حل مسائل کشور نیاز به «آن‌طرف آبی‌ها» ندارد

رئیس‌جمهور گفت: «حل مسائل کشور نیاز به «آن‌طرف آبی‌ها» ندارد، بلکه در دست جوانان مجاهد و فرهیخته و استادان دانشگاه‌هاست.»
سید ابراهیم رئیسی در دیدار روسای دانشگاه‌های برتر و معین کشور با تبریک ایام ماه رجب، گفت: «از فرمانده کل سپاه و حسنی آهنگر به‌دلیل فراهم کردن زمینه این دیدار تشکر می‌کنم. امروز با بخش‌هایی از کار دانشگاه امام حسین(ع) آشنا شدم. توصیه‌ام به روسای دانشگاه‌ها این است که برای بازدیدی مشابه از دانشگاه امام حسین(ع)، وقت بگذارند. رهبری در ابتدای سال جدید در حرم رضوی بر ضرورت تحول تأکید کردند. ماموریت دولت در انجام تحول، ماموریت سنگینی است. ما موظفیم ایجاد تحول را دنبال کنیم. پیشرفت کشور و پیشران این تحول در گرو حرکت دانشگاه‌هاست. پیشران این حرکت باید در حوزه علم و دانش دنبال شود و علم‌محور و فناوری‌محور باشد. پیشران حرکت تحولی کشور باید دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور باشند.» رئیسی با اشاره به دستاوردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «موفقیت سپاه در گرو کار علمی و مبتنی بر دانش بوده است. ماموریت دانشگاه امام حسین(ع) هم حرکت علمی برای تحقق اهداف سپاه است. باید اقتضائات و التزامات این مسئله رعایت شود. تلاش مسئولان دانشگاه امام حسین(ع) حرکت از مقاله‌محوری به مسئله‌‌محوری است. در دانشگاه‌های کشور باید تولید علم همراه با مهارت‌آموزی شود. مهارت‌افزایی در کنار علم‌افزایی باید در دستور کار دانشگاه‌های کشور قرار گیرد.»

تبدیل تهدید به فرصت با اندیشه و حرکت جهادی امکان‌پذیر است
وی ادامه داد: «علوم انسانی و علوم پایه از اهمیت بالای برخوردار است. نباید نسبت به این رشته‌ها بی‌توجهی شود. علوم پزشکی و مهندسی اهمیت دارد اما نباید این اهمیت موجب بی‌توجهی به علوم انسانی و علوم پایه شود. دانشگاه در تحول کشور باید نقش تربیت نیروی انسانی دانشمندِ با مهارت را دنبال کند. از همه مهم‌تر، در تربیت نیروی انسانی باید توجه به تزکیه و اندیشیدن به مسائل مردم توأم شود. بسیار مهم است که بتوانیم در دانشگاه، تربیت نیروی انسانی تراز و استفاده از فناوری‌های نوین هم داشته باشیم. تحول کشور در گرو تحول در نگاه و بعد تحول در فرایندهاست. اگر منظومه فکری تحول در دانشگاه‌ها که توسط مقام معظم رهبری بیان شد، در دانشگاه‌ها اجرا شود، شاهد تحولات چشمگیری در حوزه تحول خواهیم بود. همه روسای دانشگاه‌ها باید بدانند که کارشان فناورانه و علم‌پایه باشد تا برای دستگاه‌ها و کشور پیشرفت ایجاد کند. در حوزه‌هایی که از دانش بهره‌بردیم بسیار موفق بودیم. «ما می‌توانیم» در این صورت می‌تواند جلوه کند. در حوزه‌های مختلف اقتصادی خرد و کلان با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. تبدیل تهدید به فرصت با اندیشه و حرکت جهادی امکان‌پذیر است.»
 



دانشگاه باید دانشش را به میدان اجرا بیاورد
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز دموکراسی گرفتار بوروکراسی است، گفت: «از تجربه همه کشورها و پیشینیان حتما استفاده می‌کنیم، اما حاضر نیستیم به نسخه دیگران عمل کنیم. شناخت نیاز کشور و اولویت‌ها، به مسئله‌شناسی و حل مسئله نیاز دارد. وزیر و معاونان وزارت علوم همت دارند. بنابراین باید تدبیری کنند که دانشجویان بیشتر همت کنند تا مجریان از آنان حمایت کنند. حداکثر یک ماه باید نرم‌افزار و سخت‌افزار این کار در همه حوزه‌های اجرایی فراهم شود. دانشگاه باید دانشش را به میدان اجرا بیاورد. یک روز را هم مجاز نیستیم از دست بدهیم. کارها نباید یک سال و دو سال طول بکشد. صبر ما در این زمینه کم است. از امام، رهبری و شهید سلیمانی آموختیم که علم باید نافع و گره‌گشای زندگی مردم باشد.»

 

سایر اخبار این روزنامه
موافقت دولت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان وزیر ارتباطات: بهای ترافیک داخل ۴۰ درصد ترافیک بین‌الملل محاسبه می‌شود خیز ایران و ترکیه برای رسیدن به هدف‌گذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری می‌خواهیم کشور ما مرکز تمدن جدید اسلامی شود حل مسائل کشور نیاز به «آن‌طرف آبی‌ها» ندارد شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را قطع کنید انبوهی از پهپادهای راهبردی به سازمان رزم ارتش الحاق شد دلایل افزایش تعرفه اینترنت از زبان مدیران اپراتورها آیا دومینوی «جلیقه سبزها» در راه است؟ داوطلبان، حامی بیماران نیازمند هنرمندانی که لرزه به تن صهیونیست‌ها می‌اندازند! ایران اشک امارات را درآورد! دستکاری در آزمون خلبانی داماد حسن روحانی و ارسال پرونده به قوه قضاییه سهمیه آرد ۳۰۰ نانوایی متخلف در تهران صفر شد حکم قصاص قاتل شهید «فرید کرم‌پور حسنوند» اجرا شد امیرعبداللهیان خواستار ایفای نقش فعال‌تر روسیه برای توقف جنگ غزه شد نظر دانش‌آموزان از سال آینده در ارزشیابی معلمان تأثیرگذار است نگاره «مولود کعبه» اثر استاد محمود فرشچیان بزرگی بحران در اسرائیل، بزرگ‌تر از بحران در غزه است! آموزش به سبک حضرت علی(ع)