«ابتکار» دلایل تغییرات ناگهانی مدیران یک شرکت حفاری را بررسی کرد سکوهای نفتی در غبار ابهام

مهشید خیزان
شرکت «حفاری شمال» که از سال 77 به موجب مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران به عنوان یکی از شرکت‌های بالادستی صنعت نفت به ثبت رسید، از ابتدا با جنجال‌هایی همراه بود که هم‌اکنون نیز سر و صداهای زیادی از آن گوش می‌رسد؛ یکی از آنها، تغییرات مدیران عامل این شرکت در کوتاه‌مدت است. حفاری شمال که از ابتدا با عنوان یک شرکت خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد، امروز با سهامداری اکثریت شرکت‌های دولتی، دوباره به جرگه دولتی‌ها بازگشته است. «بنیاد مستضعفان» اصلی‌ترین سهامدار این شرکت است که چند مدیر قبلی و «سپهر سپهری» مدیرعامل جدید حفاری شمال، همگی از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان آمده‌اند.
حفاری شمال که فعالیت خود را از همان ابتدا در بورس اوراق بهادار تهران آغاز کرد، سودهای خوبی را به سهامداران خود تعلق داد؛ به طوری‌که از سال 77 میزان رشد سود سالانه تخصیصی به سهامداران، حدود دو برابر افزایش می‌یافت. درنهایت بالاترین میزان سود خود، هزار و 23 تومان به ازای هر سهم بود که از سال 77 تا آن روز حدود 10 برابر افزایش یافته بود. عملکرد این شرکت درخصوص پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفندماه سال 96 نشان می‌دهد که به دلایل عدم تحقق درآمد دستگاه حفاری 111 به دلیل عدم ترخیص از پروژه آزادگان، عدم تحقق درآمد دستگاه 117، کاهش نرخ روز کارکرد سکوی دریایی الیما، عدم تحقق درآمد شناورهای ایران بهشهر و راتا، عدم کارکرد سکوی دریایی سحر1 در فروردین‌ماه 96، کاهش درآمد سکوی حفاری سحر2 و عدم تحقق درآمد پروژه آزادگان، عملا شرکت را در سراشیبی زیان‌دهی قرار داده و معلوم نیست این زیان چه زمانی سهامدارانش را همچون شرکت‌های دیگر مثل «کنترسازی» در سیاه‌چاله قرار دهند.
زمانی که ماجرای گم شدن دکل‌های نفتی در رسانه‌ها منتشر شد؛ هدایت‌الله خادمی، مدیرعامل وقت حفاری شمال، خود را از این قضیه تبرئه کرد؛ اما این دکل نفتی که با حدود مبلغ 78 میلیون دلار در سال 90 به نام دکل «دین» از یک شرکت خارجی خریداری شده بود، درنهایت با روشن شدن زوایای پنهان پرونده گم شدن سکوی نفتی و در همان زمان‌ها، هدایت‌الله خادمی از حفاری شمال کنار گذاشته شد.


طبق آخرین اطلاع شرکت حفاری شمال، هم‌اکنون این شرکت دارای 9 دکل در خشکی، 3 سکوی دریایی و 2 شناور است؛ دکل سحر1 ، یکی از پروژه‌های این شرکت است که در سال 93 متوقف شد. درواقع از حدود سال 91 مشکلاتی همچون عدم پرداخت وجه قرارداد و مطالبات حفاری شمال، باعث شد تا این پروژه نیز همچون بسیاری از پروژه‌های دیگر شرکت حفاری شمال متوقف شود. نیمه نخست دی‌ماه سال 93 نیز شرکت حفاری شمال حدود 300 کارگر خود را اخراج کرد و به گفته یکی از این کارگران، به آنها وعده داده شد پس از گذشت یک ماه مرخصی بدون حقوق، بار دیگر آن‌ها را به کار فراخواهند خواند؛ عملا این اتفاق در آن سال رخ نداد.
زمانی که دکل حفاری سحر۱ توسط شرکت حفاری شمال وارد ایران شد تا عنوان اولین دکل حفاری دریایی ملکی ایران را پس از سه دهه از آن خود کند، ابتدا در میدان فرزاد آ که بخشی از میدان مشترک فرزاد بین ایران و عربستان است، استقرار یافت که پیمانکار آن هم شرکت پتروپارس بود و سپس به فاز ۱۳ انتقال یافت. صرف‌نظر از تمام ویژگی‌های فنی که در همان موقع اعلام شد، ورود یک دکل حفاری دریایی ملکی به ایران می‌توانست خبر خوبی باشد؛ چراکه هزینه اجاره روزانه هر دکل حفاری دریایی در ایران بسیار بالا بود. اما این تمام ماجرا نبود؛ به دلیل آنکه تعداد دکل‌های حفاری ایران حدود ۱۵۰ دستگاه است که اغلب آن‌ها هم در خشکی مشغول به فعالیت هستند، عدم بهره‌برداری حداکثری از دکل‌های دریایی حفاری، زیان‌های زیادی را برای کشور در تاخیر در توسعه میادین در پی داشته است. شائبه تغییرات مدیران شرکت حفاری شمال در کوتاه‌مدت نیز به همین موضوع بازمی‌گردد. شنیده‌ها از اعضای این شرکت حاکی از آن است که ریخت و پاش هزینه‌ای و دستمزد مدیران بالادست بسیار زیاد بوده؛ به طوری‌که عملا این شرکت توانایی اجرای پروژه‌های نیمه‌کاره خود را ندارد و به همین دلیل مدیران در آن دوام نیاورده و حتی اگر بخواهند اقدام مثبتی در راستای اهداف شرکت انجام دهند، به طریقی از کار برکنار می‌شوند!
در کنار تمام این موضوعات مطرح شده، به گفته کارشناسان حوزه نفت، تعداد سکوهای نفتی که در ایران نسبت به میزان نفت موجود، وجود دارد حتی بالاتر است و نیازی نیست به فکر افزایش تعداد سکوها باشیم. درنتیجه لازم است دانش‌های نفتی را به بخش‌های دیگر غیر از سکوسازی منتقل کنیم. با تمام این اوصاف باید دید وزارت نفت که درواقع کارفرمای شرکت حفاری شمال است، نسبت به موضوع دولتی شدن این شرکت و رفت و آمدهای مدیران عامل آن چه موضعی خواهد داشت و شرکت ملی حفاری، فعالیت‌های خود را در راستای ساخت دکل‌های نفتی و باتوجه به معطلی‌های شرکت حفاری شمال در اجرای پروژه‌ها، چگونه انجام خواهد داد و چه برنامه‌هایی برای آینده در پیش خواهد گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
آمانو با دیگر در شورای حاکم آژانس اجرای تعهدات ایران را مورد تائید قرار داد ساز مخالف آژانس بین المللی انرژی اتمی در برابر آمریکا چرا چالش پروژه های ناتمام عمرانی برای دولت ها به پایان نمی رسد؟ عمران، زیر تیغ نفت حسن روحانی: ایران آماده همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و توسعه صلح است جلال خوشچهره چاپلوس‌های سوداگر گزارش «ابتکار» از توهین‌هایی‌ که در قالب حرکات دست تعریف می‌شوند لایک هایی که لایک نیست! قانون به تنهایی از پس سارقان اشیاء تاریخی بر نمی‌آید، پلیس ویژه نیاز است کم زوری قانون در برابر دزدان تاریخ تصمیمات سلیقه‌ای درباره جوایز سینمایی چقدر به بهبود حال و روز سینما کمک می‌کند؟ سیمرغ های سرگردان «ابتکار» دلایل تغییرات ناگهانی مدیران یک شرکت حفاری را بررسی کرد سکوهای نفتی در غبار ابهام «ابتکار» از رفت‌‎وآمدها در استانداری ها گزارش می‌دهد اصلاحات اصلاح‌طلبانه در وزارت کشور گزارش تخلفات نفتی دولت‌های نهم و دهم در کمیته کمیسیون بودجه مجلس بررسی می شود تخلفاتی به قطر یک کتاب زندگى در پس «تصوّرات»! یک پایگاه خبری آمریکایی در صورت خروج یک‌جانبه از برجام آمریکا تنها خواهد ماند