ایران در منطقه نیروی نیابتی ندارد

غربی‌ها به ویژه امریکایی‌ها در عین حالی‌که آشکارا در منطقه غرب آسیا برای راه‌اندازی منازعات محلی و شعله ور ساختن جنگ‌های نیابتی برنامه‌ریزی می‌کنند با بهره‌گیری از تمام ظرفیت رسانه‌ای خود تلاش می‌کنند برخلاف واقعیت‌های میدانی، با وارونه نمایی حقایق، رزمندگان محور مقاومت را به عوامل جنگ نیابتی از سوی ایران متهم کنند. جمهوری اسلامی ایران بار‌ها در برابر این اتهامات واهی و ناروا ایستاده و ضمن مردود دانستن اتهامات غرب، از حیثیت و استقلال جبهه مقاومت دفاع کرده است.
جنگ نیابتی در معادلات نظامی جهان دارای سابقه‌ای طولانی و تاریخی است و طی قرون متمادی کشورها، به ویژه قدرت‌های بزرگ رقبای خود را درگیر جنگ‌های محدود، محلی و غیر رسمی واسطه‌ای و وکالتی کرده‌اند. جنگ‌های واسطه‌ای و وکالتی در دوران جنگ سرد به جنگ‌های نیابتی تغییر نام یافت. جنگ نیابتی برای کشور پشتیبان، منافع متعددی از جمله هزینه بسیار کم، درگیر نشدن در جنگ به طور مستقیم، مصونیت از عوارض سنگین منفی و تیر و ترکش‌های روانی آن، مدیریت صحنه و امتیازگیری از کشور هدف دربر دارد.
جنگ نیابتی اگر چه راهبرد نظامی مربوط به دوران جنگ سرد است، اما امریکایی‌ها از سال ۲۰۱۱ به بعد این راهبرد را در کشور‌های اسلامی منطقه غرب آسیا عملیاتی کردند. علت اتخاذ چنین راهبردی بیش از هر چیز به شرایط داخلی امریکا ازجمله مشکلات اقتصادی و انزجار مردم از حضور امریکایی‌ها در جنگ‌های منطقه‌ای مربوط است.
آنچه در عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا مشاهده می‌شود، دفاع مشروع مقاومت اسلامی از استقلال، تمامیت ارضی و هویت فرهنگی خود در برابر جنگ‌های نیابتی نظام سلطه است. این وارونه نمایی و جابه‌جایی حق و باطل شیوه متداول امریکایی‌ها است. حقیقت انکارناپذیر این است که استفاده از نیرو‌های نیابتی در منطقه اسلامی غرب آسیا شیوه متداول غرب است و مشخصاً رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل عامل نیابتی امریکا و اروپا در منطقه است و رزمندگان مقاومت بر اساس تشخیص خود تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند و در این راستا، همان طور که رهبر فرزانه انقلاب فرموده‌اند از حمایت ایران نیز برخوردارند. در همین خصوص وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده: «هر حمله‌ای که در منطقه انجام می‌شود یا اگر منافع امریکا توسط هر گروهی هدف قرار می‌گیرد، ارتباط دادن آن به جمهوری اسلامی ایران بدون ارائه هیچ سند و مدرک، یک کار کاملاً اشتباه و بی‌اساسی است... مردم منطقه اسلامی غرب آسیا (عراق، سوریه، لبنان، یمن و...)، همگی مسلمان بوده و اقدامات رژیم صهیونیستی و تحولات و وقایع خون بار فلسطین را با حساسیت تمام دنبال می‌کنند. افرادی از کشور‌های منطقه براساس دین و احساس مشترک، به طور خودجوش اقداماتی انجام می‌دهند. آن‌ها به هیچ وجه از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند، بلکه بر اساس منافع و مصالح خودشان عمل می‌کنند. کما اینکه عملیاتی که حماس انجام داد، تصمیمی صد درصد فلسطینی بود (به طوری که حتی برخی از سران حماس نیز از زمان عملیات طوفان الاقصی بی‌اطلاع بودند. حقیقت این است که) خودشان مسئولیت پذیرفتند، خودشان تصمیم گرفتند و خودشان اقدام کردند.»
اوج وقاحت و بی‌شرمی غرب و مشخصاً امریکایی‌ها این است که به عنوان عامل ایجاد غده سرطانی اسرائیل، مبتکر جنگ نیابتی رژیم صهیونیستی و از هزاران کیلومتر دورتر حامی اصلی جنگ در منطقه بوده و رسماً و علناً در امور کشور‌های منطقه دخالت می‌کنند، فتنه می‌کنند و به رژیم صهیونیستی انواع کمک‌های تسلیحاتی، فنی، اطلاعاتی، نظامی و مستشاری می‌کنند، اما در مقام مدعی می‌گویند اگر ایران نقشی در این بحران ندارد، چرا درگیر این جنگ شده، در حالی که این امریکا است که درگیر جنگ با کشور‌های منطقه است. امریکایی‌ها خوب می‌دانند که ایران هیچ جنگ نیابتی نداشته و ندارد. این اسرائیل است که نیروی نیابتی امریکا در منطقه بوده و منطقه ما را ناامن کرده است. ما نسبت به وضعیت منطقه خودمان بی‌تفاوت نیستیم. اینجا منطقه ما است و ما نسبت به سرنوشت ملت‌ها و کشور‌های اسلامی منطقه نه تنها بی‌تفاوت نیستیم بلکه قاطعانه از محور مقاومت و استقرار امنیت در منطقه حمایت می‌کنیم، اما حمایت‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت مطلقاً جنبه دخالت در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم گیری‌های آن‌ها ندارد.