خردمندی ایران در مقابل اشتباه بچگانه عربستان

معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه جایگزینی برای برجام در منطقه نیست، درباره تحولات اخیر در لبنان گفت: عربستان در قضیه لبنان اشتباه کاملا بچگانه‌ای کرد و البته به اعتراف منابع غربی خردمندترین بازیگر منطقه، ایران بوده است. به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در سمینار بین‌المللی روندهای تسلیحاتی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا طی سخنانی اظهار داشت: روندهای تسلیحاتی در منطقه غرب آسیا نگران‌کننده است. وی در توضیح دیدگاه خود به تبیین این مساله در سه حوزه تسلیحات متعارف، تسلیحات غیرمتعارف و تسلیحات غیرمتقارن پرداخت و گفت: در حوزه تسلیحات متعارف واقع امر این است که غرب آسیا به بزرگ‌ترین بازار تسلیحاتی دنیا تبدیل شده است به طوری که از سال 2012 فروش تسلیحات در دنیا 10 درصد افزایش یافته که این امر بعد از جنگ سرد بی‌سابقه است. عراقچی اضافه کرد: یک‌سوم این تسلیحات از سوی آمریکا، یک‌چهارم از سوی روسیه و بقیه توسط چین و برخی از کشورهای اروپایی تامین می‌شود. وی بزرگ‌ترین بازار تسلیحات متعارف را خاورمیانه عنوان کرد و اظهار داشت: بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات متعارف، عربستان، قطر، امارات و ترکیه هستند.
معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش به ایده خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت: این ایده شاید از دهه 70 در منطقه مطرح بوده و مصر و ایران بنیانگذار این ایده بوده‌اند با این حال مانع اصلی رژیم صهیونیستی بود که اجازه نداد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای شکل بگیرد. عراقچی در ادامه به سلاح‌های شیمیایی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی و مصر عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی نیستند و سوریه هم عضو این کنوانسیون نبود و سلاح شیمیایی داشت اما در جریان بحران اخیر، سوریه به عضویت کنوانسیون در آمد و سلاح‌های خود را نابود کرد. معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: با این حال هنوز هم در سوریه گاه و بیگاه از این سلاح‌ها استفاده می‌شود، مهم دسترسی تروریست‌ها به این سلاح است.
معاون وزیر امور خارجه در ادامه به سلاح‌های نامتعارف و نگرانی‌های ناشی از آن اشاره کرد و گفت: تنها تحول مثبت در این حوزه برجام است و برجام توافقی است که در حوزه عدم اشاعه صورت گرفته است. به گفته عراقچی، برجام توافقی است که در آن یک کشور به اراده خود نسبت به عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای اعتمادسازی می‌کند و در مقابل حق آن کشور برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و اجرای آن به رسمیت شناخته می‌شود. وی یادآور شد: ایران فقط برای سال‌های محدودی، محدودیت‌هایی را پذیرفته است تا ماهیت صلح‌آمیز برنامه خود را نشان دهد و در مقابل به حق جمهوری اسلامی برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به‌خصوص در حوزه غنی‌سازی احترام گذاشته شود. عراقچی اضافه کرد: این امر توسط شورای امنیت مورد پذیرش قرار گرفت، سابقه ندارد که شورای امنیت به کشوری چراغ سبز نشان دهد مگر در قطعنامه 2231 برای ایران.
وی در ادامه به تنش‌های جدیدی اشاره کرد که در منطقه ایجاد شده است و اظهار داشت: این تنش‌ها بین کشورهایی ایجاد می‌شود که کسی انتظار ندارد؛ برای مثال بحران قطر و عربستان کاملا غیرمنتظره بود و حتی بدبین‌ترین تحلیلگران فکر نمی‌کردند که اوضاع قطر و عربستان این چنین شود. عراقچی گفت: اشتباه محاسباتی متعدد بازیگران به‌خصوص عربستان در یمن و سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی و اخیرا در لبنان از جمله مسایلی است که در منطقه وجود دارد. وی تاکید کرد: عربستان در قضیه لبنان اشتباه کاملا بچگانه‌ای کرد و البته به اعتراف منابع غربی خردمندترین بازیگر منطقه ایران بوده است.


عراقچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این اوضاع تنها تجربه‌ای که وجود دارد و یک بحران پیچیده با مذاکره حل شده، برجام است و این تجربه‌ای است که جامعه بین‌الملل نمی‌خواهد آن را دست بدهد.
وی تصریح کرد: هیچ جایگزینی برای برجام در منطقه نیست، آمریکا اگر فکر می‌کند برجام بدترین توافق در تاریخ آمریکاست و اگر بخواهد آن را پاره کند باید پاسخ دهد که آیا خاورمیانه بدون برجام منطقه‌ای امن‌تر است یا نه. رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: این نکته‌ای است که رییس‌جمهور هم در سخنان خود در سازمان ملل به ظرافت بیان کرد که اگر کسی تصور می‌کند خاورمیانه بدون برجام منطقه باثبات‌تری است، امتحان کند. وی ادامه داد: این وضعیت منطقه و تحولی که برجام ایجاد کرده ، اروپا را به طور مشخص به این نتیجه رسانده است که برجام با امنیت منطقه سر و کار دارد. عراقچی افزود: کسانی که فکر می‌کنند اروپا به خاطر منافع اقتصادی از برجام حمایت می‌کند، اشتباه می‌کنند، بازار ایران در مقابل بازار آمریکا خیلی کوچک است و هیچ اروپایی‌ای حاضر نمی‌شود به خاطر تجارت با ایران، بازار آمریکا را از دست دهد.