زمان قیام و خروش زنان فرا رسیده است!

 [شهروند] این روزها- همزمان با روز جهانی قدس- در فضای مجازی صحبت‌های زیادی درباره پرفورمنسی شنیده می‌شود که خروش ملت‌های مختلف و حرکت آنها به سمت مرز‌های غزه را برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به نمایش می‌گذارد. پرفورمنسی کوتاه به نام «خروش ملت‌ها»، محصولی از گروه تئاتر «هنر مقدس» که از جمعی از بانوان هنرمند تشکیل شده که تاکنون بیش از 500نمایش صحنه‌ای درباره زنان و برای زنان اجرا کرده و به‌گفته مدیر این گروه نمایشی تلاش دارد موضوعات مذهبی، اجتماعی و تاریخی مرتبط با بانوان و البته دغدغه‌ها و مشکلات آنها را در قالب هنرهای نمایشی در ژانرهای اجتماعی، طنز و تاریخی روی صحنه ببرد که از شناخته‌شده‌ترین آثارشان می‌توان نمایش 75دقیقه‌ای «فاطمه» را مثال زد که در چند سال اخیر از روز شهادت تا میلاد حضرت زهرا(س) روی صحنه رفته و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده است.
آنچه در پی می‌آید؛ صحبت‌های مریم شعبانی، مدیر گروه نمایشی «هنر مقدس» و کارگردان پرفورمنس «خروش ملت‌ها»ست که با حضور نزدیک به 40پرفورمر ایرانی و نیجریه‌ای توجهات زیادی را به‌خود جلب کرده است.

  درباره شکل‌گیری نمایش پرفورمنس «خروش ملت‌ها» صحبت می‌کنید؟
همانطور که می‌دانید موضوع غزه و اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی برای مادران و کودکان فلسطینی رخ داده؛ یکی از مهم‌ترین، حساس‌ترین و البته دردناک‌ترین مسائل جهانی بوده؛ و ما هم به‌دلیل حساسیت این موضوع تصمیم گرفتیم پیامی جهانی را از زبان بانوان در قالب یک پرفورمنس- که هنری جهانی است- برای مردم سراسر دنیا به‌ویژه خانم‌ها ارسال کنیم. به هر حال فراموش نباید کرد که شعار گروه ما «هنر قدسی زنان برای تمام جهان» است و برهمین اساس احساس کردیم در این برهه مهم تاریخی باید کاری انجام بدهیم و قدمی برای مردم مظلوم غزه برداریم.

 نوع کار و نگاه شما به غزه و مسئله فلسطین چه تفاوتی با دیگر آثاری دارد که در چهار گوشه جهان در این زمینه تولید شده است؟
تاکنون بیشتر آثاری که در دفاع از مردم مظلوم فلسطین شکل گرفته‌اند، روایاتی تاریخی هستند که جنایات رژیم صهیونیستی و ظلمی را که بر مردم مظلوم فلسطین روا داشته شده، به نمایش گذاشته‌اند. ما اما تحت‌تأثیر رویدادهای اخیر غزه و به‌عنوان هنرمندان پیش‌رویی که تصمیم گرفته‌اند حرکتی جهانی ایجاد کنند؛ به‌دنبال این بودیم که برای نخستین بار اثری درباره خروش تمام ملت‌ها بسازیم و به‌عبارت بهتر حرکت جمعی مردم آزادیخواه دنیا به سمت مرزهای غزه را بیان کنیم. موضوعی که با این هدف اعلام می‌شود که به مثابه نوعی هشدار به رژیم صهیونیستی نشان دهد که این خروش جهانی برای متوقف‌کردن رژیم صهیونیستی به هر حال به‌زودی انجام خواهد گرفت.

 می‌توانید بگویید که ایده اصلی پرفورمنس «خروش ملت‌ها» ریشه در کجا دارد؟



ما ایده اولیه‌مان را از یک تصویر درباره یک قیام مردمی گرفتیم. یا به‌عبارت بهتر صحنه‌ای از تظاهرات مردمی که این تصویر خروش ملتی را نشان می‌دهد که می‌خواهند به نفع مردم غزه قیام کنند. این اثر جرقه تولید یک پرفورمنس در قالب عکس و حرکت را در ذهن ما زد و این نقطه آغاز این پرفورمنس بود که هم به‌صورت محیطی در فضای باز اجرا و هم در قالب عکس و کلیپ در فضای مجازی منتشر می‌شود.

 می‌توانید بگویید که هدف‌تان از تولید این اثر چه بوده است؟
به عقیده من حالا که تقریبا تمام مردم جهان روایت مظلومیت غزه را شنیده‌اند و می‌دانند در اراضی اشغالی چه خبر است و چه جنایاتی در این سرزمین رخ داده؛ مردم آزادیخواه باید خود را برای اقدامی دیگر آماده کنند. در این زمینه ما در این اثر می‌خواهیم بگوییم که زمان قیام فرا رسیده و به‌خصوص زنان در حال رقم زدن یک حرکت تاریخی هستند. از این نظر می‌توان گفت که پرفورمنس «خروش ملت‌ها» نمایشی از ارتش هنرمندان جهان برای خروش علیه رژیم صهیونیستی است.

 کمی هم درباره فرم روایی این اثر صحبت می‌کنید؟
«خروش ملت‌ها» دو لایه دارد؛ لایه اول زنانی در حال تظاهرات هستند و لایه دوم نیز درباره زنی است که به‌عنوان رهبر این گروه اعلام می‌کند که زنان آزاده جهان برای حمایت از زنان و کودکان مظلوم غزه حرکت می‌کنند و به‌زودی خود را به مرزهای غزه خواهند رساند. در حقیقت پیام آنها پیام خروش ملت‌های جهان- خطاب به رژیم غاصب صهیونیستی- است.

 راستی یک سؤال؛ چرا برای انتقال پیام‌تان رو به‌سوی پرفورمنس آوردید؟
پرفورمنس به‌عنوان یکی از تکنیک‌های هنر تئاتر، زبانی جهانی است و ملت‌های مختلف می‌توانند پیام‌های واحدی از آن دریافت کنند. همانطور که می‌دانید؛ پرفورمنس کلمه، دیالوگ و نمایشنامه به‌معنای مصطلح آن ندارد و همه‌چیز به‌صورت ادبیات حرکتی است. از سویی دیگر، در اینگونه بیانی حس در لحظه تولید می‌شود و این یعنی همان حسی که رخ می‌دهد به اجرا درمی‌آید و برای همین هم به تعداد تماشاگران می‌تواند پیام مخابره کند.

 در پایان؛ صحبتی دیگر درباره «خروش ملت‌ها» ندارید؟
همیشه در تمام تاریخ، هنرمندان پیشرو بوده‌اند و مردم را یا به قیام یا به صلح دعوت کرده‌اند و البته حتی آنهایی هم که موفق به این تأثیرگذاری نشده‌اند، با ثبت تاریخ زمان خود نقش و تأثیرشان را در زمان خود به جا گذاشته‌اند. در «خروش ملت‌ها» قصد ما این بود که دوباره موفق به چنین کاری شویم و درواقع تلاش ما این بوده که هنرمندان جهان را وارد میدان کنیم و با توجه به این حقیقت که زبان هنر بُرنده‌تر و قوی‌تر از سلاح‌های نظامی است، بتوانیم با این زبان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین مؤثر واقع شویم، البته هدف دیگرمان هم از تولید این پرفورمنس این بوده که دیگر کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکایی نیز چنین کارهایی را تولید کنند و به اسرائیل هشدار بدهند که اگر همچنان کشتار زنان و کودکان بی‌پناه فلسطینی را ادامه دهد، حتما تمام ملت‌های جهان به سمت مرزهای فلسطین حرکت خواهند کرد.