چرا سرمایه گذاران خارجی حوزه فست فود و رستوران علاقمند به حضور در ایران شده اند؟

کمین خارجی ها برای بازار 26 هزارمیلیارد تومانی!
26 هزار میلیارد تومان، قطعا رقم جذابی برای سرمایه‌گذاری است. درحالی که تقریبا در حوزه‌هایی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو و ...، شاهد حضور سرمایه‌گذاران بی شماری بعد از به نتیجه رسیدن برجام بودیم، در زمینه ای همچون فست فود، این اتفاق رخ نداده بود. به تازگی اما، چند شرکت خارجی اعلام کردند که ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را پذیرفته اند و می‌خواهند پای فست فودهای خارجی را به ایران نیز باز کنند. یقینا در زندگی امروز که ایرانی‌ها فرصت سر خاراندن را ندارند، اقبال آنها به غذاهای آماده و فست فودی بیشتر شده است. ازطرف دیگر به دلیل آنکه بسیاری از ایرانی‌ها به اصطلاح برندباز هستند، باید دید با باز شدن پای فست فودهای خارجی به ایران، آیا فست فودهای ایرانی به دلیل قیمت‌های بالاتر و کیفیت‌های پایین‌تر نسبت به فست فودهای خارجی، از گردونه رقابت حذف خواهند شد و به جمعیت بیکار کشور اضافه می‌شود و یا دولت ایران برای قوی‌تر نشان دادن برندهای داخل، فکری به حال آنها خواهد کرد.
سرمایه‌گذاران خارجی در یک قدمی ایران
به رغم لغو تحریم‌ها، تشریفات دست و پاگیر اداری و چالش‌های پیش‌روی این کشور برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی همچنان از موانع عمده پیش روی اقتصاد ایران به شمار می‌رود. اما چند شرکت زنجیره ای عرضه مواد غذایی غربی تصمیم گرفته اند ریسک حضور در بازار ایران را بپذیرند تا بلکه بتوانند بخشی از بازار 7 میلیارد دلاری ای را که ایرانیان هر سال صرف رستوران رفتن می‌کنند از آن خود کنند. موسسه مشورتی ایلیا در ایران حتی پیش بینی کرده که این رقم در طی دهه آینده دو برابر شود.


درهمین راستا، تله پیتزای اسپانیا ماه جاری میلادی از طریق کنسرسیومی ایرانی اولین شعبه خود را در تهران افتتاح کرد؛ این کنسرسیوم قصد دارد 100 میلیون یورو برای گسترش شعب تله پیتزا در سراسر ایران سرمایه‌گذاری کند. اما یکی از اولین اروپایی‌هایی که واقعا خود را درگیر بازار ایران کرده، آمائوری دی لا سره، کارآفرین 41 ساله فرانسوی است که حق امتیاز باز کردن سوشی شاپ در ایران را گرفته است. او در سال 2013 اولین بار به ایران رفت و در همین سفر بود که عاشق ایران شد.
وی افزود: «زمانی که آقای ترامپ از راه رسید، ما درنظر داشتیم چند برند را همزمان در ایران فعال کنیم، اما هم اکنون اندکی پایمان را از روی پدال گاز برداشتیم.»
اسفندیار باتمانقلیج، موسس مجمع ایران و اروپا نیز در این خصوص گفت: «توسعه بخش فست فود موجب ایجاد فرصت‌های شغلی می‌شود، چیزی که ایران خیلی به آن نیاز دارد.»
مشکلات رستوران‌های ایرانی
علی اصغر میرابراهیمی رئیس اتحادیه صنف رستوران داران و سلف سرویس‌های تهران درهمین رابطه به «ابتکار» گفت: رستوران‌های ایران به خصوص تهران با سه مشکل عمده مواجه هستند؛ اماکن، مالیات و بهداشت. زمانی که این موضوعات در ایران حل نشود، سود خالص حاصل از رستوران داری در ایران پایین است و ممکن است شاهد رشد کمی باشد.
میرابراهیمی اضافه کرد: در تهران اقبال مردم به رستوران‌ها کاهش پیدا کرده و تنها باغ تالارها و مکان‌هایی همچون درکه و دربند، شاهد حضور مردم هستند. در اصل رستوران‌های داخلی با کمبود تقاضا مواجه شده و اگر مشکلات مرتفع نشود، ممکن است به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران نیز لطمه وارد کند.
مانع ورود خارجی‌ها می‌شویم!
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان و مواد غذایی اما برخلاف رئیس اتحادیه رستوران داران معتقد است: در ایران برندهای خوب فست فود داریم که می‌توانند با برندهای خارجی رقابت کنند. فست فودهای داخلی چه به لحاظ کیفیت، اغلب از لحاظ دکوراسیون نیز، در سطح مطلوبی قرار دارند.
اسدالله احمدی شهریور به «ابتکار» گفت: به دو دلیل مسئولین کشوری مخالف ورود برندهای فست فودی خارجی هستند؛ هنوز تمام مشکلات بیکاری در کشور حل نشده که با ورود این برندها، قطعا شاهد افزایش بیکاری خواهیم بود. درواقع آنها از کارگران هم‌وطن خود استفاده خواهند کرد و این به ضرر ما می‌شود. از طرف دیگر قطعا آنها مواد اولیه خود را از کشور خود وارد خواهند کرد که این موضوع نیز به ضرر ما تمام خواهد شد.
وی با اشاره به یکی از مشکلات فست فودهای داخل، گفت: در ایران، فست فودها شامل قیمت گذاری نمی‌شود؛ آنها نسبت به کیفیت، موقعیت مکانی فست فود و نوع برند، قیمت محصولات خود را تعیین می‌کنند که با ورود فست فودهای خارجی به داخل ممکن است بسیاری از فست فودهای داخل با نبود استقبال روبه‌رو شوند.
احمدی شهریور در پایان تاکید کرد: به دلیل سیاست‌های امریکا در رابطه با ایران، مخالف ورود برندهای خارجی به داخل هستیم. در آخرین صحبت‌ها نیز قرار شد دو برند مک دونالد و کی اف سی به ایران ورود پیدا نکنند، اما درخصوص برندهای دیگر تا به امروز صحبتی نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
چرا سرمایه گذاران خارجی حوزه فست فود و رستوران علاقمند به حضور در ایران شده اند؟ سخنان رئیس‌جمهوری در مورد فراجناحی بودن کابینه بررسی شد نوبت آرای 42 میلیونی شبکه های قاچاقی که 5/99 درصد سود کولبرها را به جیب می زنند زیر بارِ درد محمدعلی وکیلی وقتی سنسورهای جامعه ازکارمی افتند «ابتکار» اقدام کویت مبنی بر کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی را بررسی می کند لغزش بند بازها مراجع قضایی با توزیع مواد مخدر دولتی موافقت کردند بازگشت مواد مخدر به نظام قدیم ماندگاری سکانس ها و صحنه هادر قاب دوربین چگونه رقم می خورد؟ سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم چقدر موفق بوده است؟ مسیر سبز هشتمین کمیسیون برجام در وین برگزار شد پیام برجامی ایران از اروپا تا آمریکا گزینه‌های نهایی تصدی شهرداری تهران مشخص شدند 7 کاندیدا برای «بهشت» پایگاه اطلاع‌رسانی و کانال فراکسیون امید مجلس آغاز به کار کرد در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری مطرح شد مجلس یادبود بانوی ریاضی ایران در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد اشک‌هایی برای مریم میرزاخانی راه دشوار روزنامه‌هاى ترقی‌خواه