در باب سالمندی و توانمندی

ضیاء مصباح*- اخیرا در رابطه با انتخاب معاونان شهردار تهران و قائم‌مقام ایشان، صالحی‌امیری از میان مدیران کارآمد بازنشسته با نقد و نظر مخالف و با تاکید بر اینکه «در شرایط فعلی و ضرورت‌ها، به‌کارگیری نسل گذشته با وجود بعضی از اعضای شورای شهرمان و دیگر متفکران از‌کار‌افتاده آن مناسب و پاسخگوی زمان نیست» رو‌به‌رو شده است.
از نگاه نگارنده، این گروه افراد نخبه به‌شرط سلامت جسم و روان، روحیه قوی و معیارهای استوار مبرا از هر گونه پیرایه با علاقه نسبت به اجتماع به دلیل نگاه عمیق‌تر به جامعه و منافع ملی برای اداره مسوولیت‌های سهل و ممتنعی همچون اداره شهرمان مقدم شمرده می‌شوند.
متاسفانه باید عنوان کرد که در مواردی جوانان رانت‌جو و حاضر و ناظر در صحنه و دارای ارتباط دچار روزمرگی به دلایل مختلف از جمله زیادت‌طلبی شده‌اند. انگیزه «تصدی مقامات و مسوولیت‌ها بدون شرایط احراز» را که متداول شده به‌شدت پیگیر و به‌طور گسترده عنوان می‌کنند ضمن اینکه در صورت رعایت معیارها ارجاع مدیریت‌های میانی به افراد جوان و میانسال، اصلی مهم در پیشرفت شغلی و ایجاد انگیزه خدمت به‌شمار می‌رود.
باید گفت مبعوثان جناب شهردار با عزت نفس و سلامت عمل به دلیل عبور از مرحله تامین نیازهای اولیه و اعتقادی راستین به آینده، قبول مسوولیت کرده‌اند در حالی که برای جوانان جویای نام بسیاری فرصت‌ها در اختیار است و انتخابات موردی و محدود عرصه خدمت آنان را تنگ نکرده و نمی‌کند.


نسل بالای 60 سال با داشتن تجارب کافی، دارای بینش کامل‌تری به دلیل امکان مقایسه شرایط با قبل معیارهای قابل‌قبول‌تری را دارد البته مشروط به اینکه به آلودگی‌ها دچار نشده و با مفهوم «‌تکنوکرات» که عرصه ارائه تجربه با قیمتی مشخص «در حکم فروشنده تخصص» است را نداشته و در باب دیگری سیر نکرده و به توهم دچار نشده باشد.
این‌گونه متفکران چنانچه به مناصب کلیدی در سطح کشوری منصوب شوند، یقینا از خطا و اشتباه به دلایلی که اشارت رفت، مصون و محفوظ‌تر می‌مانند و اعتبار خود را به هیچ‌وجه از دست نمی‌دهند و ادله‌ای از این قبیل بر دلایل این‌گونه تصمیمات صحه می‌گذارد.
پیشنهاد این است که به انتخاباتی این‌گونه هجوم نیاورید و تصمیم را در سطح معاونان شهردارمان که لازمه اختیارات حداقلی است، به متولی اصلی اداره تهران بگذارید و فراموش نکنید که در هر حال امکان ارزیابی در آینده وجود دارد و مقام مسوول پاسخگوی انتخابات خود است. از منظری دیگر چنانچه پا به‌سن گذاشته‌ها که با توجه به روحیه خلاق می‌توانند سالمند تلقی نشده و بسیار کار‌آمد‌تر باشند، قبول مسوولیت کنند با همه خطرات و خطیرات حیطه اختیار و تصدی خود آشنایند و توان مناسب را در خود دیده و یافته‌اند و برای تجربه‌اندوزی به این وادی ورود نمی‌کنند.
منتخبان جدید جناب شهردار باید دارای چنین ویژگی‌هایی باشند و الزاما این دوران را به‌خوبی طی کنند و آزموده و به هنگام عمل «در عرصه خدمت در ارتباط با منافع ملی» تصمیم گرفته و به‌یقین این رسالت را لحاظ داشته و به مراتب استواری بیشتری دارند.
تقبل این‌گونه مسوولیت‌ها آن هم پس از 12 سال ثبات مدیریت در شهرداری و ادعاهای موجود که بخشی غیرقابل انکار است، به دلیل ارتباط دائم با شهر‌نشینان در هر لحظه و از همه جهات در تیررس حتی دوستان قرار دارد.
باور بفرمایید با قبولی داوطلبانه مسوولیت اداره تهران بزرگ به وسیله آقای نجفی، «این چهره پاک، صمیمی و باتجربه» به مراتب بهتر از من و شما می‌داند که برای اصلاح امور بر جا مانده یا منحرف‌شده اداره شهرمان، چگونه باید تصدی امور را واگذار و تقسیم کار کند و چه بهتر که وزیری آشنا به چم و خم امور را به قائم‌مقامی خود برگزیند آن هم در شرایطی که همه چشم و گوش‌ها در پی ارزیابی آنانند و در شرایط فعلی با اندک خطا یا اشتباه برعکس گذشته آن هم با در اختیار داشتن تریبون‌ها و سلطه دلواپسان... هر گونه خطا و تصمیمی غلط به‌سرعت عیان خواهد شد و این نکته باید بسیار مورد دقت همه دلسوزان مخصوصا منتخبان شهردار به‌عنوان معاونان ایشان قرار گیرد.
* دبیر کانون علوم اداری ایران
Z.Mesbah1944i@gmail.com