سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم چقدر موفق بوده است؟ مسیر سبز

یک پای توسعه صنعتی و اقتصادی به محیط زیست گره خورده است. به طور قطع هر توسعه‌ای بخشی از محیط زیست را قربانی می‌کند. اما این قربانی شدن می‌تواند به قیمت مرگ یک جغرافیا و حرکت منفی توسعه باشد. بنابراین برای هر اقدام اقتصادی و توسعه ای استعلام از تبعات محیط زیستی قطعاً لازم است. هورالعظیم، دریاچه ارومیه و احتمالاً بسیاری از تالاب‌های کشور مردند تا توسعه میدان های نفتی و یا سدهای کشاورزی بدون گذشتن از فیلتر کارشناس‌های محیط زیست صورت گیرد. شاید این تجربه ها سبب شد تا موضوع ارتباط وزاتخانه‌های توسعه‌ای مانند صنعت، معدن، تجارت، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی در 4 ساله دولت یازدهم کمی بیشتر دست خود را به دست کارشناسان محیط زیست دهند. به طور قطع اگر توسعه اقتصادی با نابودی محیط زیست همراه باشد در میان‌مدت و بلند مدت تبعات و فشار اقتصادی آن بر دولت و مردم بیشتر خواهد بود. 4 سال از عمر سازمان حفاظت محیط زیست با ریاست معصومه ابتکار می‌گذرد. سازمانی که شاید روزگاری سازمانی بی‌اهمیت یا حیاط خلوت دولت‌ها بود اما دولت یازدهم که با شعار محیط زیستی بر سر کار آمد به این سازمان بیش از گذشته اهمیت داد. با این حال بعد از 4 سال شاید وقت آن رسیده تا این سوال مطرح شود که آیا دولت یازدهم توانسته به سازمان محیط زیست قدرت لازم را بدهد؟
فریده اولاد قباد، نماینده مجلس و عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در این باره به «ابتکار» می‌گوید: برای پاسخ به این سوال که تا چه اندازه دولت توانسته‌ است جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست را در میان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بالا ببرد، بهترین فرد خانم ابتکار و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست هستند. اما مجلس دهم سعی کرده است تا با توجه به شرایط ویژه‌ای که کشورمان از نظر آلودگی هوا، مدیریت منابع آب، چالش خاک و .. دارد، تا تمام تعامل و همکاری خود را با سازمان حفاظت محیط زیست برقرار کند. توانستیم لایحه‌ هوای پاک را که خانم ابتکار به مجلس آورده بود بررسی و با اصلاح بخشی از موارد آن، این لایحه را تصویب و تبدیل به قانون کنیم.
او ادامه می‌دهد: ما باید دولت را به چندین وزارتخانه و سازمان تقسیم کنیم. وقتی از دولت سخن می‌گوییم باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که دولت به مجموعه‌ای از وزارتخانه‌ها گفته می‌شود نه فقط فرد رئیس جمهور. باید بررسی کنیم که وزارت نیرو تا چه اندازه در رابطه با انرژی‌های تجدید پذیر که یکی از اهداف سازمان حفاظت محیط زیست است همکاری داشته است.
اولاد قباد در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حفاظت محیط زیست در طول عمر 4 ساله خود توانسته ارتباط موثری با سایر وزارتخانه‌ها برقرار کند یا خیر می‌گوید: معمولا به دعوت‌نامه‌های برنامه‌ها و نشست‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌کند و افرادی که به این نشست‌ها دعوت می‌شوند، دقت می‌کنم. در حدود یک سالی که از عمر فراکسیون محیط زیست مجلس دهم و حضور ما در خانه ملت می‌‌گذرد، سازمان حفاظت محیط زیست افراد مختلفی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمود واعظی وزیر ارتباطات، محمد رضا میهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گرفته تا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سید حسین هاشمی استاندار تهران و محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس و اعضای این فراکسیون را به برنامه‌ها و نشست‌ها و همایش‌های محیط زیستی دعوت کرده‌اند تا بتوانند این ارتباط را با سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برقرار کنند. او ادامه می‌دهد: فارغ بر این نیز روزهای چهارشنبه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ماهانه یا دو هفته یک بار با حضور شخص وزیر و نماینده‌ای از وزارتخانه که هم‌تراز با او است در جلسه به دلیل حساسیت موضوع حضور داشته باشند.


او با اشاره به آخرین جلسه این کارگروه که با موضوعیت عملکرد رسانه ملی در خصوص پخش برنامه‌های آموزشی با محتوای محیط زیستی و پخش رایگان مطالب آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده، بیان می‌کند: صدا و سیما در این کارگروه موظف به ارائه گزارش عملکرد خود بود. همان طور که وزارت نیرو نیز موظف به ارائه عملکرد در رابطه با بازسازی و نوسازی، افزایش بهره وری و ارتقای فناوری و بازدهی راندمان حرارتی بود. به هر حال سازمان حفاظت محیط زیست در این کارگروه سعی بر برقراری ارتباط با دیگر سازمان‌ها دارد اما نکته‌ای که در این میان مهم است پیگری و اجرای برنامه ششم توسعه و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در سال 96 در خصوص صنایع آلوده در کلان شهرها است.
اولاد قباد با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید تعامل بیشتری با سایر سازمان‌ها داشته باشد، می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست باید در خصوص هوای پاک را با سایر نهادها ارتباط موثرتری داشته باشد به ویژه با وزارت آموزش و پورش برای آنکه از کودکی به افراد بیاموزند که چگونه آب، برق و سایر انرژی‌ها را مصرف کنند یا اینکه افراد یاد بگیرند که اگر ایران ذخایر بسیار نفتی دارد این ذخایر روزی به اتمام می‌رسد، بنابراین باید مصرف آن را به حداقل برسد و تا این منابع برای آیندگان حفظ شود.
او گرچه از عملکرد مطلوب سازمان حفاظت محیط زیست برای برقرار ارتباط موثر با سایر وزارتخانه‌ها به وسیله برگزاری کارگروه‌ ملی خبر می‌دهد اما معتقد است که باید سازمان در راستای فعال‌تر کردن سمن‌های محیط زیستی بیشتر تلاش کند چون توسعه سمن‌های زیست محیطی برای حفاظت محیط زیست مهم است. این نماینده مجلس گفت: اکثر سمن‌های محیط زیستی تک محوری فعالیت می‌کنند و این نشان می‌دهد که آنها نیازمند حمایت بیشتری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هستند. او با بیان اینکه محیط زیست ایران نیازمند داشتن سمن‌های بیشتری با محوریت آموزش گروهی، طبیعت گردی و زنان برای آگاهی بخشی به جامعه است، گفت: ارائه گزارش می‌تواند نقش مهمی در اطالاع رسانی عمومی در فرصت و تهدید‌های و اصلاح نگرش و شیوه زندگی مردم داشته باشد. همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با صدا و سیما می‌تواند این اطلاع رسانی را قوی‌تر کند و درباره فرصت‌ها و تهدیدها به مردم آموزش دهند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا سرمایه گذاران خارجی حوزه فست فود و رستوران علاقمند به حضور در ایران شده اند؟ سخنان رئیس‌جمهوری در مورد فراجناحی بودن کابینه بررسی شد نوبت آرای 42 میلیونی شبکه های قاچاقی که 5/99 درصد سود کولبرها را به جیب می زنند زیر بارِ درد محمدعلی وکیلی وقتی سنسورهای جامعه ازکارمی افتند «ابتکار» اقدام کویت مبنی بر کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی را بررسی می کند لغزش بند بازها مراجع قضایی با توزیع مواد مخدر دولتی موافقت کردند بازگشت مواد مخدر به نظام قدیم ماندگاری سکانس ها و صحنه هادر قاب دوربین چگونه رقم می خورد؟ سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم چقدر موفق بوده است؟ مسیر سبز هشتمین کمیسیون برجام در وین برگزار شد پیام برجامی ایران از اروپا تا آمریکا گزینه‌های نهایی تصدی شهرداری تهران مشخص شدند 7 کاندیدا برای «بهشت» پایگاه اطلاع‌رسانی و کانال فراکسیون امید مجلس آغاز به کار کرد در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری مطرح شد مجلس یادبود بانوی ریاضی ایران در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد اشک‌هایی برای مریم میرزاخانی راه دشوار روزنامه‌هاى ترقی‌خواه