌سازی و تخریب اراضی منطقه تپه‌های کفرشوبا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، معترضان لبنانی برای جلوگیری از عملیات تخریب به تانک «مرکاوا» مستقر در منطقه کفرشوبا نزدیک شدند و نظامیان صهیونیست بدون هیچ‌گونه هشداری اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور به سمت آن‌ها کردند. به دنبال بالا گرفتن درگیری میان معترضان لبنانی و نظامیان صهیونیست، نیرو‌های ارتش لبنان در منطقه مستقر شده و صهیونیست‌ها نیز ناگزیر به متوقف کردن عملیات خود شدند. رادیو ارتش صهیونیستی در این باره گزارش داد، ساکنان «کفرشوبا» در جنوب لبنان سیم‌های خاردار نصب شده در مناطق اشغالی این کشور را تخریب کردند و با نظامیان این رژیم درگیر شدند.
مرز‌های جنوبی لبنان از روز جمعه پس از یورش بولدوزر‌های ارتش اسرائیل به تپه‌های «کفرشوبا» و انجام عملیات حفاری دچار تنش شده است. جمعی از جوانان لبنانی ساکن منطقه ارتفاعات اشغالی کفرشوبا در اعتراض به این اقدام غیرقانونی صهیونیست‌ها سیم‌خاردار‌هایی را که رژیم اشغالگر در این منطقه قرار داده، برداشته و تونلی را که در منطقه کنده شده، پر کردند. ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه نیز هنگام نصب این سیم خاردار‌ها با اعتراض گروهی از لبنانی‌های ساکن مناطق مرزی جنوب لبنان مواجه شد. معترضان لبنانی می‌گویند که نظامیان صهیونیست در اقدامی غیرقانونی، این سیم خاردار‌ها را اندکی در داخل خط آبی نصب کرده‌اند. علاوه بر مردم، مقامات بیروت هم نسبت به ماجراجویی صهیونیست‌ها هشدار داده‌اند. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان در واکنش به تنش‌های اخیر میان نظامیان اسرائیل و جوانان لبنانی در منطقه مرزی «کفرشوبا»، خواستار ورود سازمان ملل به این مسئله و جلوگیری آن از نقض حاکمیت لبنان توسط رژیم اشغالگر شد. به گزارش پایگاه خبری العهد، میقاتی تأکید کرد: «لبنان به مفاد قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل و هماهنگی میان ارتش و نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) برای حفظ ثبات در جنوب و در امتداد مرز‌ها پایبند است.»
این درحالی است که نیرو‌های یونیفل مدعی هستند که این منطقه مرزی مورد مناقشه تحت کنترل اسرائیل قرار دارد، ولی لبنانی‌ها آن را رد می‌کنند و به همین خاطر ارتش لبنان در روز‌های اخیر برای مقابله با تحرکات صهیونیست‌ها به حالت آماده‌باش درآمده است. به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها سعی دارند مزارع شبعا را به طور کامل به اشغال خود درآورده و همانند جولان اشغالی در سوریه، تحت کنترل خود بگیرند، اما واقعیت این است که حزب‌الله اجازه این کار را نخواهد داد. حزب‌الله در ماجرای بحران میدان گازی کاریش در دریای مدیترانه، هشدار داد که اگر لبنان نتواند حقوق خود را در این پروژه مشترک تأمین کند، اجازه نخواهد اسرائیل هم از این منابع بهره‌برداری کند و در نهایت به خاطر هشدار‌های مکرر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بود که تل‌آویو از مواضع خود عقب‌نشینی کرد.
هشدار تند حزب‌الله


حزب‌الله که احتمال وقوع درگیری با دشمن صهیونیستی را دور از ذهن نمی‌داند، هر روز به مقامات تل‌آویو هشدار می‌دهد که قبل از هرگونه اقدامی همه جوانب آن را بسنجند. سید هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به رزمایش اخیر یگان ویژه رضوان در سالروز پیروزی مقاومت، بر این موضوع تأکید کرد که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بار‌ها گفته بود که «در صورت ارتکاب هرگونه اشتباه محاسباتی از سوی اسرائیل موشک‌های ما به تل‌آویو می‌رسد و یگان رضوان وارد الجلیل می‌شود.» پیامِ واضح و شفاف رزمایش این بود: «درباره هرچه تا به حال سخن گفتیم، چه یگان رضوان و ورود به الجلیل باشد چه رویارویی بزرگ و سرنوشت‌ساز، فرقی نمی‌کند؛ ما همواره آماده‌ایم. این پیام، پیامی جدی و بالفعل است، نه حرف و سخن خالی.» صفی‌الدین تأکید کرد: «به آن‌ها دیواری را نشان دادیم که با دست‌شان ساخته‌اند و تنها پشت آن می‌جنگند، به آن‌ها گفتیم که این دیوار نابود خواهد شد و بی‌شک، به این دره و تپه‌ها خواهیم رسید. این‌ها مناطق و سرزمین‌های فلسطینی است که باید به فلسطینی‌ها بازگردانده شود. جدیت این پیام برای همه آشکار شد.» به گفته صفی‌الدین، حزب‌الله به این جهت شکل گرفت تا اسرائیل را نابود کند. او معتقد است تا زمانی که اسرائیل باشد، حزب‌الله نیز هر روز قوی‌تر از دیروز خواهد شد و این مسیر ادامه دارد تا لحظه موعود که زمان نابودی اسرائیل و بیرون کردن آن از منطقه فرا برسد.
حزب‌الله در دو جنگ علیه رژیم صهیونیستی پیروز شده است و با اینکه گفته تمایلی برای درگیری با اشغالگران ندارد، اما از تمامیت ارضی لبنان دفاع خواهد کرد. حزب‌الله کنونی با جنبش دو دهه پیش خیلی متفاوت است و دستاورد‌های زیادی در عرصه موشکی و پهپادی داشته که کابوس تل‌آویونشینان شده است. اخیراً هم چشمه‌ای از توانایی‌های نظامی را در رزمایش خود به نمایش گذاشت که صهیونیست‌ها نسبت به آن ابراز نگرانی کردند. مقامات تل‌آویو بار‌ها گفته‌اند که در صورت وقوع درگیری با حزب‌الله روزانه ۲ هزار موشک از لبنان به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک خواهد شد و به همین خاطر از تقابل با آن هراس دارند و رزمایش ارتش اسرائیل در جبهه شمالی که در حال اجراست، برای افزایش توانایی نیرو‌ها در برابر حزب‌الله است. رهبران حزب‌الله هشدار داده‌اند که در صورت وقوع درگیری‌های جدید در منطقه، ابعاد آن گسترده‌تر خواهد بود و به مرز‌های فلسطین محدود نخواهد شد و به نوعی همکاری مشترکی بین گروه‌های مقاومت شکل گرفته است که می‌تواند چندین جبهه را در مقابل اسرائیل بگشاید و این چیزی است که نتانیاهو و دوستانش از آن وحشت دارند. نمای نزدیک
الجلیل کجاست؟
منطقه «الجلیل» که نیرو‌های حزب‌الله روی آن متمرکز هستند، سرزمینی در شمال سرزمین‌های اشغالی است و در قسمت عمده‌ای از استان شمال و استان حیفا واقع شده است و مناطق الجلیل بالا و الجلیل پایین را در بر می‌گیرد. اهمیت این منطقه بیشتر به این خاطر است که به بلندی‌های جولان در سوریه مشرف است و در صورت تصرف آن به دست مقاومت، جولان اشغالی هم در محاصره قرار خواهد گرفت و بیرون راندن اشغالگران از این منطقه پس از ۵۶ سال تسهیل خواهد شد.