شبکه های قاچاقی که 5/99 درصد سود کولبرها را به جیب می زنند زیر بارِ درد

توجه به کولبرها از زمستان سال گذشته به اوج خود رسید، زمانی که تعدادی از آن‌ها در مسیر حرکت خود زیر آوارِ بهمن جان خود را از دست دادند، مسئولان و رسانه ها، بارها در مورد لزوم رسیدگی به آنان صحبت کردند اما به نظر می رسد هنوز طرح مدونی برای آن‌ها اجرا نشده است. کولبرها در مرحله اول نیازمند اقدام عاجل و کوتاه مدت هستند. بدن هایی که گاه به خاطر مبالغی ناچیز مجبورند زیر بار سنگین اجناس و کالاهای سوداگران دوام بیاورند، نیاز دارند تا ساماندهی ورسیدن به مشکلاتشان سرعت بیشتری پیدا کند. کارشناسان بارها اشاره کرده اند که کولبری شغل نیست و این مردم از سرناچاری به این کار رو آورده اند. تمام خطرات این شغل را به جان خریدند تا سود اصلی نصیب شبکه های سازمان یافته قاچاق شود. روز گذشته مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در این خصوص گفته بود: «استفاده از کولبران در قاچاق سازمان یافته پذیرفتنی نیست با این موارد در صورت شناسایی برخورد می‌شود.متاسفانه این کار درحالی صورت می‌گیرد که ۹۹.۵ درصد سود آن در جیب قاچاقچی و تنها نیم درصد آن به دست کولبر زحمت‌کش می‌رسد.» به نظر می‌رسد مسئولان نسبت به گستره قاچاق سازمان یافته آگاهی دارند بنابراین شاید لازم باشد در یک اقدام هماهنگ بین همه قوا بار سنگین بی عدالتی نسبت به مرزنشینان از دوش آن‌ها برداشته شود.
پیش از این اما اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه استان‌های مرزی کشور با وجود محدودیت‌های جدی، دارای ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه هستند، گفته بود: «برنامه دولت توسعه متوازن، هماهنگ و جامع کشور است و باید با برنامه‌ریزی و تلاش، مشکلات مردم در مناطق مرزی نظیر کردستان را برطرف کنیم.»
وی به موضوع کولبری اشاره و با ابراز تاسف از رواج این شغل طاقت‌فرسا به دلیل مشکلات معیشتی، بیان کرد: «دیدن تصاویر مردم منطقه که برای امرار معاش از طریق کولبری بارهای سنگین و حجیمی را بردوش حمل می‌کنند، دردآور است و باید برای کمک به آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.»
مُسکن برای حل مشکل کولبران چیست؟


کولبری در مرزهای استان‌های مرزی کشورمان مثل سیستان و بلوچستان، خراسان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان، شغل بسیاری از مرزنشینان است اما در مرزهای غربی کشور بیشتر و راه هم صعب‌العبورتر است. شاید لازم باشد در شرایطی که
شبکه های قاچاق از این موضوع بهره می‌برند. دولت با کمک قوه قضائیه جلوی این سوداگری نابرابر را گرفته و البته برای این افراد راهکاری را در نظر بگیرد.
هادی حق‌شناس کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به «ابتکار» می‌گوید: مرز نشینان از جنبه های مختلف از جمله مسائل امنیتی برای کشور اهمیت دارند. هرچقدر مرزهای ما آبادتر باشد مردم این مناطق هم نگهبانان بهتری برای کشور خواهند بود.
وی با بیان اینکه کولبری شغل دائمی نیست ، اظهار می‌کند: بیش از 90 درصد حاصل دسترنج آنان را یک شبکه قاچاق کالا می‌برد. به نظر می‌رسد در مرحله اول به عنوان یک مُسکن کوتاه مدت باید تعاونی مرزنشینان ساماندهی شود. آن‌ها مجوزهایی برای واردات کالاهای مورد نیاز خود را دارند که گاهاً می توانند این کالاها را وارد یا صادر کنند. اگر دولت بازارچه های مرزی را فعال کند به همان شیوه که در شهر آستارا وجود دارد، شاید مشکل کوتاه مدت این افراد تا حدودی برطرف شود.
حق شناس یادآور می‌شود: در بلند مدت باید برای این مناطق بر اساس مزیت‌هایی که دارند برنامه ریزی شود. در همین نقاط مرزی با مقیاس اشتغال همان افراد شغل ایجاد شود. اگر مزیت کشاورزی یا صنعتی دارند دولت باید حتی با پرداخت یارانه این اقدامات را انجام دهد. سود امنیتی آبادانی این مناطق بسیار بیشتر از هر هزینه ای است که دولت انجام دهد. بنابراین در کوتاه مدت و بلند مدت می‌توان به ساماندهی کولبران اقدام کرد.
طرح ساماندهی یا بریدن نان؟
فرماندار شهرستان بانه ماه گذشته از اجرای طرح ساماندهی کولبران صحبت کرده بود و از ارائه دفترچه هایی به این افراد خبر داده بود. محمد فلاحی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرده بود: طبق این طرح برای تمامی روستاییان دفترچه کولبری صادر نمی شود، این دفترچه ها تنها برای ساکنان روستاهای واقع در شعاع 15 کیلومتری مرز صادر می شود.
فلاحی گفت: در این طرح افرادی که شرایط داشتن دفترچه کولبری را ندارند و در گذشته دفترچه برای آنها صادر شده حذف و افرادی که درگذشته دفترچه نداشتند و شرایط داشتن دفترچه کولبری را دارند دفترچه کولبری برای آنها صادر می شود.
وی اضافه کرد: ساکنان روستاهای شعاع 15 کیلومتر مرز با داشتن کارت خدمت سربازی و متاهل بودن می توانند از دفترچه کولبری استفاده کنند.»
به نظر می‌رسد اقدام طرح ساماندهی از زبان فرماندار بانه تنها به حذف عده ای از افرادی منجر می‌شود که برای تامین معاش خود راهی جز این کار ندارند. گذاشتن شرایط از جمله موقعیت جغرافیایی یا تاهل تنها باعث می شود که افراد ناچار دیگری از گردونه این کار سخت حذف شوند.
تجارت با جان
نوجوان یا پیرمرد فرقی ندارد به جای استراحت بازنشستگی و یا تحصیل در مدرسه بار زیادی را به دوش می کشند تا نانی برای خانواده تهیه کنند. این یک داستان واقعی است. واقعیتش به سختی راهی که شاید کوهنوردان نیز برای عبور از آن به تجهیزات نیاز دارند. اما این افراد چاره ای جز این کار ندارند.
محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی پیش از این به «ابتکار» گفته بود: «آن طور که باید به مردم این مناطق توجه نشده است. هیچ کس به دنبال این نبوده که به صورت زیربنایی موضوع اشتغال در مناطق مرزی را مورد توجه قرار دهد. امروز مردم ما از روی ناچاری به کولبری روی آورده اند. کولبری شغل نیست. چرا باید یک جوان یا پیرمرد از روی ناچاری سه برابر وزن خود را کیلومترها حمل کند تا ماهی یک میلیون تومان درآمد داشته باشد؟»
وی افزوده بود:«این کولبرها باید مسیر روستا تا مرزشان حدود 15 کیلومتر باشد ولی روستاهایی که فاصله بیشتری دارند برای امرار معاش آرزوی کولبر شدن دارند. این یک درد بسیار بزرگی است که در سردشت هم وطنانمان به خاطر در آوردن نان خود زیر بهمن جان خود را از دست دادند. اگر مدیریت درست بود در همین بازارچه سردشت در حالی که جاده درستی ندارد و شرایط جوی نا مساعد بود اجازه نمی دادند این افراد به کولبری بروند.
بیگلری ادامه داده بود: ارزش جان انسان بیشتر از آن است که نخواهیم مدیریت صحیح داشته باشیم. وی می افزاید: در این شرایط نباید اجازه ورود و خروج به افراد داده شود. این کولبرها فعالیتشان مجاز است اما باید برای شهرهای مرزی مثل کرمانشاه، آذربایجان غربی کردستان و سایر مناطق فکر زیربنایی و اساسی شود. باید حداقل گاری های موتوری یا جاده مناسب داشته باشند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا سرمایه گذاران خارجی حوزه فست فود و رستوران علاقمند به حضور در ایران شده اند؟ سخنان رئیس‌جمهوری در مورد فراجناحی بودن کابینه بررسی شد نوبت آرای 42 میلیونی شبکه های قاچاقی که 5/99 درصد سود کولبرها را به جیب می زنند زیر بارِ درد محمدعلی وکیلی وقتی سنسورهای جامعه ازکارمی افتند «ابتکار» اقدام کویت مبنی بر کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی را بررسی می کند لغزش بند بازها مراجع قضایی با توزیع مواد مخدر دولتی موافقت کردند بازگشت مواد مخدر به نظام قدیم ماندگاری سکانس ها و صحنه هادر قاب دوربین چگونه رقم می خورد؟ سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم چقدر موفق بوده است؟ مسیر سبز هشتمین کمیسیون برجام در وین برگزار شد پیام برجامی ایران از اروپا تا آمریکا گزینه‌های نهایی تصدی شهرداری تهران مشخص شدند 7 کاندیدا برای «بهشت» پایگاه اطلاع‌رسانی و کانال فراکسیون امید مجلس آغاز به کار کرد در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری مطرح شد مجلس یادبود بانوی ریاضی ایران در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد اشک‌هایی برای مریم میرزاخانی راه دشوار روزنامه‌هاى ترقی‌خواه