داوطلبان، حامی بیماران نیازمند

  [ مرضیه گلگلی]  جمعیت هلال‌احمر دارای چهار سازمان تابعه است که هر کدام از آنها وظایف و ماموریت‌های مخصوص به خود را دارند. سازمان امدادونجات، سازمان داوطلبان، سازمان جوانان و سازمان تدارکات پزشکی، سازمان‌های تابعه جمعیت هلال‌احمر هستند. سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر ایران با هدف ارائه خدمات‌رسانی در حوزه دارو و درمان فعالیت می‌کند. همچنین سازمان داوطلبان هلال‌احمر با جذب افراد خیر و ترغیب آنها، با ارائه گزارش درست به افزایش مشارکت افراد با هلال‌احمر می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان داوطلبان در این سال‌ها، حمایت از بیماران نیازمند و تامین هزینه‌های درمانی و دارویی آنهاست، با این شعار که «هیچ فردی به جز رنج بیماری، رنج دیگری متحمل نشود.» گزارش «شهروند» از این حمایت‌ها را می‌خوانید.

«اهورا احمدی»، معاون منابع داوطلبی و خدمات اجتماعی سازمان داوطلبان هلال‌احمر، به «شهروند» می‌گوید: «افراد برای کمک‌های مالی داوطلبانه باید به ما مراجعه کنند و برای مهارت و انجام کار داوطلبانه به اداره جذب و منابع نیروی انسانی معرفی می‌شوند.» در جذب مشارکت افراد از ابزارهای متفاوتی مثل سامانه تبلیغات و اعلام شماره حساب بانکی جمعیت هلال‌احمر استفاده می‌شود. سازمان داوطلبان بازوهایی از جمله مشارکت‌های مردمی، اداره‌های حمایتی و بانک تجهیزات پزشکی را در اختیار دارد و اگر کسی نیاز به وسایل پزشکی و درمانی داشته باشد، با مراجعه به داروخانه مرکزی هلال‌احمر می‌تواند برای دریافت دارو و درمان اقدام کند.
اهورا احمدی می‏گوید: «تامین و مدیریت بانک امانت تجهیزات پزشکی و دارو به عهده منابع داوطلبی است و پروژه‌هایی که در آن بسته‌های حمایتی و معیشتی به افراد تعلق می‌گیرید، در این اداره انجام می‌شود. همچنین مشارکت‌های مردمی و کمک خیران در این زمینه به مردم کمک زیادی می‌کند.»

حمایت و شناسایی بیماران در سریع‌ترین زمان
اهورا احمدی درباره ارتباط جمعیت هلال‌احمر با مددکار می‌گوید: «شرایط معیشتی و اقتصادی بیماران مددجو در چهار مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد. مددجوها از هر طریقی به جمعیت هلال‌احمر معرفی شوند، یکی از گام‌های شناسایی افراد نیازمند به درمان مصاحبه است و بعد از مصاحبه، اگر تشخیص داده شد این فرد نیازمند است، مدارک درمانی به تفکیک گروه‌های خدمتی، از فرد گرفته می‌شود.  بر اساس شرایط هر مددجو، خدمات مورد نیازشان به آنها ارئه می‌شود. بعد از آن مشخصات فرد مددجو در سامانه سخا ثبت شده و پرونده او برای ارائه در کمیته آماده می‌شود. در این کمیته افراد را بر اساس پرونده‌هایی که ایجاد شده و منابع موجود، اولویت‌بندی می‌کنند. از زمان تکمیل اطلاعات تا پرداخت، 15 روز زمان می‌برد. حالا ممکن است فردی پرونده تشکیل دهد، اما مستندات آن کامل نباشد، در این صورت ممکن است تا ماه‌ها طول بکشد. اما وقتی مستندات ثبت و پرونده تکمیل شود، 15 روز بعد پول به حساب می‌نشیند؛ به شرطی که در طی این مراحل، کسی این پرونده را رد نکند.»
معاون منابع داوطلبی و خدمات اجتماعی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر ایران از کمک بلاعوض ۲۸۵میلیارد تومانی سازمان هلال‌احمر به ۱۲۰هزار نفر از نیازمندان کشور می‌گوید: «امسال با کمک خیرین مبلغ ۶۰میلیارد تومان کمک بلاعوض به ۲۵هزار نفر از افراد نیازمند داشتیم.»

ممکن بود مادرم بمیرد



مادر «مریم» مبتلا به سرطان پوست است و چند سالی است که با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کند. شرایط سخت زندگی و هزینه‌های سرسام‌آور  درمان و دارو، آنها را مجبور به قطع روند درمان کرده بود. همان وقت بود که با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدند و توانستند با کمک خیران و داوطلبان، پرقدرت‌تر از قبل درمان را ادامه دهند. مریم می‌گوید: «به کمک پزشک معالج که یکی از سرپرستان جمعیت هلال‌احمر بود، با این سازمان آشنا شدم و کمک زیادی در هزینه‌های درمان به مادرم کردند.»
از پدرش می‌گوید که فردی از کار افتاده است و مریم به عنوان تنها نان‌آور خانواده، توان تامین هزینه‌های درمان سرطان مادرش را نداشت. وقتی از او می‌پرسیم که در صورت نبود کمک‌های هلال‌احمر چه می‌شد؟ به صراحت می‌گوید: «ممکن بود مادرم از دنیا برود.»
تمام هزینه‌های جراحی و شیمی‌درمانی‌ها و داروهای فرد مذکور از طرف سازمان داوطلبان تامین می‌شود و به گفته فرزندش به‌تازگی عمل افتادگی پلک با هزینه‌های خیران انجام داده است. او در ادامه می‌گوید: «هلال‌احمر برای پرداخت هزینه‌‌های درمان زحمت زیادی برای ما کشید و بلافاصله بعد از اقدام من برای انجام درمان، در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی‌های لازم انجام شد. هلال‌احمر در اوج ناامیدی به داد ما رسید و خدماتی هم که زیرمجموعه خدمات این جمعیت نبود، با معرفی ما به خیریه‌ها انجام شد.»

 روایت دختری که به زندگی برگشت
«مهری» خاله یکی از مددجویان دیگر است. او اینگونه می‌گوید: «خواهرزاده‌ام بیتا در اوج نوجوانی مبتلا به سرطان پوست شد. اگر هلال‌احمر نبود، به دلیل بالابودن هزینه‌های درمان و عدم‌پوشش بیمه‌ای، روند درمان را قطع می‌کردیم. این در حالی است که داروهای درمانی بیتا در هیچ داروخانه‌ای وجود نداشت و  ما به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت نامه فرستاده بودیم. بعد از دوماه با ما تماس گرفته شد و گفتند این نوع دارو در داروخانه مرکزی هلال‌احمر موجود است.»
خاله بیتا با اشاره به اینکه هلال‌احمر در سریع‌ترین زمان ممکن به درخواست ما رسیدگی کرد، می‌گوید: «پس از دریافت دوز اول دارو ما متوجه شدیم که هزینه‌های دارو به خاطر کمیاب‌ و خاص‌بودن به قدری زیاد است که در برابر ادامه درمان ناتوانیم و در داروخانه مرکزی هلال‌احمر از پرسنل راهنمایی برای کمک خواستیم که به ما خیریه هلال‌احمر را معرفی کردند و پس از ارائه مدارک پزشکی هزینه‌های درمان از طرف هلال متقبل شد.» بیتا نیز ضمن تشکر از هلال‌احمر گفت: «اگر درک و همراهی جمعیت هلال‌احمر با ما نبود ممکن بود اتفاقات خیلی بدتری برای من بیفتد، اما خدا را شاکرم که با این سازمان آشنا شدم.»

سایر اخبار این روزنامه
موافقت دولت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان وزیر ارتباطات: بهای ترافیک داخل ۴۰ درصد ترافیک بین‌الملل محاسبه می‌شود خیز ایران و ترکیه برای رسیدن به هدف‌گذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری می‌خواهیم کشور ما مرکز تمدن جدید اسلامی شود حل مسائل کشور نیاز به «آن‌طرف آبی‌ها» ندارد شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را قطع کنید انبوهی از پهپادهای راهبردی به سازمان رزم ارتش الحاق شد دلایل افزایش تعرفه اینترنت از زبان مدیران اپراتورها آیا دومینوی «جلیقه سبزها» در راه است؟ داوطلبان، حامی بیماران نیازمند هنرمندانی که لرزه به تن صهیونیست‌ها می‌اندازند! ایران اشک امارات را درآورد! دستکاری در آزمون خلبانی داماد حسن روحانی و ارسال پرونده به قوه قضاییه سهمیه آرد ۳۰۰ نانوایی متخلف در تهران صفر شد حکم قصاص قاتل شهید «فرید کرم‌پور حسنوند» اجرا شد امیرعبداللهیان خواستار ایفای نقش فعال‌تر روسیه برای توقف جنگ غزه شد نظر دانش‌آموزان از سال آینده در ارزشیابی معلمان تأثیرگذار است نگاره «مولود کعبه» اثر استاد محمود فرشچیان بزرگی بحران در اسرائیل، بزرگ‌تر از بحران در غزه است! آموزش به سبک حضرت علی(ع)