استقلال محله بروبیای مدیران نالایق

حال و روز یکی از دو قطب فوتبال ایران آنقدر نزار است که سطح انتظارات هوادارانش از کسب عنوان قهرمانی به انتخاب هرچه سریع‌تر مدیرعامل و به خدمت گرفتن چند بازیکن به درد بخور برای فصل پیش‌رو تنزل پیدا کرده است. هرچند سرپرست مستعفی و حتی مدیران قبل از او در بروز این بحران نقش داشته‌اند، اما سهم اصلی گردن وزارت ورزش و وزیر ورزشی است که حکم مدیریت افرادی نالایق را امضا و با احساسات خیل عظیم هواداران یک تیم بازی می‌کنند.
استقلال اوضاعی کاملاً بحرانی را پشت سر می‌گذارد و تیم‌های رقیب مشغول گرفتن بازیکن هستند. حجت کریمی بعد از اجرای شو‌های مختلف و سرکار گذاشتن همه با یک استعفا از خودش سلب مسئولیت کرد و آتش انداخت به اردوگاه آبی‌ها. در واقع همه حواشی این چند وقت اخیر تماماً متوجه سرپرست مستعفی بود و او یک‌تنه مسئولیت حاشیه‌سازی فوتبال ایران را به دوش کشید. از اول هم مشخص بود کسی مثل کریمی برای عهده‌دار شدن مسئولیت استقلال کوچک است و از ابتدا نباید این وظیفه به او سپرده می‌شد، به همین‌خاطر است که وزارت ورزش به عنوان متولی سرخابی‌ها متهم اول بحران آبی‌هاست. هواداران هم این واقعیت را می‌دانند و به امید تغییر اوضاع مقابل ساختمان وزارتخانه تجمع می‌کنند.
وقتی طی پنج سال، استقلال هشت مدیر مختلف به خود دیده باید هم در وضعیت بحرانی قرار داشته باشد. این نابسامانی کار را به جایی رسانده که آبی‌ها در بلاتکلیفی محض به سر می‌برند. یک ماه دیگر لیگ آغاز می‌شود و این تیم هنوز تکلیف بازیکنان اصلی‌اش را مشخص نکرده است. وزارت ورزش مالک سرخابی‌ها و تصمیم‌گیرنده نهایی در خصوص تعیین مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره است. همین وزارت، اما در قبال انتخاب مدیران نالایق به هیچ‌کس پاسخگو نیست!
مگر نه اینکه حجت کریمی با امضای حمید سجادی روی کار آمد و سه ماه با حکم سرپرستی به کارش ادامه داد، پس چرا حمید سجادی نسبت به سوءمدیریت فرد منتخبش واکنشی نشان نمی‌دهد؟! سرپرست پرحاشیه در بیانیه استعفایش پرداخت مطالبات سنگین شاکیان خارجی را به اسم خودش تمام کرده است، درحالی‌که همه می‌دانند طلب استراماچونی و سایرین با کمک دولت، وزارت ورزش و گرفتن وام‌های سنگین بانکی پرداخت شد و نتیجه‌ای هم نداشت جز حذف از آسیا.
تا کی باید هواداران نگران تصمیمات اشتباه وزارت باشند؛ قرار بود سرخابی‌ها خصوصی شوند تا مشکلات‌شان کاهش یابد، ولی درست در شرایطی که آقایان ادعای واگذاری این دو تیم را دارند، سرخابی‌ها به شدت درگیری حواشی و قرارداد‌های پرابهام هستند. بی‌ثباتی مدیریتی امان استقلال را بریده است. در پنج سال گذشته این تیم با چالش‌های بزرگ ناشی از سوءمدیریت دست به گریبان بوده و همین حالا نیز یک بازیکن خارجی تهدید به فسخ یک‌طرفه قرارداد و شکایت به فیفا کرده است. استعفای مدیرعامل یا سرپرست یک طرف و انتخاب نفر جایگزین طرف دیگر. از کجا معلوم جانشین حجت کریمی عملکردی بهتر از او داشته باشد؟ آیا مدیر جدید اگر عملکردش ضعیف باشد و با یک استعفا زحمت را کم کند و وزارت ورزش مسئولیت کار‌های او را برعهده خواهد گرفت؟ علاوه بر این جواد نکونام انتخاب پرسروصدای کریمی بود، از کجا معلوم مدیر جدید او را قبول داشته باشد؟ حواشی پس از استعفای فتح‌الله‌زاده و درگیری حجت کریمی با ساپینتو، سرمربی پیشین را همه به یاد دارند. اینکه استقلال در یکی از بی‌ثبات‌ترین برهه‌های خود به سر می‌برد مستقیماً به وزارت و تصمیم این وزارتخانه در انتخاب افراد غلط مرتبط است. عملکرد نفرات انتخاب شده نشان می‌دهد استقلال به محله بروبیای مدیران بدون صلاحیت مدیریت تبدیل شده است و در این بین بودجه دولتی نیز حیف و میل می‌شود. اگر انتخاب‌ها درست بود قهرمان فصل گذشته لیگ خیلی راحت فرصت حضور در لیگ قهرمانان را از دست نمی‌داد و انگشت‌نمای حریفان آسیایی نمی‌شد.