اجازه دهید دچار تردید شویم!

داستان ویلموتس و فوتبال ایران گویا نقطه پایانی ندارد. پرونده‌ای سراسر ضرر (چه به لحاظ فنی و چه مالی) که فدراسیون فوتبال از بسته شدن آن خبر داده بود، اما ادعایی تازه، بار دیگر آن را سر زبان‌ها انداخته است.
روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ بود که تاج در یک برنامه تلویزیونی از بسته شدن پرونده ویلموتس با پرداخت ۵/۳ میلیون دلار از محل پاداش و پول‌های بلوکه شده ایران در فیفا خبر داد. خبری که اواخر اردیبهشت سال جاری توسط ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال نیز به تأیید رسید، اما حال و با گذشت شش ماه، ادعایی تازه مطرح می‌شود مبنی بر اینکه دادگاه سوئیس پول‌های فدراسیون فوتبال در فیفا را به دلیل شکایت ویلموتس بلوکه کرده و حساب فدراسیون فوتبال نیز در همین راستا بسته شده است. خبری که مغایر با ادعای فدراسیون فوتبال مبنی بر بسته شدن پرونده ویلموتس است. ادعایی که البته با واکنش رئیس کمیته بین‌المللی فدراسیون مواجه شده، اما با توجه به تجربیات تلخ قبلی، فدراسیون فوتبال باید این حق را برای اذهان عمومی و مخاطب قائل شود که در پی مطرح شدن ادعای تازه، گیج و مردد شود و با دیده شک به تاج و دوستانش بنگرد.
مدیران فوتبال ایران عادت دارند به مطرح کردن ادعا‌هایی که مبتنی بر واقعیت نیست. هنوز فراموش نشده که آقایان مدعی حل مسئله بازی در زمین بی‌طرف بودند و تأکید داشتند با توجه به سخنرانی ۱۰ دقیقه‌ای در مالزی، پرونده این داستان بسته شده است، اما طولی نکشید که مشخص شد ادعای مطرح شده کذب محض بوده و هیچ‌کس هم خم به ابروی خود نیاورد که چرا و به چه دلیل دروغی به این واضحی به مردم گفته شد! درست مانند زمانی که هیچ‌کس مدیرعامل پرسپولیس را بابت جعل و دستکاری سند در ماجرای عقد قرارداد طارمی با تیم ترکیه‌ای زیر سؤال نبرد و بازخواست نکرد. همانطور که هیچ‌کس باشگاه استقلال را بابت ارسال فیش جعلی به باشگاه پرتغالی مؤاخذه نکرده است. به همین دلیل هم هست که فدراسیون فوتبال باید به مخاطب خود حق بدهد در پی مطرح شدن ادعای جدید در خصوص پرونده ویلموتس دچار تردید شود و خواهان سندی قابل قبول باشد، چراکه مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد و تجربه ثابت کرده ادعا‌های مطرح شده و تکذیبیه‌های کلامی نمی‌تواند سند و واقعیت باشد. ادعای مطرح شده در خصوص بلوکه شدن پول‌های فدراسیون فوتبال در فیفا به واسطه شکایت ویلموتس همان اندازه می‌تواند مغایر با واقعیت باشد که ادعای سفت و سخت علی تارقلی‌زاده در خصوص بسته شدن این پرونده.
سال‌ها قبل کی‌روش مدعی بود فدراسیون فوتبال مطالبات او را از طریق پول‌های بلوکه شده در فیفا پرداخت می‌کند، اما فدراسیون جسته و گریخته این مسئله را منکر می‌شد، حالا، اما همین فدراسیون مدعی بسته شدن پرونده ویلموتس به واسطه پرداخت طلب او از همین پول‌هاست. قبول یک بام و دو هوای فدراسیون زمانی سخت می‌شود که به یاد آوریم فدراسیون دو سال قبل و زمانی که فیفا، کارشناس حقوقی و رئیس سابق کمیته حقوقی را به دلیل گزارش خلاف واقع به نهاد‌های بین‌المللی سرزنش کرده بود در خبری فوری مدعی شد فیفا ضمن پذیرفتن گزارش فدراسیون، از آن تقدیر و تشکر هم کرده است! مگر همین فدراسیون در آخرین هفته‌ها از مهلت یک ساله خود برای تصویب بند یک اساسنامه اصلاح شده در مجلس به جای طی کردن مراحل قانونی دریافت این مصوبه با ارسال نامه‌ای به فیفا مدعی نشده بود مطابق حکم دیوان عدالت اداری ماهیت حقوقی جدید مورد تأیید قرار گرفته و انتظار داشت به واسطه گزارش ارسالی، فدراسیون جهانی تصویب اساسنامه اصلاح شده در مجلس را فراموش کند؟!
متأسفانه ادعا‌های خلاف واقع فدراسیون و مدیران فوتبال ایران در طول این سال‌ها باعث از بین رفتن اعتماد فی‌مابین شده است و همین مسئله افکار عمومی را دچار تردید کرده که آیا واقعیت آن چیزی است که فدراسیون در خصوص پرونده ویلموتس می‌گوید یا آنچه که یکی از مجریان یک برنامه تلویزیونی مطرح کرده است. درست است که فدراسیون ادعای مطرح شده را رد می‌کند، اما این فدراسیون واقعیت‌های بسیاری را در خصوص همین پرونده ویلموتس کتمان کرد که خیلی زود مشخص شد واقعیت داشته، بی‌آنکه شرمنده شود یا از افکار عمومی بابت ادعای خلاف واقع خود عذرخواهی کند!