«بمب‌های خوشه‌ای» امریکا برای تغییر موازنه جنگ اوکراین

  برخی کشور‌ها سعی دارند با میانجیگری بین روسیه و اوکراین، به درگیری‌ها پایان داده و مذاکرات صلح را از سر بگیرند، اما دولتمردان امریکا تمایلی برای خاموش کردن این جنگ ندارند. پس از ارسال انواع موشک‌ها و تانک‌ها و هزاران تن سلاح دیگر، امریکا به سلاح‌های جدیدی متوسل شده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان تأیید کرد که واشنگتن در ادامه ارسال مداوم تسلیحات نظامی به کی‌یف تصمیم گرفته ارتش اوکراین را با بمب‌های خوشه‌ای تجهیز کند. بایدن مدعی شد که این تصمیم سخت برای دولت امریکا بوده، اما او و کابینه‌اش در نهایت پس از مشورت با متحدان و همکاران در کنگره این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند، زیرا مهمات اوکراینی‌ها در حال اتمام است و در ضدحملات به این نوع تسلیحات نیاز دارند.
به گزارش بی‌بی‌سی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت که دولت امریکا هزاران مهمات خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد و متعهد شده که ایالات متحده، اوکراین را بی‌دفاع نخواهد گذاشت. سالیوان گفت که کی‌یف قول داده از مهمات بحث‌برانگیز با دقت استفاده کند. کالین کال، معاون امور سیاسی پنتاگون هم با اعلام اینکه بسته جدید نظامی به ارزش ۸۰۰میلیون دلار است، گفت که این کشور «مدرن‌ترین» بمب‌های خوشه‌ای خود را به اوکراین ارائه می‌کند. معاون وزیر دفاع امریکا ادعا کرد: «بمب‌های خوشه‌ای امریکا ضریب اشتباه بسیار پایین و کمتر از ۵/۲ درصد دارند و ضریب خطای بمب‌های خوشه‌ای روسیه ۴۰ درصد است.»
دولت امریکا در توجیه این اقدام تنش‌زا مدعی شد، هرچند ارسال بمب‌های خوشه‌ای خطر تلفات غیرنظامیان را بالا می‌برد، اما در صورتی که به روسیه اجازه داده شود سرزمین‌های اوکراین را اشغال کند، جان غیرنظامیان بیشتری در خطر است. امریکایی‌ها این اقدام را با حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی مقایسه می‌کنند که توانست جلوی کشتار‌های بیشتر را بگیرد.


یکی از دلایلی که امریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند، این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست. ضد حمله اخیر اوکراین هم که قرار بود بخشی از سرزمین‌های از دست رفته را بازگرداند در سه هفته گذشته با شکست مواجه شده است و بسیاری از تجهیزات این کشور توسط روس‌ها نابود شده و اعضای ناتو از این نگران هستند که اگر متحد خود را تجهیز نکنند، مسکو پیروز جنگ خواهد شد. واشنگتن قصد دارد با این سلاح‌های غیرمتعارف، موازنه جنگی را به نفع ناتو برگرداند، اما مسکو ثابت کرده که اجازه نمی‌دهد سلاح‌های مدرن غرب تغییری در عرصه میدانی ایجاد کنند.
مهمات خوشه‌ای روشی برای پراکنده کردن تعداد زیادی بمب کوچک از یک موشک یا گلوله توپخانه است که در هوا منفجر شده و تعداد زیادی بمب‌های کوچک‌تر را در منطقه وسیعی پخش می‌کند که خطر کشتار کور غیرنظامیان را به همراه دارد. مهمات خوشه‌ای که «قاتل‌های خاموش» نامیده می‌شوند، برای از بین بردن تانک‌ها و تجهیزات و همچنین نیرو‌ها و هدف قرار دادن چندین هدف به طور همزمان طراحی شده‌اند. علاوه بر این، برخی از بمب‌های کوچک‌تر ممکن است هنگام برخورد با زمین خیس یا سطوح نرم منفجر نشوند و تا مدت‌ها جان غیرنظامیان به ویژه کودکان را به خطر بیندازند که در بسیاری موارد سبب معلولیت انسان‌ها می‌شود.
حدود ۱۲۰ کشور از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان کنوانسیون مربوط به مهمات خوشه‌ای را امضا کرده‌اند که بر اساس آن استفاده یا انباشت این سلاح‌ها به دلیل تأثیر بی‌رویه بر جمعیت غیرنظامی غیرقانونی و جنایت جنگی است. استفاده از این نوع سلاح‌ها ممنوع شده، ولی امریکا به تعهدات بین‌المللی اعتنایی ندارد و برای رسیدن به خواسته‌های جاه‌طلبانه خود، حاضر است میلیون‌ها نفر را قربانی کند.
مخالفت‌های جهانی
تصمیم سخت امریکا [به قول بایدن]موجی از مخالفت‌های جهانی را به همراه داشته است. به گزارش یورونیوز، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع و آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان روز جمعه در گفتگو‌هایی جداگانه مخالفت برلین را با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین اعلام کردند. وزیر دفاع آلمان گفت: آلمان مهمات خوشه‌ای به اوکراین نمی‌دهد، زیرا این کشور کنوانسیون منع تولید و استفاده از این نوع سلاح را امضا کرده است. از سوی دیگر، الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش هم همزمان اعلام کرد: «اتریش با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین به دلیل تهدید طولانی مدت برای غیرنظامیان مخالف است.» به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که از این سلاح به صورت میدانی استفاده نشود و به صورت مستمر شاهد استفاده از این بمب‌های خوشه‌ای نباشد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز اعلام کرد: «انتقال این تسلیحات به اوکراین به ناچار، تا مدت‌ها به رنج غیرنظامیان منجر خواهد شد.» سازمان عفو بین‌الملل هم هشدار داد: «دولت جو بایدن باید متوجه شود که هر تصمیمی که اجازه استفاده گسترده از بمب‌های خوشه‌ای را در این جنگ بدهد، به یک نتیجه مورد انتظار منجر خواهد شد؛ کشتار بیشتر غیرنظامیان.» برخی قانونگذاران دموکرات هم با این استدلال که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای، غیراخلاقی است مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده‌اند.
تشدید تنش‌ها
بمب‌های خوشه‌ای به دلیل عملکرد مخربی که دارند، به تشدید تنش‌ها دامن خواهند زد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در امریکا با انتقاد تند از تصمیم کاخ سفید برای ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین، این اقدام را مداخله هرچه بیشتر واشنگتن در این جنگ دانست و گفت: «استفاده از بمب‌های خوشه‌ای خطری برای بشریت است و جهان را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد. واشنگتن از روی ناامیدی تصمیم به ارسال بمب‌های خوشه‌‏ای به اوکراین گرفته است، اما این اقدام بر عزم روسیه برای دستیابی به اهداف عملیات نظامی ویژه خود تأثیری نخواهد گذاشت.»
روس‌ها بار‌ها نسبت به ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داده‌اند، اما مقامات واشنگتن همچنان به سیل ارسال تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند. در صورتی که روسیه هم تصمیم به اقدام مشابه بگیرد و از بمب خوشه‌ای استفاده کند، در این صورت جنگ از حالت متعارف آن خارجه شده و تلفات غیرنظامیان را افزایش خواهد داد. امریکا و متحدانش در ابتدای جنگ اوکراین با ارسال سلاح‌های پیشرفته به اوکراین مخالف بودند، اما با موفقیت‌های نسبی روسیه، رویه خود را تغییر داده و گام به گام به سمت تنش بیشتر پیش رفتند و تاکنون بسیاری از سلاح‌ها را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند. تجربه ۱۷ ماه گذشته نشان داده که این آخرین جنگ‌افروزی واشنگتن نخواهد بود و امریکا از سلاح‌های جدیدی نیز در خاک اوکراین رونمایی خواهد کرد، چرا که امریکایی‌ها پیروزی روسیه را برنمی‌تابند و به هر نحوی شده سعی دارند رقیب خود را زمینگیر کنند، اما مقامات مسکو گفته‌اند تلاش برای شکست این کشور عواقب بدی برای غربی‌ها خواهد داشت و برای دفاع از تمامیت ارضی خود ناگزیر از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد. بنابراین، با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین، دورنمای روشنی برای پایان درگیری‌ها دیده نمی‌شود.