سارقان صندوق امانات بانک ملی به زودی محاکمه می‌شوند

جوان آنلاین: کیفرخواست ۳۷ متهم در پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران معروف به بزرگ‌ترین سرقت قرن از سوی مقام قضایی صادر شد و متهمان به زودی در دادگاه محاکمه می‌شوند.
به گزارش «جوان»، صبح روز دوشنبه ۱۶ خردادماه سال قبل وقتی مسئول بانک ملی شعبه دانشگاه تهران و همکارانش به محل کارشان رفتند، متوجه شدند سارقانی به قسمت صندوق امانات بانک دستبرد زده و پس از تخریب تعداد زیادی صندوق امانات، اموال باارزش مردم را سرقت کرده‌اند.
با اعلام این خبر به سرعت چند تیم زبده از کارآگاهان پلیس آگاهی برای شناسایی سارقان بانک وارد عمل شدند. در‌حالی‌که متهمان هیچ ردی از خود به جا نگذاشته بودند، اما مأموران در بررسی‌های فنی موفق به پیدا کردن ردپای سه برادر و پسرخاله در سرقت از صندوق امانات بانک ملی شدند.
تحقیقات نشان داد دو برادر تیرماه سال قبل با حفر تونلی از خانه متروکه در شهرستان قائمشهر وارد بانکی می‌شوند و پس از سرقت ۶۰۰ میلیون تومان از محل می‌گریزند. متهمان مدتی بعد شناسایی و بازداشت و با حکم دادگاه هر کدام به ۹ سال حبس محکوم می‌شوند، اما پس از مدتی با گذاشتن وثیقه از زندان به مرخصی می‌آیند و بزرگ‌ترین سرقت قرن را رقم می‌زنند.


مأموران دریافتند یکی از برادر‌ها همراه همسر و پسرخاله‌اش ساعتی قبل از اعلام خبر سرقت از ایران به کشور ترکیه فرار کرده‌اند، اما بقیه اعضای باند هنوز در ایران به سر می‌برند. بدین ترتیب مأموران در کمتر از یک هفته، ۱۴ نفر از عاملان اصلی سرقت را بازداشت کردند و متهمان مرتبط دیگر در این سرقت را نیز یکی پس از دیگری شناسایی و بازداشت و مقدار زیادی از اموال سرقتی را کشف کردند. همه متهمان به دستور قاضی علیرضا بهشتی، بازپرس شعبه دوم دادسرای ویژه سرقت راهی زندان شدند.
از سوی دیگر دو متهم اصلی که در کشور ترکیه بازداشت شده بودند پس از گذشت هفت ماه و نیم از حادثه با پیگیری‌های دادستانی تهران به مأموران اینترپل ایران تحویل داده شدند.
دو متهم در بازجویی‌ها به جرم خود اقرار کردند و راهی زندان شدند.
دادستان تهران با اعلام خبر صدور کیفرخواست برای سارقان صندوق امانات بانک ملی گفت: پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه، ۳۷ نفر متهم دارد که چهار نفر از آن‌ها شامل سه برادر و یکی از بستگانشان مستقیماً در عملیات اجرایی این سرقت مشارکت داشتند و برای تمام آن‌ها کیفرخواست صادر شد.
علی صالحی اضافه کرد: پس از این سرقت در راستای طیب‌خاطر و ایجاد اطمینان در مالباختگان، در همان بدو امر، ۵۰ درصد از خسارات مورد ادعای این افراد به صورت علی‌الحساب از جانب بانک در حساب‌هایی امانی به نام این اشخاص، سپرده‌گذاری شده بود. سپس با صدور دستور رئیس قوه قضائیه از طریق ایجاد تصالح میان آنان و بانک با تشکیل کارگروهی مبلغ ۲۲۹۰ میلیارد ریال به ۱۴۵ نفر از ۱۵۵ شکات پرداخت شد. در خصوص ۱۰ نفر دیگر نیز پنج نفر از ابتدا اعلام کرده بودند شئ باارزشی درون صندوق امانات نداشته‌اند و پنج نفر از بزه‌دیدگان نیز فاقد هرگونه سند و مدرکی مبنی بر ادعای خود بودند.