اصولگرایان دعوا راه انداختند

گروه سیاسی- دیروز مجلس شورای اسلامی روز نسبتا شلوغی را سپری کرد. از جلسه غیرعلنی مجلس که درخصوص مسایل آسیب‌های اجتماعی و پیگیری تصمیماتی بود که در کشور گرفته شده تا جلسه علنی مجلس که با پاسخ وزیر امور خارجه به سوال نماینده میاندوآب و توضیحات وزیر کشور در مورد وقوع زلزله کرمانشاه همراه بود. اما همه شلوغی‌ها مختص بهارستان‌نشین‌ها نبود بلکه بعد از مدت‌ها اولین اعتراض و تحصن در بیرون از حصار مجلس دیروز برگزار شد. تحصنی که به‌واسطه آن تعدادی از مالباختگان موسسه مالی و اعتباری آرمان در برابر مجلس با سر دادن شعارهایی، اعتراض خود را به وضعیت سپرده‌های خود نشان دادند.
اما بررسی طرح سوال از وزیر امورخارجه به گفته خود نماینده میاندوآب به‌صورت عشقی مطرح شد و از این جهت که وزیر به علت دغدغه کاری نتوانسته بود در جلسه کمیسیون مربوطه جهت پاسخگویی حاضر شود این سوال به صحن کشیده شد. جهانبخش محبی‌نیا در مطرح کردن سوالش گریزی به شعر مولانا زد و محمدجواد ظریف را «صنم گریزپا» توصیف کرد. او در پاسخ به مطهری که گفت پس شما فقط می‌خواستید وزیر را به مجلس بکشانید که گفت: بله موضوع عشقی است دیگر! اما سوال نماینده میاندوآب در خصوص دعاویی بود که در محافل بین‌المللی از جمله دادگاه استیناف کانادا، محاکم آمریکا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌شود و ایران از قبل آن بسیار متضرر می‌شود. محبی‌نیا همچنین از وزیر امور خارجه خواست که میزان ضرر و زیانی که از محل این پرونده‌های قضایی به کشور وارد شده و همچنین میزان زیانی که ممکن است در ادامه راه متحمل شویم را بیان کند.
صدور ۶۰ میلیارد دلار حکم ایران و آمریکا علیه یکدیگر
محمدجواد ظریف که برای پاسخگویی به سوال محبی‌نیا در مجلس حضور یافته بود، اظهار کرد: اقدامات آمریکا و ایران علیه یکدیگر دو دسته است؛ یکی اقداماتی که به دنبال توافق الجزایر در دیوان دعاوی ایران و آمریکا مطرح می‌شود و دیگری اقداماتی که در محاکم آمریکایی علیه جمهوری اسلامی انجام می‌شود.


وی افزود: اقداماتی که در دیوان دعاوی ایران و آمریکا انجام می‌شود طبق مصوبه دولت وقت باید از سوی دفتر خدمات حقوقی ریاست‌جمهوری که در حال حاضر مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری است، پیگیری شود و وزارت خارجه در این دعاوی کمک‌کار است و مسوولیت مستقیم ندارد. عموم این دعاوی حل و فصل شده و آخرین دعوایی که خارج از دادگاه با مذاکره حل‌وفصل شده و وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی آن را دنبال کردند، به پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار منجر شد و مربوط به صندوق فروش‌های تسلیحاتی بود.
ظریف ادامه داد: در مورد دعاوی دادگاه‌های آمریکایی علیه ایران به موجب قانونی که در دهه ۷۰ میلادی در مجلس نمایندگان این کشور تصویب شد، آنها امکان طرح ادعای شهروندان آمریکایی علیه کشورهایی که در فهرست به‌اصطلاح تروریسم آمریکا قرار دارند را فراهم کردند، همچنین به دنبال قانونی که در دهه ۷۰ شمسی در مجالس ایالات متحده تصویب شد، شهروندان آمریکایی امکان یافتند علیه جمهوری اسلامی اقامه دعوا کنند که بر اساس آن شاهد بلوکه شدن برخی اموال جمهوری اسلامی و جلوگیری از نقل‌وانتقال آنها بوده‌ایم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: دو سال قبل رای نهایی دیوان عالی آمریکا منجر به این شد که مقداری از اموال جمهوری اسلامی در دولت نهم در یکی از بانک‌های آمریکایی توقیف شود. جمهوری اسلامی هم در برابر آن اقدام، قانون اقدام متقابل را تصویب کرد و بعد از آن شهروندان ایرانی می‌توانند در دادگاه‌های ایران علیه اقدامات جنایتکارانه آمریکا اقامه دعوا کنند. وزیر امور خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۰ میلیارد دلار در آمریکا علیه ایران حکم صادر شده و مبلغ مشابهی هم در ایران علیه آمریکا حکم صادر شده است البته هنوز مبلغی وصول نشده است. ضمن اینکه ایران هم در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا اقامه دعوا کرده است.
گزارش وزیر کشور در مورد وقوع زلزله غرب کشور
اما دیروز عبدالرضا رحمانی‌فضلی برای ارائه گزارشی از نحوه امدادرسانی و مدیریت زلزله غرب کشور به مجلس رفت و در توضیحات خود از ترس مردمی سخن گفت که نگران از دست دادن اموال‌شان بودند اما با این وجود با خوشرویی برخورد می‌کردند دولت نیز با کمک مردم منطقه خدمات ارائه کرد و این روند همچنان ادامه دارد.
وی افزود: نمایندگان استان کرمانشاه هم در جریان این حادثه در صحنه حضور داشتند. من از سرپل ذهاب به سمت روستاهای دیگر رفتم. با مردم صحبت کردم تا کرمانشاه هم رفتیم همه تلاش‌ها صورت گرفته و به کمک مردم هم نیاز داریم. تجربیات در این حادثه تکرار شد. بحث سازماندهی کار در بحران است ما پروتکلی داریم ولی باید کشور بلوک‌بندی و مسوولیت‌ها تفویض شود و هرکس در جای خود باشد.
وزیر کشور تاکید کرد: در بحث توزیع با توجه به هجوم زلزله‌زدگان در ساعت‌های اولیه بی‌نظمی ایجاد شد که بعد منظم شد. بحث اطلاع‌رسانی موضوع دیگری است که با گستردگی فضای اجتماعی موضوعاتی مطرح شد که این‌گونه نبود. صحنه‌هایی منتشر شد که اگر در فضا نبودیم درست نمی‌توانستیم تصمیم بگیریم. این دستورکار ستاد بحران است و مقرر شده هر دو روز یک جلسه در سطح کشور و هر روز یک جلسه در سطح استان بگذارند. وزارت مسکن امروز مقرر شد برای بحث اسکان دائم و موقت زمان‌بندی کند. رحمانی‌فضلی گفت: قرار شده در دولت اعتبارات و تسهیلاتی به زلزله‌زدگان اختصاص داده شود.
در ادامه علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت از رحمانی‌فضلی خواست که بگوید آیا در توزیع کمک‌ها مشکلی وجود داشته و اینکه به روستاها به اندازه کافی کمک ارسال شده یا خیر.
وزیر کشور گفت: ما ساعت‌های اولیه برای حجم عظیم درخواست‌ها و کمبود امکانات نمی‌توانستیم از تهران کمکی ببریم و روز اول با بی‌نظمی مواجه بودیم. بعد مسوولیت‌ها تعیین شد و قرار شد از معتمدان محلی و شورا استفاده شود و الان به نظم منطقی رسیده تا امکانات به روستاها برسد. متولی توزیع کمک به روستاها سپاه است. اکثر روستاها مورد بازدید قرار گرفته و همان شب امکانات حداقلی به روستاها رسید از دیروز که وضعیت مصدومان مشخص شد همه کمک‌ها برای رسیدن امکانات متمرکز شده است.
اما یکی از تذکرات جالب دیروز، مختص احمد سالک بود که درخصوص سفر آتی رییس‌جمهور فرانسه به ایران اعتراض کرد. نماینده اصفهان در این تذکر گفت: مطلع شدیم رییس‌جمهور فرانسه به ایران می‌آید،‌ چرا او در قبال صحبت‌هایش در مورد فعالیت موشکی ایران، هنوز عذرخواهی نکرده است؟ وی خطاب به هیات‌رییسه مجلس ادامه داد: از شما می‎خواهم که اجازه حضور در ایران را به ایشان ندهید،‌ چون این فرد برای رایزنی در مورد برجام دو می‎خواهد به کشور بیاید. وی افزود: فتنه نرم سخت‌تر از فتنه 88 است، فتنه نرم با کلید واژه نفت شکل می‌گیرد. جریان‎های داخلی و خارجی تلاش می‌کنند تا تفرقه انداخته و نظام را ناکارآمد نشان دهند. مطهری نیز در پاسخ به او گفت: درباره نوع برخورد با رییس‌جمهور فرانسه، مقامات عالی کشور باید تصمیم بگیرند. حالا وقتی آمدند، آنجا شما یک‌جوری حال‌شان را بگیرید!
تشنج در مجلس
اما دیروز کریمی‌قدوسی در سخنان خود به نطق دو روز پیش مسعود پزشکیان، نایب‌رییس اصلاح‌طلب مجلس اشاره کرد. پزشکیان در جلسه دوشنبه با اشاره به حواشی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ خواستار حل مشکل محصورین شده بود.
کریمی‌قدوسی، نماینده دلواپس مجلس نیز در پاسخ به همین سخن پزشکیان گفت: 104 سند از سران فتنه با امضای وزارت اطلاعات و سپاه در اختیار دارم. این اسناد را که از نهادهای اطلاعاتی به دست آمده است به رییس مجلس تقدیم می‌کنم و به‌خصوص توصیه می‌کنم که نواب ایشان این اسناد را مطالعه کنند. پس از تمام شدن صحبت‌های کریمی‌قدوسی،‌ پزشکیان که ریاست مجلس را برعهده داشت، گفت: «متشکر هستم. این اسناد را به من بدهید. البته من در پاسخ به شما این سخن از حضرت علی را می‌گویم و نه چیز اضافه‌ای. حضرت علی می‌گویند...»
در این میان پزشکیان به دلیل اعتراض برخی نمایندگان مبنی بر اینکه بر اساس آیین‌نامه داخلی امکان پاسخ‌دهی به نطق نمایندگان را ندارد، صحبت‌هایش را قطع کرد و در برابر همهمه ایجاد شده گفت: «دعوا راه بیندازید! اشکال ندارد، این بحث‌هایی که ایشان کردند شامل ماده «79» می‌شود و می‌توانم به آن پاسخ دهم اما اشکال ندارد. دعوا راه بیندازید!» محسن کوهکن از کسانی بود که پس از نطق کریمی‌قدوسی، عملا با انتقاد شدیدالحن خود به پزشکیان، آتش این تشنج را برافروخته بود در ادامه نیز این‌سو و آن‌سوی صحن با برخی نمایندگان اصلاح‌طلب دیگر بحث و جدل می‌کرد که رییس جلسه حق ندارد پس از نطق میان دستور نماینده اظهارنظر کند.
البته صحبت‌های محمدمهدی زاهدی در نطق میان دستورش نشان داد که بنا نیست این بحث در مجلس خاتمه پیدا کند. این نماینده اصولگرا نیز در بخشی از نطق خود گفت: در مورد صحبت‌های آقای کریمی‌قدوسی در باب فتنه انتظار است که همه دنبال وحدت باشیم و مجلس به جهانیان و هموطنان این وحدت را نمایش دهد. زاهدی با طعنه به نطق پزشکیان که در آن با تکیه بر آیات قرآن و نهج‌البلاغه به نقد اجرای عدالت و وحدت در کشور پرداخته بود، گفت: از درون مجلس نباید ندای وحدت‌شکنانه حتی در قالب آیات قرآن یا نهج‌البلاغه سر داده شود! افراط و تفریط در هیات‌رییسه درست نیست نه آن تفریط قبلی نه این افراط فعلی.