حاشیه روی آنتن تلویزیون و نقره‌داغ شدن با جریمه

یک اظهارنظر قابل بحث در تلویزیون و همچنین نزدیک شدن به موعد افزایش 5 برابری جرایم و تخلفات راهنمایی و رانندگی، مهم‌ترین موضوعاتی بودند که طی 24 ساعت گذشته در فضای مجازی مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند.

واکنش کاربران فضای مجازی به سخنان عجیب یک خطیب در تلویزیون
اظهارات یک خطیب در صدا و سیما و دادن نسبت «گوشت تلخ» به پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع)، واکنش‌هایی را در پی داشت که دامنه آن به فضای مجازی نیز کشیده شد. گرچه این خطیب بار دیگر در تلویزیون ظاهر شده و به تصحیح اظهارات خود پرداخت، اما انتشار ویدئویی دیگر از او که در آن مشغول تعریف روایتی تحریف شده از قیام 15 خرداد، امام خمینی (ره) و شهید طیب حاج‌رضایی است، موجب شد اغلب کاربران فضای مجازی خواستار دقت بیشتر در تریبون دادن به افراد در رسانه ملی شوند. در ادامه تعدادی از این نظرات که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند را مرور می‌کنیم: «وإنك لعلى خلق عظيم (سوره قلم، آیه 4). یعنی علیرضا پناهیان تا به حال این آیه را نخوانده؟ حتماً اینطور نیست چون او واعظی منبری است و مأنوس با قرآن. اما به آقای پناهیان توصیه می‌کنم یک بار دیگر کتاب آسمانی محمد مصطفی (ص) را از اول تا به آخر بخواند، این بار با دقتی که شایسته کلام خداست زیرا بعید می‌دانم معنی باقی آیات را نیز تا به الان درست درک کرده باشند»، «از کسانی مثل آقای پناهیان انتظاری زیادی نباید داشت، سیاست برخی‌ها توجیه وسیله به استناد هدف است. اما انتظاری بجاست اگر از صدا و سیمایی که با پول بیت‌المال امورات آن می‌گذرد بخواهیم فقط به واسطه این‌که کسی نزدیک به مرام سیاسی‌ این سازمان است، چک سفید امضاء به او ندهد. کسی نه یقه پناهیان را می‌گیرد نه تلویزیون را، ولی این بازی با دین مردم است که هیچ کس تحمل تاوان دنیوی و اخروی آن را ندارد»، «آرزو به دل موندیم اون کسی که به عنوان مجری یا کارشناس جلوی مهمانان برنامه‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی شبکه‌های تلویزیون می‌شینه، وظیفه‌ای بیش از سر تکون دادن و تایید همه نظرات مدعو گرامی براش تعریف شده باشه. به خدا پیدا کردن یه آدم باسواد و باجربزه که سر بزنگاه مچ مهمون رو بگیره و بگه «آخ نه دیگه، این یکی رو زدی توی خاکی» اونقدرام سخت نیست»، «از بچگی و مدرسه توی گوش ما بارها خوندن که خدای بزرگ به پیامبر اسلام وحی کرد اگر این اخلاق خوش را نداشتی مردم دور تو جمع نمی‌شدند. اما انگار اسناد جدیدی کشف شده که ثابت می‌کنه اتفاقاً محمد (ص) نه خوش اخلاق که نعوذبالله گوشت تلخ بوده‌»، «تحلیل می‌کنند که سخنان علیرضا پناهیان ناظر به دوران حکمرانی پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) است و آن‌ها به دلیل روی خوش نشان ندادن به طالبان قدرت و ثروت توسط این افراد گوشت تلخ دیده می‌شدند. اما پناهیان در بخشی از سخنان خود تاکید می‌کند دعوت پیامبر اسلام به خاطر همین گوشت تلخی 13 سال طول کشید. 13 سالی که پیامبر (ص) هیچ قدرتی نداشت!»، «توی قرن 21 حتی یه سرچ اینترنتی ساده نمی‌کنن و انقدر اعتماد به سقف دارن که با مفروضات قبلی داستان می‌سازن و جلوی اون همه آدم بالای منبر تعریف می‌کنن. می‌گه امام خمینی (ره) برای طیب پیغام فرستاد که سالگرد 15 خرداد یادت نره! با کلی آب و تاب هم تعریف می‌کنه، ولی نمی‌دونه که 7 ماه قبل از سالگرد 15 خرداد طیب اعدام شده بود.»            
            در انتظار 5 برابر شدن جریمه‌های رانندگی و بازتاب های آن در فضای مجازی
عملی شدن وعده افزایش 500 درصدی جرایم رانندگی از چند روز دیگر آن هم با هدف افزایش بازدارندگی، توجه بسیاری از کاربران فضای مجازی را به خود معطوف کرده است. به اذعان رئیس پلیس راهور کشور، طی روزهای آینده با ابلاغ دولت افزایش جرائم رانندگی که مدتی قبل از سوی راهور پیشنهاد شده بود اجرایی خواهد شد. اغلب کاربران این حد از افزایش جریمه‌ها را نامتناسب با درآمد اکثریت جامعه خوانده و آن را به‌مثابه یک شوک مالی به کیفیت زندگی این روزها تلقی کردند. تعدادی دیگر نیز اما از این افزایش دفاع کرده و آن را تنها راه مجبور کردن برخی به رعایت قوانین دانستند. برخی از این نظرات را در ادامه می‌خوانیم: «این یعنی الان شما بخوای دو دقیقه توقف ممنوع پارک کنی که بری بچه‌ات رو بذاری مهد و برگردی 200 هزار تومن جریمه شدی. این تازه کف جریمه‌ست. بعد من چقدر حقوق می‌گیرم؟ 12 تومن با کسر بیمه و مالیات»، «انشاله که این طرح مشمول موتورسوارها هم بشه دیگه، چون 90 درصد خلاف‌های رانندگی تهران زیر سر موتوریاست! ماشالا از هر 10 تا 9 تاشون هم پلاک ندارن!»، «اگه اعدام کردن قاچاقچی‌ها بساط مواد مخدر رو جمع کرد، زیاد کردن جریمه‌ها هم راننده‌ها رو سربراه می‌کنه! این وسط فقط کلی قبض پرداخت نشده باقی می‌مونه که طرف چند سال بعد باید ماشینش رو بفروشه و اونا رو پرداخت کنه»، «تهران توی هیچ خیابونی جای پارک نیست. پارکینگ عمومی نیست. ولی تا دلت بخواد مأمور وایساده که جم خوردی جریمه‌ات کنن. کاش جریمه‌ها رو هم براساس مدل و قیمت ماشین تعیین می‌کردن، به خدا این رقما واسه امثال ما زیاده و فشار به زندگی‌مون میاره.»