هشتمین کمیسیون برجام در وین برگزار شد پیام برجامی ایران از اروپا تا آمریکا

ظریف: از سرگیری مذاکرات هسته‌ای غیرممکن است
هشتمین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 روز گذشته پس از سه ساعت رایزنی میان عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونین وزارت خارجه کشورمان با هلگا اشمیت معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین خاتمه یافت.
گفتنی است در جریان هر دور از نشست هایی که تاکنون در ارتباط با بررسی و نظارت بر اجرای برجام برگزار شده، موضوعی خاص برجسته بوده است. در نشست اوایل اردیبهشت ماه امسال این کمیسیون یکی از مهمترین مسائل مورد بحث به خرید اورانیوم از قزاقستان مربوط می شددر حالیکه در نشست دیروز به بدعهدی آمریکا و سنگ اندازی این در مسیر اجرای توافق برجام پرداخته شد.
در این رابطه سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه کشورمان روز گذشته پس از دیدار با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: هر بار از فرصت کمیسیون مشترک برجام برای دیدار با آقای آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مرور همکاری ایران و آژانس بخصوص در حوزه برجام هم استفاده می کنیم. طبیعی است که هر چند ماه لازم است که مسائل و مشکلات حین اجرا مرور شده و راه حلی برای آنها پیدا و حل و فصل شود.


به گزارش ایرنا، وی گفت، خوشبختانه با فضای خوبی که میان ایران و آژانس وجود دارد، این کار بخوبی انجام می شود. این بار هم مسائلی وجود داشت که در حین اجرا مشکلاتی ایجاد کرده بود که با آقای آمانو مطرح شد و به درک مشترکی درباره این مسائل و اجرای آنها رسیدیم. مساله مهم این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و این در گزارش های مختلف آژانس هم بخوبی منعکس شده است و این نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران است که در مقابل همه بدعهدی هایی که آمریکا و دیگرانی ممکن است کرده باشند، در عرصه بین المللی بنا به گواهی آژانس کاملا به تعهدات خود پایبند است و این تا حدی هم نتیجه همکاری خوبی است که میان ما و آژانس وجود دارد.
آژانس باید با ضوابط ما هماهنگ شود
عراقچی در خصوص مسائل مطرح شده با آمانو گفت: جلسات مستمری میان کارشناسان ما و سازمان انرژی اتمی و آژانس وجود دارد و برخی موارد هست که نیاز به تصمیمات در سطح سیاسی دارد و من در سفرهایی که به وین دارم در این زمینه گفت وگو می کنم و این مسائل هم حل و فصل می شود. تصمیمات فنی این جلسات درباره نحوه کار آژانس در ایران نسبت به برجام است؛ ما قواعد و ضوابطی داریم که آژانس حتما باید با آنها هماهنگ شود. وی همچنین تصریح کرد، همکاری میان ایران و آژانس در سطح بسیار خوبی است و بدون اشکال پیش می رود.
معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی درباره جلسه کمیسیون مشترک و پاسخ ایران به نقض برجام به وسیله آمریکا گفت: بررسی آخرین وضعیت اجرای برجام و گلایه هایی که ایران از آمریکا دارد در جلسه روز جمعه کمیسیون مشترک برجام مطرح شد. کمیسیون مشترک برجام محیط مناسبی فراهم می کند برای اینکه دیدگاه های کشورهای مختلف در آنجا مطرح و سوء تفاهمات رفع می شود و اعتراضات و اشکالات در آنجا بحث و بررسی شود.
در طول یک سال و نیمی که از اجرای برجام گذشته است ایران به گواهی آژانس همواره به تعهدات خود پایبند بوده اما طرف مقابل بخصوص دولت آمریکا در عملکرد خود بدعهدی، پیمان شکنی ها، تاخیرها و تعلل های زیادی داشته و ما همواره اینها را در کمیسیون مشترک بحث کردیم که برخی از آنها جبران شده است. البته ایران خودش در خصوص اینکه بدعهدی آمریکا و در نهایت نقض برجام توسط آمریکا با چه عکس العملی مواجه شود، تصمیم می گیرد و برجام چنین اختیاری به ایران داده است.
عراقچی تصریح کرد: اگر از مکانیزم های حل اختلاف در برجام نتیجه نگیریم،
گزینه هایی در مقابل خود داریم که در باره ابعاد آنها بررسی های لازم را کرده ایم و با توجه به شرایط تصمیم می گیریم. نقض برجام و عدم پایبندی آمریکا به برخی از تعهدات خودش در برجام روشن است درمورد اینکه این عدم پایبندی با چه عکس العملی باید مواجه شود و این که اولا نقض صورت گرفته یا نه و چه درجه ای داشته و آیا نقض فاحش بوده است یا نه مواردی است که هیات نظارت بر برجام درباره آن تصمیم گیری می کند.
معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین اعلام کرد: کشوری بخواهد با سیاست‌های خود که ناشی از سیاست‌های داخلی‌اش است روند اجرای برجام را با خلل مواجه کند انتظار می‌رود که سایر کشورها در برابر آن واکنش نشان دهند و این درخواستی‌ است که ما از کمیسیون مشترک داریم.در مواردی که قبلا داشتیم در خیلی از موارد بد عهدی آمریکا اعضای کمیسیون مشترک برجام با ما همراهی کردند؛ برخی بیش‌تر و برخی کمتر.
حمایت همه اعضا از اقدامات ایران
گفتنی است در پایان این کمیسیون هیات کشورمان در بیانیه ای اعلام کرد که در حوزه هسته‌ای، آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک، احداث تاسیسات تولید ایزوتوپ‌های پایدار در فردو مورد بررسی قرار گرفت. هم‌چنین در ارتباط با کانال خرید برجام، هماهنگ‌کننده کارگروه مربوطه، گزارشی از آخرین وضعیت فعالیت این کانال که با هدف برقراری دسترسی صنایع ایران به اقلام حساس دارای کاربری دوگانه ایجاد شده است به کمیسیون ارائه داد و کمیسیون از فعالیت مطلوب و مستمر این کانال خرید استقبال کرد.
کمیسیون مشترک همچنین در نهایت پیامی قوی از حمایت همه اعضا از اجرای برجام و ضرورت اجرای همه مفاد آن توسط همه اعضا همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده را ارسال کرد که در بیانیه مطبوعاتی خانم اشمید به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک به صراحت اعلام شده است.
در ادامه این بیانیه نیز آمده است: ایران البته موضوع عدم پایبندی کامل طرف آمریکایی به تعهدات خود در برجام را با جدیت در دستور کار خواهد داشت و در پایان کمیسیون مشترک اعلام کرد که حق خود را برای هرگونه واکنش به این موضع آمریکا محفوظ می‌داند.
نمی دانم چرا آمریکا دنبال ایران است؟
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در حالی صورت گرفت که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز که به هفته قبل به آمریکا سفر کرده است، در هر جلسه‌ای نسبت به اقدامات متناسب هر یک از طرفین برجام به گفت و گو و رایزنی پرداخته است. در همین رابطه ظریف در تازه ترین گفت و گوی خود با رسانه‌های آمریکایی در گفت و گو با نشریه نیویورکر با غیرممکن خواندن از سرگیری مذاکرات هسته ای اظهار داشت: رسیدن به این توافق به اندازه کافی با پیچیدگی همراه بود و دست‌یابی به توافقی دیگر غیرممکن خواهد بود.
وی همچنین ضمن اینکه گفت و گو با دولت ترامپ را متحمل دانست، افزود: در صورت مشاهده حسن نیت از سوی آمریکا درخصوص اجرای توافق ایران و شش قدرت جهانی، این توافق مبنای همکاری‌های آتی خواهد بود. در آن صورت، امکان همکاری در دیگر حوزه‌ها نیز فراهم خواهد شد؛ اما، تاکنون چنین حسن نیتی را مشاهده نکرده‌ایم.
وی همچنین افزود: پیامی که آمریکا به دیگر کشورهای جهان می‌فرستد این است که شما نمی‌توانید بر روی‌ پایبندی آمریکا بر تعهدات بین المللی اش حساب کنید. بنابراین، این نه تنها یک پیام بد برای ایران بلکه برای همه کسانی است که قصد دارند با آمریکا گفتگو و یا مذاکره کنند.
به گزارش ایسنا، وزیر خارجه کشورمان همچنین در گفت و گویی با شبکه خبری سی‌بی‌اس، درباره اقدام واشنگتن برای تحریم‌های اخیر علیه ایران گفت: تحریم‌هایی که دولت ترامپ اعلام کرده باعث مسموم شدن روابط میان دو کشور خواهد شد که تاکنون هم تضعیف شده است. این تحریم ها ناقض روح توافق است. ما این تحریم‌ها را بررسی می‌کنیم تا ببینیم که آیا این ناقض متن برجام است و مطابق آن اقدام خواهیم کرد. وی همچنین تاکید کرد که کشورهایی وجود دارند که برای شما تروریست تولید می‌کنند و آمریکا دنبال ایران است. نمی دانم چرا؟
رفتارهای دوگانه آمریکا در قبال برجام
در ادامه دیپلماسی برجامی ایران از اروپا تا آمریکا، کمال خرازی وزیر خارجه پیشین و رییس شورای روابط خارجی کشورمان نیز طی سخنرانی خود در اندیشکده چتم هاوس با مطرح کردن این سوالات که باید روشن شود چه کسانی در این منطقه از بی ثباتی سود می­‌برند و چه کسانی در پی تثبیت وضع موجود هستند؟ آیا ایران می­ توانست نسبت به بی ثباتی در عراق و سوریه بی تفاوت باشد؟ و آیا بی ثباتی در این دو کشور منجر به بی ثباتی در ایران نمی شد؟ و اگر ایران به این کشورها کمک نمی­‌کرد و بغداد و دمشق به دست داعش سقوط می‌کردند، سرنوشت منطقه در برابر یک تروریسم وحشی عنان­ گسیخته چون داعش چه بود؟ اگر بغداد و دمشق سقوط می­ کردند آیا شما امروز اروپای امن­‌تری داشتید؟ اظهار داشت: فوذ ایران در منطقه یک امر جدید نیست، از زمان صفویه رابطه بسیار قوی بین مردم ایران و عراق و شامات وجود داشته است و حتی ایران در دوران حکومت عثمانی ها نفوذ بالایی در شهرهای عراق چون نجف، کربلا و بغداد داشته است.
امروز نیز نفوذ ایران به دلیل حمایت از مردم این کشورها در برابر تروریسم تکفیری است که امنیت منطقه را با خطر روبرو ساخته است. بنابراین این یک نفوذ معنوی است و نمی توان چنین نفوذی را با ارسال اسلحه و پول برای تروریست‌ها که سیاست آمریکا و متحدان آن در منطقه چون عربستان است به دست آورد.
وی همچنین در نشستی با رسانه های فرانسه که با حضور علی آهنی سفیر کشورمان در پاریس صورت گرفت، اظهار داشت: آمریکا برای فشار به ایران و توافق هسته ای، صنایع موشکی ایران را هدف قرار داده اند، ولی باید بدانند که ایران به توانایی های صلح آمیز هسته ای خود ادامه خواهد داد و توانمندی های موشکی خود را گسترش می دهد که طبعا جنبه دفاعی دارد. مخالفت آمریکا با آزمایش های موشکی ایران هیچ باید حقوقی و قانونی ندارد. آنچه که ما در توسعه موشکی خود انجام می دهیم با قطعنامه 2231 شورای امنیت مغایر نیست؛ زیرا موشک های ما برای حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده است.
خرازی همچنین در رابطه با برجام اظهار داشت برجام یک سند بین المللی است که باید محترم شمرده شود. آمریکا در دوره ترامپ رفتار دوگانه ای در قبال برجام دارد. از طرفی وی با آن مخالفت نمی کند و در عین حال با اعمال تحریم های جدید علیه ایران و اعمال فشار بر بانک های بین المللی نه تنها روح برجام بلکه متن برجام را نقض می کند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا سرمایه گذاران خارجی حوزه فست فود و رستوران علاقمند به حضور در ایران شده اند؟ سخنان رئیس‌جمهوری در مورد فراجناحی بودن کابینه بررسی شد نوبت آرای 42 میلیونی شبکه های قاچاقی که 5/99 درصد سود کولبرها را به جیب می زنند زیر بارِ درد محمدعلی وکیلی وقتی سنسورهای جامعه ازکارمی افتند «ابتکار» اقدام کویت مبنی بر کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی را بررسی می کند لغزش بند بازها مراجع قضایی با توزیع مواد مخدر دولتی موافقت کردند بازگشت مواد مخدر به نظام قدیم ماندگاری سکانس ها و صحنه هادر قاب دوربین چگونه رقم می خورد؟ سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم چقدر موفق بوده است؟ مسیر سبز هشتمین کمیسیون برجام در وین برگزار شد پیام برجامی ایران از اروپا تا آمریکا گزینه‌های نهایی تصدی شهرداری تهران مشخص شدند 7 کاندیدا برای «بهشت» پایگاه اطلاع‌رسانی و کانال فراکسیون امید مجلس آغاز به کار کرد در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری مطرح شد مجلس یادبود بانوی ریاضی ایران در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد اشک‌هایی برای مریم میرزاخانی راه دشوار روزنامه‌هاى ترقی‌خواه