«ابتکار» اقدام کویت مبنی بر کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی را بررسی می کند لغزش بند بازها

مدنی خوانساری:یک پیوست رسانه ای جدی در فضای دیپلماتیک ایران وجود ندارد
روز پنجشنبه وزارت خارجه کویت با احضار غلامرضا عنایتی سفیر ایران از وی به صورت رسمی درخواست کرد که ضمن کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی از 19 نفر به 4 نفر، دفتر رایزن فرهنگی و دفتر وابسته نظامی ایران را نیز در این کشور تعطیل کند. در همین راستا رسانه‌های عرب زبان با بازتاب وسیع این خبر اعلام کردند که دولت کویت با این ادعا که ایران از گروه العبدلی حمایت می کند مبادرت به این عمل کرده است. در این زمینه کارشناسان معتقدند، تاکنون هیچ سند و دلایل روشنی برای ارتباط ایران با این گروه از سوی دولت کویت ارائه نشده است و به نظر می‌رسد که فضاسازی برخی از رسانه‌های کویتی برای ارتباط دادن این پرونده به ایران و ادعاهایی که اخیرا در این مورد مطرح کرده‌اند، در راستای فشارهای آمریکا و عربستان به کویت است.
در عین حال، برخی از تحلیلگران به این تحولات و تصمیمات از زاویه دیگری نگاه می‌کنند و معتقدند که نمی‌توان اقدام اخیر کویت را صرفا معطوف به ادعای مطرح شده در مورد گروهک العبدلی دانست و باید این اقدامات را در راستای تحولات اخیر در منطقه و فشار عربستان به قطر و تعداد دیگری از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت برای کاهش سطح روابط با ایران عنوان کرد و در واقع مقامات کویتی تحت فشار سیاست‌های مداخله‌جویانه عربستان تصمیم به کاهش دیپلمات های ایرانی در این کشور گرفته‌اند.
این مساله سبب شد که عصر روز پنجشنبه نیز وزارت خارجه کشورمان با احضار کاردار کویت به این وزارت خانه مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به این اقدام اعلام کند. در این رابطه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن مردود دانستن اتهامات وارد شده توسط مقامات کویتی، اعلام کرد: جای تاسف است که مسئولین کویت در این شرایط حساس منطقه به جای تلاش در جهت کاهش تنش های بی حاصل و خویشتنداری در قبال فشارها و تحریکات طرف های ماجراجوی منطقه ای به این تحریک ها پاسخ داده و ایران را هدف اتهامات واهی قرار می دهند. قاسمی در ادامه با تاکید بر این نکته که ایران هیچگونه ارتباطی با پرونده العبدلی نداشته و این امر در آغاز رسیدگی به این پرونده به مقام های کویتی نیز ابلاغ گردیده است، گفت: حق اقدام متقابل برای کشورمان در قبال کاهش کادر دیپلماتیک دو کشور محفوظ است و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.


چند نکته در خصوص روابط ایران و کویت
در همین رابطه دکتر مهدی مدنی خوانساری کارشناس مسایل خاورمیانه در گفت و گو با « ابتکار » در خصوص دلایل کویت برای اتخاذ چنین تصمیمی گفت: اولین نکته این است که در خصوص پیوستن کویتی ها به یک جریان ضد ایرانی نباید زود قضاوت کرد. پس از اتفاقاتی که در مورد سفارت عربستان افتاد،
کویتی ها سفیرشان را برای مشورت به پایتخت کشورشان فراخواندند. این امر به معنی تعطیلی سفارت نیست بلکه کاهش سطح روابط مدنظر است.
دو کشور از همان زمان سطح روابط خود را کاهش داده اند و اینکه گفته می‌شود با کاهش نفرات سفارت ایران به چهار نفر، فعالیت‌های دیپلماتیک در عمل متوقف می‌شود، قدری اغراق آمیز به نظر می‌رسد. نکته مهم این است که این خبر توسط رسانه قطری الجزیره منتشر شده است. اگر فعالیت‌های این شبکه را از زمان شکل گیری بحران عربستان و قطر مورد توجه قرار دهیم، در می‌یابیم که این شبکه چند فاز را برای حمایت از دوحه آغاز کرده است. نخست افشای فعالیت‌ وهابی ها در آمریکاو دوم تلاش برای یارگیری در عرصه منطقه ای.
به همین منظور با بروز هر اتفاق در خاورمیانه این شبکه به آن دامن زده و تلاش می کند که فعالیت‌های عربستان در منطقه را به نوعی تنش زا معرفی کند. نکته بعدی به فرهنگ سیاسی اعراب باز می‌گردد. آنها معتقدند که قبیله اصلی تلاش می‌کند تا قبیله‌های غیر همسو را تحت انقیاد خود درآورد. به هر حال آل سعود به عنوان قبیله پدر برنمی‌تابد که قبیله‌های کوچک مانند آل نهیان یا آل صباح رفتارهایی همسو با ایران را اتخاذ کنند.
در این میان نکته سوم نیز که خیلی مهم است نباید مغفول واقع شود. روابط ایران و کویت روابطی دیرینه بوده و چه قبل و چه بعد از انقلاب همواره رویه‌ای مناسب را پیموده است. مردم دو کشور دارای ارتباطات بسیار عمیقی هستند و این روابط گسترده فرهنگی خیلی تحت شعاع چنین اقداماتی قرار نمی‌گیرد.
از سوی دیگر باید تاکید کنم که هر چند نمی‌توان ردپای عربستان را در این قضیه نادیده گرفت، اما باید توجه داشت که جریان‌های وهابی و تکفیری در طول سال‌های گذشته در کویت رشد کرده اند. این کشور همچنین در خصوص ماجراهای اخیر منطقه ای در حالتی دوگانه به سر می‌برد. آنها اگر به ایران نزدیک شوند در مقابل سعودی ها قرار می‌گیرند و اگر به سعودی‌ها نزدیک شوند در مقابل ایران قرار می‌گیرند. لذا برای تحلیل فضای فعلی باید گفت که مجموعه ای از عوامل را باید مدنظر قرار داد. آنچه که در رسانه‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که هر کشوری تلاش می کند تا منافع خود را مدنظر داشته باشد.
پس از برجام، ایران بخشی از مشکلات اصلی خود را با غرب حل کرد و این مساله باعث هراس در برخی از کشورهای منطقه شد. در این خصوص فریدمن تحلیلی دارد که می‌گوید:
ایرانی ها پس از لغو تحریم های هسته‌ای، خیلی آزادانه ‌تر در منطقه فعالیت خواهند کرد. در نتیجه کویتی ها نیز از فضایی که توسط برخی رسانه‌های غربی و منطقه ای ایجاد شده است مستثنی نبوده و ممکن است از برخی شرایط سیگنال‌های منفی دریافت کنند.
حلقه مفقوده در فضای دیپلماسی
این کارشناس مسایل خاورمیانه در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به نیاز ایران برای گسترش مراودات منطقه‌ای خود به خصوص در دوران پسا برجام، شاهد هستیم که سطح تنش با همسایگان بالا رفته است،این امر چه تبعاتی را در پی داشته و چه راهکارهایی را می طلبد؟ پاسخ داد: تیره شدن فضای در روابط همسایگی و مشکلاتی که در فضای فرهنگی میان شهروندان ایجاد می شود، به کاهش مناسبات اقتصادی منجر خواهد شد و این امر برای ایران که در تلاش است تا از فضای پسابرجام بهترین استفاده را ببرد، شرایط سرمایه گذاری خارجی را تیره ساخته و پیوندهای اقتصادی در منطقه را تحت شعاع قرار می دهد. در همین رابطه روز گذشته خبری منتشر شد که میزان مناسبات اقتصادی میان ایران و عربستان را صفر اعلام می کرد. همین امر موید این مساله بوده و می‌تواند به مناسبات ما با سایر همسایگان نیز تسری یابد. از سوی دیگر شاهد هستیم که کشورهای حاشیه خلیج فارس به سوی اسراییل به عنوان دشمن استراتژیک ایران گرایش پیدا کرده اند. در این خصوص گفته می‌شود که به تازگی دیداری مخفیانه میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه امارات صورت گرفته است. لذا برای خروج از این وضعیت فعالیت های دیپلماتیک ایران باید در سطح منطقه تشدید شود. متاسفانه رفتارهای دیپلماتیک ایران پیوست رسانه‌ای ندارد و این در حالی است که از رسانه ها می توان در راستای فعالیت‌های دیپلماتیک بهره‌برداری کرد.
این امر تقریباً برای ایران مغفول واقع شده و اگر اقدامات و فعالیت‌های شخصی نخبگان سیاسی مانند آقای ظریف را استثنا بگیریم، شاهد هستیم که یک پیوست رسانه‌ای جدی در فضای دیپلماتیک ایران وجود ندارد. در این میان کشورهای آمریکایی و اروپایی در کنار فعالیت‌های دیپلماتیک خود یک توفان
رسانه ای راه می‌اندازند تا بتوانند از ا ین رهگذر اقدامات خود را جلوه بیشتری ببخشند. آنچه مشخص است این است که فعالیت های دیپلماتیک ما در عرصه منطقه‌ای چندان به موازات فعالیت‌های فرامنطقه ای حرکت نکرده است. این مساله را می‌توان از مقایسه میزان آمد و شد میان ایران و اروپا و همچنین ایران و کشورهای منطقه به خوبی دریافت. تبعات این مساله این است که
فعالیت های منطقه ایران با کندی مواجه شود؛ ضمن اینکه بحران های یمن و سوریه نیز باعث شده تا تمرکز وزارت خارجه به مدیریت بحران معطوف شود تا تبدیل روابط دوجانبه از حالت خمودگی و ایستایی به حالت شکوفایی.
در این رابطه راهبرد ما باید به گونه ای عملیاتی شود که افزایش پیمان های منطقه ای میان عربستان و اسرائیل را در پی نداشته باشد. ما باید تنش را تا جایی مدیریت می کردیم که عربستان به دامن اسراییل نیفتد. البته این امر در میان نخبگان دیپلماتیک مانند آقای ظریف به خوبی دیده می شود اما اینکه در دستور کار و پیوست قدرتمند رسانه‌ای قرار بگیرد، همچنان ایجاد نشده و مغفول مانده است.
سایر اخبار این روزنامه
چرا سرمایه گذاران خارجی حوزه فست فود و رستوران علاقمند به حضور در ایران شده اند؟ سخنان رئیس‌جمهوری در مورد فراجناحی بودن کابینه بررسی شد نوبت آرای 42 میلیونی شبکه های قاچاقی که 5/99 درصد سود کولبرها را به جیب می زنند زیر بارِ درد محمدعلی وکیلی وقتی سنسورهای جامعه ازکارمی افتند «ابتکار» اقدام کویت مبنی بر کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی را بررسی می کند لغزش بند بازها مراجع قضایی با توزیع مواد مخدر دولتی موافقت کردند بازگشت مواد مخدر به نظام قدیم ماندگاری سکانس ها و صحنه هادر قاب دوربین چگونه رقم می خورد؟ سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم چقدر موفق بوده است؟ مسیر سبز هشتمین کمیسیون برجام در وین برگزار شد پیام برجامی ایران از اروپا تا آمریکا گزینه‌های نهایی تصدی شهرداری تهران مشخص شدند 7 کاندیدا برای «بهشت» پایگاه اطلاع‌رسانی و کانال فراکسیون امید مجلس آغاز به کار کرد در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری مطرح شد مجلس یادبود بانوی ریاضی ایران در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد اشک‌هایی برای مریم میرزاخانی راه دشوار روزنامه‌هاى ترقی‌خواه